صفحه اصلی arrow مطالب جالب و متنوع arrow آیا مارمولک خانگی سمی است و در دمش سیانور دارد؟
 

تابلو اعلانات نت گشت..

نت گشت را home page خود کنيد

ابزارهای رایگان برای افزایش بازدید سایت و وبلاگ شما
کدهای زیبا سازی سایت و وبلاگ - ساعت های زیبا
فروش سایت و دامنه زیبا، رند و با سابقه ده ساله و رنک دار
درمان سرماخوردگی با روش درمان های گیاهی و غذایی در ایران و جهان
دانلود تقویم نجومی سال 1403
دانلود کتاب مجربات باقر
دانلود کتاب صوتی تاریخ امپراطوری هخامنشیان از کوروش تا اسکندر
دانلود کتاب صوتی اروپا در قرون وسطی
دانلود جزوه حقایقی درباره سنگ پادزهر
فروشگاه اینترنتی عصر قدیم

جستجو در سایت نت گشت و در کل سایت ها

دانلود تقویم نجومی 1403 - تقویم نجومی 1403 منجم باشی - تقویم نجومی حسین جانقربان 1403 - تقویم نجومی گلپایگانی 1403

دانلود رایگان کتاب صوتی خداوند الموت - نوشته پل آمیر - مترجم ذبیح الله منصوری


اهدای عضو یعنی اهدای زندگی

كاربران آنلاین

ما 19 میهمان آنلاین داریم
خبر خوان سایت نت گشت
RSS 2.0

ورود كاربر





هنوز ثبت نام نكرده اید؟ عضویت در سایت
به وب

سعيد جليلي در هواپيماي مسكو براي مذاكرات هسته اي
شنبه ۰۳ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۵ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      محمدرضا حیاتی و همسرش
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۵۹ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      سردار شهردار خلبان قاليباف در كنار كاريكاتور خودش
پنج‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۱۴ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس های فوزیه، ثریا و فرح، زن اول، دوم و سوم محمدرضا شاه پهلوی
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۳ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس علی پهلوان، خواننده و نوازنده گیتار گروه آریان
دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۷ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      

آیا مارمولک خانگی سمی است و در دمش سیانور دارد؟

ارزیابی كاربر: ONONONONON / 61
ضعیف عالی 

مسئول مرکز تحقیقات اکولوژی و خزنده - دوزیست شناسی لرستان با بررسی تحقیقاتی جالب دریافت که علاوه بر اینکه مارمولک های خانگی سمی نیستند بلکه برای خانه های شهری نیز سودمندند.
فرهنگ ترکی در گفتگو با مهر، اظهار داشت: مارمولک ها گروهی از خزندگان هستند که در نواحی مختلف از قبیل کوهستان ها، دشت ها و در مناطق شهری زیست می کنند.
وی ادامه داد: بسیاری از مردم بر این عقیده هستند که برخی از مارمولک ها سمی هستند و می توانند انسان را تا پای مرگ برسانند که این موضوع در مورد مارمولک های خانگی بیشتر صادق است.
مسئول مرکز تحقیقات اکولوژی و خزنده - دوزیست شناسی لرستان با بیان اینکه موضوع سمی بودن مارمولک ها به خصوص مارمولک های سمی در تمامی نقاط ایران مورد بحث است، عنوان کرد: این موضوع در بسیاری از اقشار جامعه به چشم می خورد اما افراد بسیار کمی می دانند که واقعیت موضوع چیست.

آیا مارمولک خانگی سمی است و در دمش سیانور دارد؟

مارمولک های ایرانی سمی نیستند
ترکی یادآور شد: نتایج مطالعاتی که روی موضوع سمی بودن مارمولک ها ایران و به خصوص مارمولک های خانگی انجام شده نشانگر این است که هیچ کدام از مارمولک های ایران یا سوسمارهای ایران سمی نیستند و نمی توانند برای انسان خطرناک باشند.
وی با بیان اینکه نتایج این مطالعات در سال ۲۰۰۷ در ژورنالی تخصصی در ایالات متحده آمریکا به چاپ رسیده است، افزود: بر اساس این مطالعه شایعه سمی بودن مارمولک ها به سالهای ۱۹۳۰ میلادی بر می گردد که در این سال در کشور هند تشخیص داده شد که بر اثر افتادن مارمولک خانگی در غذای یک خانواده همه افراد آن خانواده کشته شدند.

