صفحه اصلی arrow مطالب جالب و متنوع arrow به بهانه سالگرد قیام مختارثقفی
 

تابلو اعلانات نت گشت..

نت گشت را home page خود کنيد

ابزارهای رایگان برای افزایش بازدید سایت و وبلاگ شما
کدهای زیبا سازی سایت و وبلاگ - ساعت های زیبا
فروش سایت و دامنه زیبا، رند و با سابقه ده ساله و رنک دار
درمان سرماخوردگی با روش درمان های گیاهی و غذایی در ایران و جهان
دانلود تقویم نجومی سال 1403
دانلود کتاب مجربات باقر
دانلود کتاب صوتی تاریخ امپراطوری هخامنشیان از کوروش تا اسکندر
دانلود کتاب صوتی اروپا در قرون وسطی
دانلود جزوه حقایقی درباره سنگ پادزهر
فروشگاه اینترنتی عصر قدیم

جستجو در سایت نت گشت و در کل سایت ها

دانلود تقویم نجومی 1403 - تقویم نجومی 1403 منجم باشی - تقویم نجومی حسین جانقربان 1403 - تقویم نجومی گلپایگانی 1403

دانلود رایگان کتاب صوتی خداوند الموت - نوشته پل آمیر - مترجم ذبیح الله منصوری


اهدای عضو یعنی اهدای زندگی

كاربران آنلاین

ما 6 میهمان آنلاین داریم
خبر خوان سایت نت گشت
RSS 2.0

ورود كاربر





هنوز ثبت نام نكرده اید؟ عضویت در سایت
به وب

لبخند ملیح، نمکی و بامزه احمدی نژاد در کنفرانس خبری
شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۱۹ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      دختر مایکل جکسون هم بازیگر شد! + عکس
جمعه ۰۲ دی ۱۳۹۰ ساعت ۰۴:۱۳ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      غذای‌ 14 سال پیشِ دایی و باقری /عکس
پنج‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۰۳:۴۰ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس / فرزندان مهران مدیری : فرهاد و شهرزاد مدیری
چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۳۹۰ ساعت ۰۴:۴۰ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      جدیدترین ماشین علی دایی
شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۳۱ بعدازظهر
  [جزئیات]...      

