صفحه اصلی arrow مطالب جالب و متنوع arrow طرز تهیه خاک مناسب، کود حاصلخیز و کمپوست از زباله خانگی در خانه
 

تابلو اعلانات نت گشت..

نت گشت را home page خود کنيد

ابزارهای رایگان برای افزایش بازدید سایت و وبلاگ شما
کدهای زیبا سازی سایت و وبلاگ - ساعت های زیبا
فروش سایت و دامنه زیبا، رند و با سابقه ده ساله و رنک دار
درمان سرماخوردگی با روش درمان های گیاهی و غذایی در ایران و جهان
دانلود تقویم نجومی سال 1403
دانلود کتاب مجربات باقر
دانلود کتاب صوتی تاریخ امپراطوری هخامنشیان از کوروش تا اسکندر
دانلود کتاب صوتی اروپا در قرون وسطی
دانلود جزوه حقایقی درباره سنگ پادزهر
فروشگاه اینترنتی عصر قدیم

جستجو در سایت نت گشت و در کل سایت ها

دانلود تقویم نجومی 1403 - تقویم نجومی 1403 منجم باشی - تقویم نجومی حسین جانقربان 1403 - تقویم نجومی گلپایگانی 1403

دانلود رایگان کتاب صوتی خداوند الموت - نوشته پل آمیر - مترجم ذبیح الله منصوری


اهدای عضو یعنی اهدای زندگی

كاربران آنلاین

ما 12 میهمان آنلاین داریم
خبر خوان سایت نت گشت
RSS 2.0

ورود كاربر





هنوز ثبت نام نكرده اید؟ عضویت در سایت
به وب

عکس/ احمدی نژاد وقتی که حسابی خیس می شود
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۴:۲۴ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      اهل و سهلا یا احمدی نجاد
چهارشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۰۵ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس شقایق دهقان و سگش و همسرش
پنج‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۹ بعدازظهر
  [جزئیات]...      عکس های جدید هانیه توسلی
دوشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۵۰ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس های جدید و زیبایی از آنا نعمتی
دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۰۳ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      

طرز تهیه خاک مناسب، کود حاصلخیز و کمپوست از زباله خانگی در خانه

ارزیابی كاربر: ONONONONON / 22
ضعیف عالی 

چگونه می توان از زباله های آشپزخانه و مواد قابل بازیافت خانگی، خاکی حاصلخیز و قابل استفاده برای باغچه و گلدان تهیه کرد؟ آیا می توان در منزل هم کود کمپوست تهیه کرد؟ تولید کود کمپوست از زباله‌های خانگی، بحثی است که اولین بار بیش از دو دهه پیش در کشورهای اروپایی و آمریکایی مطرح شد.تا به این وسیله علاوه بر استفاده بهینه از زباله های خانگی، از سرعت آلودگی محیط زیست هم کاست.