این محقق برجسته با اشاره به اینکه تشخیص این موضوع به متخصصین سم شناسی هندی در همان سالهای ابتدایی بر می گردد، ادامه داد: بر همین اساس در کشور هند برای اولین بار موضوع سمی بودن مارمولک های خانگی مطرح شد که این اخبار با قاطعیت تمام از سوی متخصصین هندی در سراسر هند پخش شد و در همین سالها اخبار سمی بودن مارمولک های خانگی به نقاط همجوار و دیگر کشورهای دنیا کشانده شد به طوریکه حتی در ایالات متحده و کشورهای اروپایی و آفریقایی و یا حتی استرالیا این موضوع به طور جدی از طرف بسیاری از مردم و مسئولین پیگیری می شد.
مسئول مرکز تحقیقات اکولوژی و خزنده - دوزیست شناسی لرستان با اشاره به اینکه در این سالها مارمولک های خانگی به عنوان موجوداتی سمی و کشنده شناخته شدند، افزود: در کشورهای مختلف شایعه افتادن مارمولک در غذای یک خانواده هندی و کشته شدن ۸ تا ۱۲ نفر به موضوع روز تبدیل شده بود.

کشتار مارمولک ها در پی رواج شایعه سمی بودن
ترکی یادآور شد: موضوع سمی بودن مارمولک های خانگی آنچنان در سطح جهان پیچیده شده بود که چند سال بعد از کشته شدن افراد خانواده هندی در سال ۱۹۳۷ گروهی متخصص انگلیسی به کشور هند سفر کردند و ماجرا را از نزدیک مورد بررسی قرار دادند که بررسی های آنان موضوع کشته شدند افراد این خانواده را بر اثر سم مارمولک های خانگی نفی کرد و آنان دریافتند که سمی که خانواده هشت نفره هندی را از پای درآورده است سم یک گیاه بوده است و سم جانوری در این حادثه نقشی نداشته است.
این محقق لرستانی خاطرنشان کرد: کشف شدن این موضوع در همان سالها نتوانست مردم را راضی کند و مردم منطقه و دیگر نقاط دنیا بر این عقیده بودند که مارمولک های خانگی همچنان سمی هستند.
وی به آخرین مطالعات صورت گرفته در این زمینه توسط خود اشاره کرد و افزود: نتایج این مطالعات نشان داد که مارمولک های خانگی سمی نیستند و در تمام دنیا تنها دو گونه سوسمار سمی وجود دارد که هر دو آنها در مکزیک زیست می کنند.
ترکی تاکید کرد: هیچگونه مارمولک یا سوسمار سمی در کشور ایران وجود ندارد اما مردم کشور ما همچنان بر این باورند که مارمولک های خانگی و برخی دیگر از مارمولک های کوهستانی یا صحرایی سمی هستند.

انقراض نسل مارمولک های خانگی
مسئول مرکز تحقیقات اکولوژی و خزنده - دوزیست شناسی لرستان با تاکید بر ضرروت اطلاع رسانی به مردم، تصریح کرد: مارملوک های خانگی برای خانه های شهری سودمند هستند و با از بین بردن حشرات موزی از جمله مگس، پشه و سوسک به نظافت خانه های شهری کمک می کنند.
ترکی با اشاره به در معرض خطر بودن نسل این مارمولک ها، از همه مردم خواست تا این موجودات را از بین نبرند و زمینه انقراض نسل مارمولک های شهری را فراهم نکنند.
وی خاطرنشان کرد: مارمولک های خانگی بایستی از دیدگاه اکولوژی شهری برای مردم جا بیافتد و دیدگاه مردم راجع به این موجودات نیازمند تغییر است

