صفحه اصلی arrow مطالب جالب و متنوع arrow تعمیر و عیب یابی کولر آبی - تنظیم شناور، آبگیری پوشال و سرویس
 

تابلو اعلانات نت گشت..

نت گشت را home page خود کنيد

ابزارهای رایگان برای افزایش بازدید سایت و وبلاگ شما
کدهای زیبا سازی سایت و وبلاگ - ساعت های زیبا
فروش سایت و دامنه زیبا، رند و با سابقه ده ساله و رنک دار
درمان سرماخوردگی با روش درمان های گیاهی و غذایی در ایران و جهان
دانلود تقویم نجومی سال 1403
دانلود کتاب مجربات باقر
دانلود کتاب صوتی تاریخ امپراطوری هخامنشیان از کوروش تا اسکندر
دانلود کتاب صوتی اروپا در قرون وسطی
دانلود جزوه حقایقی درباره سنگ پادزهر
فروشگاه اینترنتی عصر قدیم

جستجو در سایت نت گشت و در کل سایت ها

دانلود تقویم نجومی 1403 - تقویم نجومی 1403 منجم باشی - تقویم نجومی حسین جانقربان 1403 - تقویم نجومی گلپایگانی 1403

دانلود رایگان کتاب صوتی خداوند الموت - نوشته پل آمیر - مترجم ذبیح الله منصوری


اهدای عضو یعنی اهدای زندگی

كاربران آنلاین

ما 21 میهمان آنلاین داریم
خبر خوان سایت نت گشت
RSS 2.0

ورود كاربر





هنوز ثبت نام نكرده اید؟ عضویت در سایت
به وب

عکس لو رفته واقعی از جناب خان و احلام
شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۵:۵۰ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      اين اقا رو مي شناسيد؟
چهارشنبه ۰۷ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۰ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      لبخند ملیح، نمکی و بامزه احمدی نژاد در کنفرانس خبری
شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۱۹ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس/ رضا شفیعی جم در دوران دبیرستان
پنج‌شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۱۵ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس بی رحم الناز شاکردوست با سربریده
پنج‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۳ بعدازظهر
  [جزئیات]...      

تعمیر و عیب یابی کولر آبی - تنظیم شناور، آبگیری پوشال و سرویس

ارزیابی كاربر: OFFOFFOFFOFFOFF / 0
ضعیف عالی 

دانستن مطالبی هر چند ساده درباره تعمیرات ابتدایی کولر آبی می تواند علاوه بر صرفه جویی در هزینه در وقت هم صرفه جویی به سزایی کند.
سيستم كولر آبي از سه ورودي برق، آب و هوا تشكيل شده است و فقط يك خروجي هواي مرطوب و خنك دارد. كابل برق ورودي كولر، يك كابل چهار رشته‌اي است كه هر يك از چهار رشته به ترتيب مربوط به نل، پمپ آب، دور كند و دور تند مي‌باشد. آب ورودي به كولر معمولاً از طريق يك شلنگ 5 ميلي‌متري تغذيه مي‌شود كه مستقيماً به يك شناور متصل مي‌گردد. هوا نيز از طريق دريچه‌هاي كولر كه توسط پوشال پوشانده‌ شده‌اند وارد كولر مي‌شود.

فرايندها و تجهيزات

كولر آبي از دو بخش گردش آب و گردش هوا تشكيل يافته است كه اين دو گردش توسط دو موتور جداگانه انجام مي‌شود. سيستم گردش آب كولر توسط پمپ آب و سيستم گردش هوا به وسيله‌ي موتور اصلي كولر صورت مي‌پذيرد.

قطعات و تجهيزات كولر آبي به سه دسته تقسيم‌بندي مي‌شوند:

  1. الكتريكي: شامل كليد سه دكمه‌اي قطع و وصل، پمپ آب و موتور كولر
  2. مكانيكي: شامل توربين هوا و تسمه، شناور
  3. ثابت: دريچه‌ها، بدنه، اتصالات شبكه‌ي آبرساني و شير تخليه