به بهانه سالگرد قیام مختارثقفی

ارزیابی كاربر: OFFOFFOFFOFFOFF / 0
ضعیف عالی 

چندی پیش نزد آیت الله حسینی زابلی هدیه ای آوردند. پرسیدند هدیه به چه مناسبت؟ گفتند رفته بودیم زیارت حضرت سید الشهداء(ع)، سوغات سفر کربلاست. آقا تا این جمله را شنیدند شروع کردند به گریه و تا چند دقیقه ای هم ادامه داشت. آقا دنبال بهانه بودند و چه بهانه ای بهتر از ذکر نام ارباب بی کفن برای اشک ریختن؟
صاحب کتاب درّالیمین در تفسیر این آیه مبارکه از قرآن کریم "فتلقّی آدمُ مِن ربّه کلمات فَتابَ علیه إنّه هو التَّوابُّ الرَّحِیم" می‌فرماید: خلاصه معنی چنان است که آدم (ع) در ساق عرش نگریست، جبرئیل او را بیاموخت که بدان کلمات که اسماء پیغمبر و آل پیغمبر بود پناهنده شود و بدین گونه سخن کند:
قال: "یا حمید بحق محمد، یا عالی بحق علی، یا فاطر بحق فاطمه..."
خدا را بدین کلمات سوگند داد، چون به نام حسین(ع) رسید آتش از قلبش برانگیخت و آب از چشمش بریخت. گفت: ای جبرئیل، چه شد که در ذکر پنجم قلب من بشکافت و اشک من جاری شد؟ جبرئیل گفت: این فرزند تو به مصیبتی بزرگ مبتلا شود که همه مصیبت‌ها در نزد او کوچک باشد. گفت ای برادر آن چه مصیبتی است؟
قال: یقتل عطشاناً غریباً وحیداً فریداً، لیس له ناصر ولا معین و لو تراه یا آدم و هو یقول وا عطشاه ...
گفت: کشته می‌شود در حالتی که تشنه و بی کس و تنها باشد و او را ناصری و معینی نباشد...
چون این سخن به پایان رفت آدم و جبرئیل چون زن بچه مرده گریستند. حضرت نوح(ع) نیز وقتی سوار بر کشتی به سرزمین کربلا رسید، گفت: پروردگارا، من جمیع دنیا را گردش کردم و در هیچ موضعی نظیر این زمین خوفناک ندیدم. در این موقع جبرئیل نازل شد و گفت: اینجا مکانی است که سبط خاتم انبیاء و فرزند خاتم اوصیاء کشته خواهد شد.
مروی است که حضرت ابراهیم(ع)، حضرت موسی(ع)، حضرت زکریا(ع)، حضرت سلیمان(ع) و حضرت عیسی(ع) نیز هرکدام به نوعی به این سرزمین وارد شدند و بر مصائب سبط نبی خاتم(ص) گریستند.
حال سوال می‌کنم وقتی عالم و آدم به دنبال بهانه اند تا ذکر حسین از دلهایشان زنگار دنیاپرستی را بزداید و از این طریق مدارج صعود به عالم بالا را با سرعتی فوق تصور بشر طی کنند ما چرا غافل باشیم!؟
می‌گویند بیست و ششم ربیع الثانی سالروز قیام مختار ثقفی به خونخواهی از امام حسین(ع) و یاران باوفایش در سال 66 هجری قمری است.
مختار ثقفی از مردم طائف (مدینه) بود. آنطور که از مستندات تاریخی بدست می آید در زمان واقعه کربلا، مختار در زندان بود و امکان حضور در کربلا را نداشت. در مقطع سال‌های 64 و 65 ه.ق که قیام توابیّن هم رخ داد، مختار با رفاقت و همدلی با سران قیام توابین، روش مبارزه آنها را نپسندید و ضمن تجلیل از شخصیت‌ سلیمان بن صرد رهبر نهضت توابین، او را فاقد شایستگی رهبری جهت قیام می‌دانست و معتقد بود، نباید نیروها را به هدر داد و روش توابین یک نوع خودکشی است؛ هر چند او دوباره در این مرحله به زندان افتاد و در هنگام قیام توابین در زندان بود و به آنان پیام داد و آنها را به روش صحیح‌تری توصیه کرد.
مختار در ملاقات با سران شیعه در کوفه، هدف دعوت و قیام خود را چنین بیان کرد:
همانا (محمد حنفیّه) فرزند على(ع)، وصى و جانشین پیامبر(ص)، مرا به عنوان امین و وزیر و فرمانده بـه سـوى شما فرستاده و به من دستـور داده است تا کـسانى که ریختـن خون حسین را حلال دانسـتند بـه قتل برسانم و به خونخواهى اهل بیتش و دفاع از ضعفا قیام کنم. پس شما نخستین گروهى باشید که به نداى من پاسخ مثبت مى‌دهید.
در مـوضـعـى دیـگـر چـنـیـن گـفـت: "مـن بـراى اقـامـه شـعـار اهـل بـیـت و زنـده کـردن مـرام آنـان و گـرفـتـن انـتـقـام خـون شـهـیـدان بـه سـوى شـمـا آمـده‌ام."
هـنـگـامـى کـه در زنـدان بـود، مـى‌گـفـت: "بـه خـدا سـوگـند، هر ستمگرى را خواهم کشت و دل‌هاى مؤمنان را شاد خواهم کرد و انتقام خون(فرزندان)پیامبر(صلی الله علیه و آله) را خواهم گرفت و مرگ و زوال دنیا هم نمى‌تواند مانع من شود."
مـخـتار به ابن غرق گفت: "به مردم بگو: هدف مختار و گروهى از مسلمانان، که قیام کرده‌انـد، خـونخواهى شهید مظلوم و کشته شده کربلا، حسین سرور مسلمین و فرزند دختر پیامبر سیّد مرسلین مى‌باشد."
در نـامـه ابـن حـنـفـیـّه بـه ابراهیم اشتر آمده است: مختار، امین و وزیر و منتخب من است و به او دسـتـور داده‌ام با دشمنانم وارد نبرد شود و به خونخواهى ما برخیزد، خود و طایفه و پیروانت او را یارى کنید.
همچنین مختار در مراسم بیعت مردم کوفه با او گفت: "بیعت مى‌کنید با من بر اساس کتاب خدا و سنّت پیامبرش و خونخواهى اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله)."
و آخر اینکه شعار قیام مختار "یا لثارات الحسین" بود. شعاری که برگرفته از شعار اصحاب حضرت صاحب الزمان(عج) در آخرالزمان بود. و ما سال‌ها و بلکه قرن‌هاست منتظریم تا تا در رکاب امام بر حق و منتقم آل محمد(ص) ندای "یا لثارات الحسین" سر دهیم.
أینَ الطّالب بِدَمِ المَقتولِ بِکَربَلاء...

0 نظر

هیچ نظری وجود ندارد. اولین نفر برای نظر دهی به این مقاله باشید!

ارسال یك نظر


هجی كردن هجی كردن

کتاب صوتی تاریخی

آخرین مطالب