47 نظر

بازدید كننده
zahra.rahvareh
چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۲۷ بعدازظهر
ضمن عرض سلام و خسته نباشيد حضورتان عارضم بنده با تمام وجودم از اين موجود زشت و بدتركيب متنفر و وحشت دارم حتي از نوع مصنوعي اش .(حتي از شنيدن نامش وحشت دارم)اميدوارم نسلش هر چه زودت رمناقرض شود.
بازدید كننده
د. رهبر
جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۱ قبل‏ازظهر
باسلام. حضور مارمولک در خانه خوبیت ندارد. لطفا ساده ترین راه زنده گیری و رهاسازی آنها در طبیعت به شهروندان آموزش داده شود تا از نابودی آنها جلوگیری بعمل آید.
بازدید كننده
شبنم
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۴۴ بعدازظهر
مارمولک زشت تره یا سوسک. اگه مارمولک منقرض شد و سوسک همه خونتونو ورداشت چی؟ چشمها راباید شست. واقعا مارمولک با اون قیافه مضحک و ملنگش کجاش زشت و نفرت انگیزه بیچاره
بازدید كننده
رها
جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۵۷ بعدازظهر
من که اصلا ازشون نمیترسم تو خونه هم کسی مارمولک ببینه منو میفرستن سراغش تا بگیرمش _اما نمیکشمشون میگیرم ولشون میکنم تو طبیعت ..گناه دارن طفلیا
بازدید كننده
رضا
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۳۲ قبل‏ازظهر
من هرگز نتوانسته ام يك مارمولك را از بين ببرم.يك موجود بى آزار و مفيد كه قربانى ترس احمقانه اكثر مردم ميشود.اگر از نزديك به بدن شفاف و قلب در حال تپش آن نگاه كنيم ،به چشمهاى درشت و دهان فانتزى آن... شايد كمى بتوانيم با عقل خود درك كنيم كه اين موجود زيبا فقط خواهان يك همزيستى مسالمت آميز با ماست.با تشكر از نگارنده مطلب فوق با اجازه ،من مطلب را در سايتهاى اجتماعى به اشتراك خواهم گذاشت.
بازدید كننده
جهانگیر مرادی
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۳:۰۹ بعدازظهر
خیلی ممنون که اطلاع رسانی کردید چون همسر من هر وقت مارمولک میبیند خواب را از چشمان ما حرام میکند 
بازدید كننده
sara
جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۷ بعدازظهر
سلام.مرسی از مطلب علمیتان.ولی من هم با نظر دوستمون موافقم و امیدوارم زودتر منقرض بشن :-) واقعا وحشتناکن . من اگر ببینم تا چند روز حالم بد است و حتی خوابشو میبینم. ولی مارمولک های شمال سبز بودند و زیبا.نوع جنگلیش هم سبز پررنگ.واقعا قشنگ بودن. اولین بار بود ازشون نترسیدم و حتی میخواستم بگیرمش تو دستم.
بازدید كننده
یوسف
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۷ بعدازظهر
باسلام ما هم مثل خیلیها متاسفانه هرچی مارمولک توی خونه مون بود بخاطر ترس خانمم کشتیم فقط یکی مونده که دیگه سعی میکنیم باهاش مهربون باشیم  ممنون از اطلاع رسانی شما
بازدید كننده
عین اله
سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۷ بعدازظهر
مارمولکها رو پشت پنجره راه میدم ولی تو خونه نه چون پشه های پشت پنجره رو میخورن
بازدید كننده
علی
پنج‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۹ قبل‏ازظهر
سلام ماتوی خونمون دو مارمولک زندگی می کنند یکی طبقه بالا یکیم طبقه پایین که میشه گفت بهم عادت کردیم وکاری بهم نداریم گاهی اوقات براحتی میان از جلوی ما ردمیشن بدون اینکه بترسن در کل موجودی که به ماضرر نمی زنه ومفیده چرا باید ازش بترسیم
بازدید كننده
مرضیه
پنج‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۵ بعدازظهر
من اون اونوقتا توی اتاقم یه مارمولک زندگی میکرد اسمشو گذاشته بودم هنریhenry ولی مارمولک بی عرضه ای بود سوسکها رو نمیخورد
بازدید كننده
میلا
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۵ بعدازظهر