تعمیر و عیب یابی کولر آبی - تنظیم شناور، آبگیری پوشال و سرویس

سرويس كولر

قبل از هر چيز لازم است از خاموش بودن كولر و عدم اتصال جريان برق اصلي (فاز) به كولر مطمئن شويد. اگركولر داراي فيوز جداگانه است آن را قطع كنيد در غير اين صورت با پشت دست به بدنه كولر بزنيد تا از برق نداشتن آن مطمئن شويد. سپس از كسي كه داخل منزل و پاي كليد قطع و وصل ايستاده است ابتدا بخواهيد كولر را يكبار قطع و وصل كند تا مطمئن شويد در حال سرويس كولر خودتان هستيد نه كولر همسايه. پس از اطمينان از مراحل قبل ابتدا مي‌بايست دريچه‌هاي خروجي باد كولر را در اتاق‌ها و سالن‌هاي منزل باز كنيد تا در صورت شروع به كار كولر به موتور آن فشار وارد نشود. بعد از اينها مي‌بايست دريچه‌هاي خود كولر را باز كنيد و در صورتي كه پوشال آن كهنه شده است آن را تعويض كنيد يا در غير اين صورت آنها را با آب بشوييد تا خاك‌هاي آن وارد فضاي كولر نشود. براي تهيه پوشال جديد حتماً پوشال هم‌سايز با ظرفيت كولر بگيريد. مثلاً اگر پوشال كولر 4500 را بر روي كولر 3500 ببنديد، تراكم بالاي پوشال‌هاي بزرگتر از سايز، موجب اختلال در سيستم گردش هواي كولرمي‌شود و هوا به درستي به كولر نمي‌رسد.

براي زدودن رسوب داخل كولر مي‌توانيد از مواد سفيد كننده يا جوهر نمك استفاده كنيد. براي اين كار ابتدا شير تخليه كف كولر را باز كنيد تا آبهاي كهنه و قديمي تخليه شود و سپس مواد سفيد كننده و رسوب‌زدا را در آن بريزيد و پس از چند دقيقه با آب بشوييد.

در حالي كه آب كولر تخليه شده است، از كسي كه پاي دكمه‌ي قطع و وصل كولر ايستاده است بخواهيد به ترتيب و يكي يكي دكمه‌ها را بزند تا از سلامت پمپ آب و موتور كولر اطمينان حاصل نماييد. معمولاً قطعات الكتريكي نيازمند سرويس نيست و قابل تعمير هم نيست يا ارزش تعمير ندارد و در صورت از كار افتادن بهتر است تعويض شود.

براي سرويس كولر آبي قطعات مكانيكي مي‌بايست كنترل و بازديد شود. محل اتصال محور توربين هوا به بولبيرينگ‌ها لازم است روغن‌كاري گردد. تسمه‌ي گرداننده‌ي توربين مي‌بايست در يك وضعيت تعادلي باشد. يعني نه خيلي سفت و محكم باشد كه به موتور فشار وارد كند و نه چندان شل باشد كه موتور دچار گيرپاژ شود. در صورتي كه تسمه از حالت نرمال خود خارج شده و از اطراف آن نخ بيرون زده، لازم است آن را تعويض كنيد. شناورهاي قديمي موجود در بازار يا به صورت دو قطعه پلاستيك زانويي شكل بودند كه با يك پيچ تنظيم به هم متصل شده بودند و در انتهاي آن يك حباب پلاستيكي قرار داشت و يا به صورت يك ميله‌ي فلزي متصل به يك حباب پلاستيكي بودند. شركت آبسال اخيراً شناوري را به بازار معرفي كرده است كه مشكلات شناورهاي قديمي راندارد و بر روي خود حباب پلاستيكي از عدد 1 تا 8 مدرج شده و مي‌توان اندازه‌ي آب داخل كولر را با گرداندن حباب به خوبي تنظيم كرد.

الان نوبت آن است كه فلكه‌ي آب كولر را باز كنيد تا از سلامت شناور كولر اطمينان حاصل كنيد. با دست و به آرامي شناور را بالا بياوريد و ببينيد كه عمل قطع آب صورت مي‌پذيرد يا خير. اگر آب به درستي وارد كولر نمي‌شود يا عمل قطع به طور كامل انجام نمي‌شود شناور مي‌بايست تعويض گردد.

پس از كنترل شناور نوبت به بستن مجدد شير تخليه و آبگيري كولر است. حتماً پس از بستن شير تخليه از زير كولرآن را كنترل كنيد كه چكه نداشته باشد. اگر شناور درست تنظيم شده باشد سطح آب مي‌بايست يك سانتي‌متر پايين تر از حداكثر ارتفاع شير تخليه متوقف شود، در غير اين صورت بايد شناور را درست تنظيم كنيد. ضمناً دقت كنيد كه سطح كولر نسبت به زمين بايد تراز باشد. يعني كولر به گونه‌اي واقع شده باشد كه آب در يك طرف آن جمع نشود.