مردم آموختند با این روش نه تنها می‌توانند از حجم زباله‌های تولید شده شهری بکاهند، بلکه کود مورد نیاز برای پرورش گیاهان خانگی را نیز بی‌هیچ هزینه‌ای تامین ‌کنند.
آمار دقیقی از میزان تولید سالانه کمپوست در خانه‌ها در دست نیست اما بر اساس آمارهای جهانی به طور میانگین سالانه در هر خانه بیش از ۲۰۰ پوند (۹۰.۷۱۸ کیلو) زباله از مواد طبیعی در هر آشپزخانه تولید می‌شود که به راحتی می‌توان آنها را به کمپوست تبدیل کرد.
برای تولید کمپوست تقریبا از تمام مواد ارگانیک می‌توان استفاده کرد. کپه اولیه کمپوست نیازمند نسبت مناسبی از مواد غنی از کربن یا "قهوه‌ای" و مواد غنی از نیتروژن یا "سبز" است.
مواد قهوه‌ای به موادی چون برگ خشک، نی و چوب خشک گویند و مواد سبز شامل مواد طبیعی با رنگ سبز و تازه مثل علف تازه و اغلب مواد زائد آشپزخانه‌ها است.
مخلوط کردن مواد مختلف از این دست می‌تواند کودهای کمپوستی با درصدهای متفاوتی از مواد مغنی تولید کند. تولید مغذی‌ترین کمپوست بیشتر به یک هنر شباهت دارد که از لابلای تجربه فراوان بیرون می‌آید تا علم صرف.
ایده‌آل درصدهای مواد، ۲۵ قسمت مواد قهوه‌ای در مقابل یک قسمت مواد سبز است. اگر حجم کربن در مواد اولیه زیاد باشد سبب می‌شود که تجزیه مواد به کندی انجام شود و در نتیجه تولید کود مدت زمان بیشتری ببرد. وجود مقادیر زیاد نیتروژن در مواد اولیه هم سبب می‌شود بوی کود زیاد باشد.
برگ‌ها بخش زیادی از زباله‌های حیاط‌ ها و باغ‌ها را تشکیل می‌دهند. برای تولید کود کمپوست خوب در خانه که به کار نگهداری گل‌های گلدانی‌تان بیاید، می‌توانید از مقادیری از برگ‌های ریخته شده در پارک نزدیک خانه‌تان استفاده کنید.
هر روز در آشپزخانه منزل شما حجم زیادی از زباله‌هایی چون پوست خربزه و هندوانه، هویج، چای‌های کیسه‌ای، هسته سیب، پوست موز و تقریبا هر چیز طبیعی دیگری که در آشپزخانه به کار می‌رود، تولید می‌شود. شما تقریبا می‌توانید تمام زباله‌های طبیعی آشپزخانه‌تان را بازیافت کنید.
البته موادی چون گوشت و مواد گوشتی، مواد لبنی و مواد چرب مثل سس سالاد و کره بادام‌ زمینی برای تولید کود دردسرآفرین هستند. ضایعات گوشت در کمپوست باعث ایجاد بوی بد و جذب حشرات موذی می‌شود. پوست تخم مرغ هم ماده اولیه خوبی برای کود کمپوست است اما به کندی تجزیه می‌شود.
برای تولید کمپوست در خانه می‌توانید از سطل‌ های فلزی در بسته استفاده کنید و آن را در جایی چون بالکن خانه‌تان قرار دهید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که به هر اندازه زباله که تولید شد، به کود قبلی خود بیفزایید
.
حواستان باشد که زباله‌های خانگی جزو مواد "سبز" هستند، در نتیجه هر بار که مقداری زباله آشپزخانه‌ای به سطل تان اضافه می‌کنید، روی آن را با حدود ۲۰ سانتی‌متر از مواد "قهوه‌ای" مثل برگ‌های خشک، بپوشانید. برای اینکه کودتان با سرعت بیشتری تولید شود، می‌توانید تمام مواد آن را به قطعات کوچکتری تقسیم کنید.
استفاده از برگ‌های سوزنی کاج هم برای تولید کمپوست توصیه می‌شود. برای استفاده از این برگ‌ها لازم است آنها را در طی فرآیند تجزیه‌شان خرد کنید و هر چند روز یک بار آنها را به قطعات کوچکتری ببرید. حسن به کار بردن این برگ‌ها در اسیدی کردن خاک است. اگر خاکی که برای گلدان‌ها یا حیاطتان به کار می‌برید قلیایی است، با اضافه کردن برگ‌های سوزنی کاج به مواد اولیه کودتان، می‌توانید جنس خاک را ارتقا دهید
.
برای اینکه روند تولید کمپوست کوتاه‌تر شود، باید به جزئیات هم توجه کرد. اگر در منطقه‌ای سردسیر زندگی می‌کنید، سطل بازیافتتان را در محلی قرار دهید که در معرض تابش نور خورشید باشد تا با کمک گرمای خورشید، مواد زودتر تجزیه شوند. اگر هم در منطقه‌ای گرمسیر و خشک زندگی می‌کنید، سطل را در سایه قرار دهید تا سرعت تبخیر آب مواد موجود در آن کم شود.
زمان مورد نیاز برای تولید کمپوست کاملا به نسبت مواد اولیه شما و شرایط محیطی بستگی دارد، اما می‌توانید از روی شرایط ظاهری کود، پی ببرید که آماده است یا نه. کود کمپوست نهایی به رنگ قهوه‌ای تیره است و بوی خاک می‌دهد. اغلب در آن بخش‌هایی از برگ که تجزیه نشده است، دیده می‌شود.
این روزها در دنیا از کود کمپوست به عنوان کود مواد غذایی ارگانیک استفاده می‌شود. شما هم می‌توانید با استفاده از این کود، در حیاط خانه خود مواد غذایی ارگانیک پرورش دهید.