خانم زهرا مارمولک بهترین موجود دنیاست من به شخصه بهترین حیوونی که دارم و دوسش دارم از نژاد bearded dragon واقعا خیلی خوبه اگه داشتیش اینتوری نمیگفتی
بازدید كننده
علی
سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۲ بعدازظهر
من تا میبینمشون یاد اسکار می افتم خیلی جالبأ
بازدید كننده
پری
شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۲۵ قبل‏ازظهر
من عاشق مارمولکم اصلا حیوون مورد علاقمه،ولی امشب یه مارمولک اومده بود خونمون مردمک چشماش دراز بود ،چون شنیدم سمی اند ،بخاطر همین برای اولین بار از مارمولک ترسیدم و با زحمت انداختمش بیرون
بازدید كننده
ماری
پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۱۷ قبل‏ازظهر
یکی بگه راه منقرض شدن سوسک چیه
بازدید كننده
حمیدرضا
سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۵۰ بعدازظهر
به نظر من مارمولک خیلی قشنگه ولی از سوسک بدم میاد هرچند براش حق زندگی قائلم هنوز جای یک مارمولک هم نکشتم، توی یه نایلون به دامشان میندازم و میبرم توی حیاط یا یله زمین خالی رهاشان میکنم. حتی بچه ی چهار ساله مان هم مارمولک را زنده میگیره و میبره بیرون آزادشان میکنه
بازدید كننده
اميرحسين ضربعلي
جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۰ بعدازظهر
باسلام ودرود بايد عرض کنم که بهتراست حتي به خطرناکترين موجودات افريده خداوند احترام بگذاريم وبدانيم که هيچ يک ازافريده هاي پروردگار بي حکمت نيست ونبوده بياييم به جاي نفرت وتلاش براي ازبين بردن به تمام افرينشهاي خداوند احترام بگذاريم ودراه حق وحقوق زندگي انها تلاش کنيم مرسي 
بازدید كننده
سپهر
یك‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۵ بعدازظهر
از کجا بفهمیم که یک مارمولک سمیه و چه نشانه  هایی داره??
بازدید كننده
امین رضا
چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۸ بعدازظهر
با سلام خدمت جناب مارمولک.مارمولک جان بیکاری میری تو خونه چرا با جون خودت بازی میکنی نونت کمه آبت کمه تو خونه ایرانی جماعت رفتنت کجاست تو شاخ گرگ برو تو خونه ایرانی نرو
بازدید كننده
فاطمه
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۸ بعدازظهر
من از مارمولک میترسم ،این هم دست از سرمن برنمیدارن ،هرجا میرم هستن ،ازشون متنفرررررررم همش میترسم بیان رو بدنم چندشن ،چکار کنم نیان خونم ،خونمم نوساز و کاملا مهندسی نمیدونم چکارکنم ،سم هم زدم کسافتا نمیمیرررن 
بازدید كننده
سحر
جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۹ بعدازظهر
وای منم خونه م مارمولک داره، خیلی میترسم، گاهی از حیاط میان توی خونه، همین الان که این مطلبو خوندم، توهم مارمولک زدم, هی فکر میکنم داره از روی پام رد میشه یا همین دوروبرم مارمولک هست
بازدید كننده
مهدی
سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۰ قبل‏ازظهر
این انسان ها هستند که با جانوران دیگه مشکل دارند بنده توی کارگاهم موش هست گربه هست کبوتر وحشی هست هر حیوانی که فکر کنید هست  مگه ما چی هستیم ما هم مثل اوناییم اونا هم حق حیات دارند من هیچ وقت حتی همین سوسکی که همه میگن حال به هم زن تا حالا نکشتم چون  حیوانات با ما مشکل ندارند بلکه ماییم که با اونا مشکل داریم یه نمونه دیگه طبیعت که وحشتناک نیست آب که وحشتناک نیست چرا داریم اونارو نابود میکنیم اینا که دیگه حیات انسانند با تشکر از مطالب خوبتون
بازدید كننده
نوشین
دوشنبه ۰۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۱۱ بعدازظهر
توی خونه ی ما هم یک مارمولک کوچیک پیدا شد.  ک همسرم میخاست با مگس کش بکشتش! خداروشکر فرار کرد.  دوس دارم پیداش کنم و بگیرمش و توی کوچه رهاش کنم. خیلی ناز بود! 