پس از آبگيري كولر پمپ را روشن كنيد تا از صحت سيستم گردش آب كولر اطمينان حاصل كنيد. توري دور پمپ رالازم است قبل از روشن كردن تميز كرده باشيد و كف پمپ آب با كف كولر حداقل يك سانتي‌متر فاصله داشته باشد. پس از روشن شدن پمپ آب اتصالات را به دقت كنترل كنيد كه از جايي چكه نداشته باشد، زيرا يكي از مهم‌ترين دلايل سوختن موتور كولر و پمپ آب، چكيدن آب بر روي بدنه‌ي موتورهاي الكتريكي است.

حالا دو دريچه‌ي كناري كولر را ببنديد و پمپ آب را به اضافه‌ي موتور كولر روشن كنيد تا يك بار عمليات كامل داخل كولر را ببينيد. گاهي اوقات آبي كه از بالا روي پوشال‌ها مي‌ريزد، به جاي آن كه از پايين تخليه شود از وسط پوشال منحرف شده و بر روي توربين هوا يا پمپ آب مي‌پاشد كه عمليات كولر را مختل خواهد كرد. در صورتي كه مشكلي مشاهده نشد و صداي كاركردن قطعات و موتور طبيعي بود، آخرين دريچه را نيز ببنديد. قبل از بستن آخرين دريچه مطمئن شويد كه درب جعبه تقسيم برق داخل كولر به درستي بسته شده است.

ساير نكات

دقت داشته باشيد، كولر آبي براي عملكرد خوب نياز به فضاي كافي در اطراف خود دارد. گاهي اوقات در آپارتمان‌ها كولر‌هاي آبي را چنان به طور متراكم كنار هم مي‌چينند كه هواي كافي به كولر نمي‌رسد. در اين مواقع با افزدون يك زانويي بر سر كانال كولر مي‌توان محل آن را اندكي تغيير دهيد. برزنت اتصال دهانه‌ي كولر به كانال كولر راكنترل كنيد تا هوا از كنار آن نشت نكند يا پاره نشده باشد. همچنين شلنگ انتقال آب و فلكه‌ي آب را نيز چك كنيد تا نشتي يا چكه نداشته باشد. ايجاد سايه‌بان براي كولر به گونه‌اي كه از تابش مستقيم آفتاب به دور باشد به كارايي آن بسيار كمك خواهد كرد. چهار پايه‌ي كولر را مستقيماً روي سطح آسفالت يا ايزوگام قرار ندهيد و زير پايه‌هاي آن سنگ بگذاريد تا در سطح آسفالت فرو نرود.

سيستم كولرهاي سلولزي نيز دقيقاً شبيه كولرهاي آبي است با اين تفاوت كه به جاي پوشال از پدهاي سلولزي بهره برده و در صرفه‌جويي مصرف آب و انرژي بهينه‌تر است. در عين حال از قيمت بالاتري نسبت به كولرهاي آبيبرخوردار هستند.

توصيه براي خريد كولر آبي

اگر قصد خريد كولر آبي داريد، بهترين گزينه‌ي موجود در بازار كولر آبي آبسال است. در طراحي كولر آبسال نكات ظريفي رعايت شده است كه بازدهي كولر آبسال را نسبت به ساير شركت‌هاي موجود به طرز چشمگيري بالا برده است. دريچه‌ي برخي كولرها نظير آزمايش پس از چند بار باز و بسته شدن به درستي روي بدنه سوار نمي‌شود و شكاف موجود باعث هدر رفتن هواي خنك كولر و كاهش بازدهي آن مي‌شود.

دانلود کتاب تعمیرات و عیب یابی کولر آبی و کولر دستی

دانلود کتاب تعمیرات و عیب یابی کولر آبی و کولر دستیکتاب مجموعه کامل نصب،  تعمیرات، نگهداری بهینه  و عیب یابی کولر آبی  و کولر دستی
این مجموعه کامل تعمیرات کولر آبی نه تنها برای تعمیر کاران که برای کاربران عادی هم مورد نیاز است.
این کتاب به شما می آموزد که چگونه کولرآبی خود را به حداکثر خنک کنندگی برسانید
در 290 صفحه همراه با عکس های رنگی و توضیحت کامل

0 نظر

هیچ نظری وجود ندارد. اولین نفر برای نظر دهی به این مقاله باشید!

ارسال یك نظر


هجی كردن هجی كردن

کتاب صوتی تاریخی

آخرین مطالب