حال همراه با ذکر نحوه تهیه سطل تولید کمپوستی ساده و عملی که می تواند برای خانواده های علاقمند قابل استفاده باشد، مراحل فوق را مجدداً یادآوری می نماییم:

تهیه سطل تولید کمپوست در خانه
اگر شما فضای زیادی برای تولید کمپوست ندارید و یا برای اولین بار در مقیاسی کوچک قصد انجام این کار را دارید، میتوانید با قرار دادن یک سطل زباله پلاستیکی در دار ، در بالکن یا پاسیو منز خود تولید کمپوست را آغاز نمایید.

وسایل مورد نیاز برای تهیه سطل تولید کمپوست در خانه
١. سطل زباله پلاستیکی در دار (توجه: حجم سطل مورد نظر نباید کمتر از 18 گالن (68 لیتر) باشد؛
٢. آب پاش؛
٣. میخ (با قطر: حداکثر ٤ میلیمتر)؛
٤. چکش؛
٥. ٢ عدد آجر؛

مراحل تهیه سطل تولید کمپوست در خانه
١. امکان وجود جریان هوا در بدنه سطل، فرآیند تجزیه مواد و تهیه کمپوست را سرعت می بخشد. برای این منظور باید به کمک میخ و چکش بر روی بدنه، کف و درپوش سطل، سوراخ هایی متعدد به فاصله ۵ سانتیمتر از هم ایجاد نمود.
٢. آجر ها را کنار هم بر روی زمین قرار داده و سطل را روی آن بگذارید.
٣. تهیه مواد "قهوه ای" مانند: مقوا، نامه های تبلیغاتی، روزنامه، تراشه چوب؛ و مواد "سبز" مانند: چمن و برگ های درختان و علف های هرز، تفاله سبزیجات و میوه ها، باقیمانده غذا و چای کیسه ای.
٤. سطل را با لایه هایی از مواد "قهوه ای" و "سبز" که به قطعات کوچک خرد شده اند پر نمایید. لازم نیست که سطل به طور کامل پر شود. شما در طول هفته میتوانید این مواد را به سطل اضافه کنید.
٥. یک روز در میان درب سطل را برداشته و نگاهی به محتویات آن بیندازید. چنانچه مواد داخل سطل خشک به نظر می رسند به کمک آب پاش مقداری آنها را مرطوب نمایید و چنانچه خیلی تر باشند برای جلوگیری از انتشار بوی بد و متعادل کردن میزان رطوبت، مقداری برگ خرد شده، روزنامه خرد شده یا خاک اره بر روی مواد داخل سطل بریزید.
۶. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، حداقل هفته ای یک بار سطل را به صورت افقی روی زمین قرار داده و بغلتانید. مطمئن شوید که درب سطل کاملا چفت باشد. اگر این کار برایتان مشکل است می توانید یک روز درمیان سطل را بلند نموده و کاملا تکان دهید.
۷. پس از گذشت ۴ الی ۸ هفته کمپوست شما حاضر خواهد بود.

 

2 نظر

بازدید كننده
ممممحمد
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۱ بعدازظهر
عالي بود تشكر خيلي وقت بود درپي چنين مطالبي بودم پاينده باشيد
بازدید كننده
موسوی
جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۱ قبل‏ازظهر
مطلب بسیار عالی و مفید بود.ممنون و موفق باشید.
ارسال یك نظر


هجی كردن هجی كردن

آموزش زبان  دیالوگ

آخرین مطالب