بازدید كننده
سحر
سه‌شنبه ۰۲ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۹ بعدازظهر
میگم مهدی خان، شما توی کارگاهتون موشو گربه هست، فکر نمیکنید ممکنه بیماری زا باشن، درسته حیوانات رو نباید کشت، اما نه اینکه توی خونه یا کارگاه موشو گربه باشه!!!!
بازدید كننده
مهدی
جمعه ۰۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۵۷ قبل‏ازظهر
سلام ای آقا این مارمولک ها خیلی مشتین من یکی توخونه دارم البته جزوه مارمولکه ولی گنده هرچی مارمولکه منظورم ایگواناست با من میشینه قلیون دوسیب میکشه اصلا میدونی چیه باید اینا هم یارانه بگیرم والا میگه چیشون ازما آدما کمتری برعکس بیشتره.یاعلی
بازدید كننده
رامین
پنج‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۰ بعدازظهر
من تا حالا تعداد بیشماری مامولک کشتم ولی امروز که این مطلبو خوندم واقعا شوکه شدم. جالبه به هرکی هم میگم مارمولکا سمی نیستن میگن این چرت و پرتای دنیای مجازی رو باور نکن! 
بازدید كننده
مرضيه
پنج‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۵۱ قبل‏ازظهر
خواهش ميكنم كمكم كنيد يه مارمولم اومده تو اتاقم حالم بده  كل اتاق و پر سير و پياز كردم پامو ميذارم تو اتاق از ترس سرم گيج ميره ، اين بايد بميره بخدا ديگه كاري به بقيه مارمولكا ندارم من و مامانم به طور رواني از مار و مارمولك نفرت داريم حتي ننيتونيم عكس يا فيلمي كه توش هستنو ببينيم ، همش تهوع دارم كسي راهي بلد نيست بدونم اصلا كجا رفت يا بدونم حتما مرده ؟ 
بازدید كننده
مرضيه
پنج‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۵۷ قبل‏ازظهر
اگر به بدنمم سير و پياز بمالم نمياد طرفم ؟ چرا سوالام نمياد روپيج يكي ج بده 
بازدید كننده
مصطفی
سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۰۰ بعدازظهر
تنخا راه دور کردن مارمولک استفاده هز توتونه  فقط توتون
بازدید كننده
masoud
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۲ بعدازظهر
ما که توی روستاهای بندر عباسیم زیاد مارمولک توی خونه داریم.3تا 4تا! فقط ظاهر زشتی به خونه میدن خصوصا اگه مهمون داشته باشی. اما جز این ندیدم مشکلی بوجود بیارن
بازدید كننده
محمدامین
پنج‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۹ قبل‏ازظهر
سلام.اتفاقا سمی هستند... خانواده مدیر مدرسه دبستان بنده سالیان پیش خانمش آب میوه میگیره واسه بچهاش و خودش.همه میخورند و 4 نفر همه یکجا میمیرند. داخل مخلوط کن رو ندیده بوده بوده و تیم تجسس دادگستری تشخیص میده یک مارمولک چرخ شده داخلش
بازدید كننده
mitra
پنج‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۲۴ بعدازظهر
مظلوم ترین حیوان است،ممنون از اطلاعات خوبتان. خداوند هر چیزی رو بی علت نیافریده. دوستم که خانمه و بچه های کوچیک داره در منزلش چندتا مارمولک زندگی میکنن، تا حالا براشون مشکلی پیش نیومده،خیلی هم مارمولکهارو دوست دارن،و معتقده کشتن بی دلیل حیوانی هرچند کوچک گناه بزرگی ست.
بازدید كننده
راامین
جمعه ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۲۰ قبل‏ازظهر
کشتن مارمولک از بیسوادیه  نه ترس  این جاندار زیبا  باید تو خونه ها باشه
بازدید كننده
سولماز
پنج‌شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۴۹ قبل‏ازظهر
سلام دوستان،لطفا،مارمولک هارو نکشید،همه چیزه دنیا برای ما انسانها خلق شده،منظورم مطلوبیت زندگی ما....وهمه موجودات جهان در کناره هم معنا ومفهوم پیدا میکنه..ما یه جورایی برای بقای خودمون به این موجودات زنده نیازمندیم،همونطوری که به وجوده درخت نیازمندیم،ممنونم،پایدار باشید.
بازدید كننده
امید
پنج‌شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۱ بعدازظهر
با عرض سلام واقعا حیوانات پاکاری هستند و قشنگ ولی دلیل نمیشه بیان سره سفره بامون غذا بخورن چایم بشون بدیم بزنین نفلشون کنین
بازدید كننده
علی
سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۲۰ بعدازظهر
ببخشید درسته آفریده های خدا هستن ولی هر چی باشه بهش میگن موجودات موذی لابد چیزی هست که میگن موذی 
بازدید كننده
دیناش
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۳۴ بعدازظهر
بابا خدا خیرتون بده. تو روستاها و یا خونه های خیلی قدیمی اگر مار هم پیدا بشه، بیخیالش میشن. حتی خیلیها معتقدن توی اون خونه گنج هست. رعایتش رو هم میکنن. براش آب میزارن. ولی اکثر مردم از مار وحشت دارن. اگر حتی اونو تو بیابون هم ببینن، می کُشنش. محیط زیست در کشورهای عقب مانده نگهداشته شده براحتی از بین میره و مرگ جاش رو میگیره. زندگی یه چرخه از حیات همه موجوداته که بهم نیازمندن. تا دیر نشده بخودمون بیاییم. در مماملک پیشرفته دانشمندها سعی میکنند آمار جمعیتی همه موجودات عالم رو تحت کنترل داشته باشند و با تقویت بخشی، جلوی تکثر بیش از نیاز دیگری رو بگیرن. سهراب سپهری چه محکم گفته: و بدانیم که اگر خنج نبود لطمه میخورد به قانون حیات.
بازدید كننده
مهرداد
سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۸ قبل‏ازظهر
من عاشق حیواناتم از مارمولکم خیلی خوشم میاد تمام حیوانات حق زندگی دارن و این ما انسانها هستیم که داریم زیستگاه تمام حیوانات رو خراب میکنیم امیداوارم یه روزی جمعیت انسانها فقط چند میلیون بیشتر نباشه.... ممنون از مطلب مفیدتون
بازدید كننده
مهدیه
یك‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۷ قبل‏ازظهر
وای من چندروز پیش یه مارمولک دیدم از حیاط اومده بود هنوز تو فکرشم و خوابم نمیبره هروزم تواینترنت دربارش تحقیق میکنم
بازدید كننده
افسانه
سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۲ قبل‏ازظهر
مارمولك ها خيلي نازن. اون چشماي خوشگلشون خيلي معصومه. ولي به هرحال به نظرم جاشون تو خونه نيست.  ما مارمولكاي خونمونو اينجوري مي گيريم. اميدوارم شما هم نكشيدشون و اينجوري بيرون از خونه ببريد و رهاشون كنيد: وقتي مارمولكه رو ديواره،يه كاسه گود يه بار مصرف شفاف رو قبل از اينكه در بره ميذاريم رو سرش. البته جوري كه آسيب نبينه. بعد با يه مقواي كلفت كه كل دهانه كاسه رو پوشش ميده،آروم و با دقت ( جوري كه مارمولك دَر نره!) سعي مي كنيم دهانه ظرف رو ببنديم و مارمولك تو كاسه كه سرپوشش اون مقواست،گير ميوفته. بعد ميبريمش بيرون رو درخت ولش مي كنيم.  خيلي روش راحتيه. سه سوته ميشه گرفتشون بدون اينكه آسيب ببينن. 
بازدید كننده
jilij
جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۵ بعدازظهر
سلام .بنده ساکن یکی از قدیمی ائترین محله های مسکونی تهران هستم.خونه ما یکی از قدیمی ترینخونه های این محله هست یک طبقه و ملات بکارفته قالبا کاه گل و خشت گلی هست مطمئنا زیر زمین خونه های قدیمی رو همه دیدن .ما اینجا توی زیر زمین خونه یه زیست بوم کامل داریم  یه چرخه عالی از تولد تامرگ یک جانور .مثلا .. چون نم و رطوبت داره موریانه و مورچه هست.بواسطه همین دوتا مامولک و سوسک هم باید درکنار اینها عنکبوتذهای بزرگ هم اضافه کرد. اما سلطان زیر زمین بقول قدیمیا فقط مامولک 
بازدید كننده
کیان
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۲۷ بعدازظهر
مارمولک عشقه باهاشون بازی کنید اصلا کارندارن پسره من ازیک سالگی بامارمولک بازی میکرد
بازدید كننده
الیزه
یك‌شنبه ۰۹ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۳ بعدازظهر
سلام خسته نباشیدمن از حیوانات و از این حیوان با مزه خیلی خوشم می ایدمن نمی خوام نسلشون منقرض شود چه کاری باید بکنم؟
بازدید كننده
مبینا
جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۵ بعدازظهر
من هیچ وقت مارمولکهارو نمی کشم. هم اینکه چون حشره نیستن اونها هم پس کمی هوش عاطفی دارن و درست نیست آدم جون حیوانی که حشره نیست رو بگیره. گناه داره. بعدم که هیچ سمی این سوسکهای کذایی رو از بین نبرده واسه ما، مگه مارمولکها به دادمون برسن. حتی اگرم سمی بود به آلودگی سوسکی که همش توی فاضلابه نمی رسه. جدا از اون خیلی نازه، کی دلش می آد آزاری برسونه؟ دستها و پاهاشو دیدین چقدر ظریفن و بعد جوری که می دوه هم خیلی نازه و قشنگ خیره می شن به صورت آدم وقتی نزدیکن. من فقط اگه ببینم توی خونه برای اینکه ندوه زیر پا ناخواسته جونشون از دست بده می اندازمش توی یه ظرف تمیز ماستی چیزی و می برم بیرون آزادش می کنم دور خونه که از خونه در برابر سوسک دفاع کنه، خودشم سرخوش زندگیشو کنه. تنها موجوداتی که من می کشم اگه ببینم توی خونه یکی سوسکه یکی پشه.
بازدید كننده
مریم
جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۹ بعدازظهر
در پاسخ برخی افرادی که می گن امیدوارم مارمولک منقرض بشه چون زشته یا خطرناکه، ویرانگرترین و خطرناکترین موجودی که تا بحال وجود داشته آدمیزاد هست که بیشتر بیماریها هم مربوط به آدمیزاد هست. جدا از اون اینکه به دید آدمیزاد خودخواهی که از تکبر نسبت به حقایق علمی کور شده، برخی موجودات که همه زیبا هستن و توسط خدا با دقت تمام به وجود آمدن، دلیلی نیست که اون مارمولک یا حشره باید منقرض بشه. این دید که هر چیزی که به مزاق عده ای آدم خودبین و نادان خوش نیامد باید نابود بشه دیدی بیمارگونه و ویرانگر هست و در مورد موجودات دیگری مثل مارمولکها نشان از فاصله گرفتن غیر طبیعی اون آدم از طبیعت و حقایق علمی و فراموش کردن این حقیقت هست که ما فقط جزئیی از طبیعت هستیم. نه تصمیم گیرنده باید باشیم برای طبیعت و نه حاکم بر اون و تنها شانس بقای بشر هم این هست که این رو هر چه زودتر درک کنه و با طبیعت و هر آنچه که در اون هست خودش رو تطبیق بده و با احترام و دوستی با طبیعت و حیواناتش رفتار کنه. وگرنه اگر به انقراض بود همونطور که می بینید، مخربترین موجود دنیا ما آدمها بودیم و هستیم که کره خاکی به این بزرگی رو داریم به همین منوال نابود می کنیم. طبیعت به ما نیازی نداره، ما هستیم که به طبیعت و حیواناتش نیازمندیم و متاسفانه ما هستیم که از زمانی که پا بر زمین گذاشتیم خسارتهای غیر قابل جبران و وحشیانه ای به این کره و طبیعتش زدیم که بسیار خجالت داره. اگر بنا به انقراض موجودی بود، منطقا اون گونه و موجود باید خود ما آدمها می بودیم. حقایق طبق مزاج شما تغییر نمی کنن.
بازدید كننده
مرضیه
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۳۶ بعدازظهر
با سلام من عاشق مارمولکم خیلی خوشگله . از نظر من مارمولک تو خونه آدم باشه خیلی بهتر از عنکبوته. یه خورده طرفدار محیط زیست باشیم من الان تو خونم به گنجشکا غذا میدم تا گرسنه نمونن. یه خورده به فکر حیوانات باشیم
بازدید كننده
A.sh
دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۱۸ بعدازظهر
من یه مارمولک دارم به نظرم خیلی نازه و مفید و اینکه اگه اونا نباشن سوسکها،اون موجودات بی ریخت همه جا رو فرا میگیرن.من جوجه تیغی هم داشتم و ترجیح میدم بجای اینکه سوسک هارو بکشم حداقل شکم اینا رو سیر کنم.با تشکر از سایتتون.
ارسال یك نظر


هجی كردن هجی كردن

کتاب صوتی تاریخی

آخرین مطالب