صفحه اصلی arrow اخبار روز ایران و جهان arrow آيا سوريه جمعه غافلگيركننده اي خواهد داشت؟
 

تابلو اعلانات نت گشت..

نت گشت را home page خود کنيد

ابزارهای رایگان برای افزایش بازدید سایت و وبلاگ شما
کدهای زیبا سازی سایت و وبلاگ - ساعت های زیبا
فروش سایت و دامنه زیبا، رند و با سابقه ده ساله و رنک دار
درمان سرماخوردگی با روش درمان های گیاهی و غذایی در ایران و جهان
دانلود تقویم نجومی سال 1403
دانلود کتاب مجربات باقر
دانلود کتاب صوتی تاریخ امپراطوری هخامنشیان از کوروش تا اسکندر
دانلود کتاب صوتی اروپا در قرون وسطی
دانلود جزوه حقایقی درباره سنگ پادزهر
فروشگاه اینترنتی عصر قدیم

جستجو در سایت نت گشت و در کل سایت ها

دانلود تقویم نجومی 1403 - تقویم نجومی 1403 منجم باشی - تقویم نجومی حسین جانقربان 1403 - تقویم نجومی گلپایگانی 1403

دانلود رایگان کتاب صوتی خداوند الموت - نوشته پل آمیر - مترجم ذبیح الله منصوری


اهدای عضو یعنی اهدای زندگی

كاربران آنلاین

ما 13 میهمان آنلاین داریم
خبر خوان سایت نت گشت
RSS 2.0

ورود كاربر





هنوز ثبت نام نكرده اید؟ عضویت در سایت
به وب

کاپشن پاره دکتر احمدی نژاد
سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۱ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      خاطرات قدیمی/ عکس های گروهبان گارسیا
دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۱۰ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس خانوادگی نفیسه روشن
یك‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۶ بعدازظهر
  [جزئیات]...      اوبامای بی تربیت
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۰۶:۳۵ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      محمدرضا گلزار در کنار خودروی شخصی اش
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۰۶:۳۱ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      

آيا سوريه جمعه غافلگيركننده اي خواهد داشت؟

ارزیابی كاربر: OFFOFFOFFOFFOFF / 0
ضعیف عالی 

"تيه‌ري مي‌سان" تحليلگر فرانسوي و مالک شبکه وولتير نت، در گزارشي به شرح زير، به افشاي زد و بندهاي مخالفان سوريه با غرب و برخي کشورهاي عربي منطقه پرداخت.

بر اساس اين گزارش که حاوي خبرهاي پشت پرده از تحولات جاري عليه سوريه است، طی چند روز آینده و احتمالاً جمعه آتی برابر با 15 ژوئن (26 خرداد) مردم سوریه به خاطر از دست‌دادن برخی شبکه‌های تلويزيوني داخلي و عدم پخش برنامه‌‌های آنها از تلویزیون و پدیدارشدن کانال‌های تلویزیونی جدید ساخته و پرداخته آمریکا غافلگیر خواهندشد.

مردم سوریه در این شبکه‌‌های تلویزیونی تصاویر و فیلم‌های کشتارهای مونتاژشده‌ای را مشاهده خواهند کرد که منتسب به دولت سوریه است و اینکه دولت سوریه در انجام آنها دست داشته است.‌ آنها همچنین در این شبکه‌ها تصاویر و فیلم‌ تظاهرات‌های گسترده مردمی و استعفای گسترده وزیران دولت و ژنرال‌های ارتش و تجمع معترضان در مرکز شهرها و تشکیل دولت جدید در مرکز کاخ ریاست جمهوری را هم مشاهده خواهند کرد.

هدف تمام این عملیات‌هاي رواني و اقدامات تلويزيوني که اداره‌کننده مستقيم آن در واشنگتن، "بن رودس" مشاور امنیت ملی آمریکاست، از بین بردن روحیه مردم سوریه و هموارکردن زمینه کودتای نظامی در این کشور است.

بدین ترتیب ناتو که تا کنون در شورای امنیت با وتوی روسیه و چین مواجه شده بود،‌ این امکان را می‌دهد تا سوریه را بدون نیاز به حمله غیرقانونی به آن مورد حمله قرار دهند.

دیدگاه ما درباره حوادث کنونی جاری در سوریه هر قدر با یک‌دیگر تفاوت داشته باشد اما در این‌باره اختلاف نظر نداریم که اقدام به کودتای نظامی در سوریه آخرین کورسوی امید برای گام برداشتن سوریه به سوی آزادی و دموکراسی را از بین می‌‌برد.

در بُعد رسمی، اتحادیه عرب از دارندگان و صاحبان ماهواره‌های صنعتی از جمله عرب‌سَت و نايل‌سَت خواست تا پخش برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی سوریه مانند شبکه رسمی "سوریه"، شبکه‌هاي "الاخبارية"، "الدنيا" و شام تي‌وی را در این راستا متوقف کند و این دقیقاً همان ترفندی بود که این اتحادیه در قبال لیبی در پیش گرفت.

در سوریه، شبکه بی‌سیمی وجود ندارد؛ به همین دلیل همه شبکه‌های این کشور از طریق ماهواره‌ها برنامه‌های خود را پخش می‌کنند و این تصمیم اتحادیه عرب به معنای سیاه‌شدن صفحات تلویزیون‌های مردم سوریه است.

در واقع اتخاذ این تصمیم یکی از جمله هزاران تصمیم اتخاذشده برای سوریه است و بر اساس اطلاعات به دست‌آمده دیدارهای بی‌شماری در سطح بین‌المللی طی این هفته در این ارتباط صورت گرفته است.

دو دیدار اول، دیدارهایی بودند که برای بررسی ابعاد تکنیکی این طرح در دوحه پایتخت قطر انجام شد و دیدار سوم در ریاض برگزار شد تا ابعاد سیاسی این طرح را بررسی کند.

در دیدار اول، افسرانی حضور داشتند که از جمله مجرب‌ترین و کارشناس‌‌ترین افراد در عرصه جنگ روانی به شمار می‌آمدند و در واقع بخشی از شبکه‌های ماهواره‌ای مانند العربیه، الجزیره، بي‌بي‌سي، سي‌ان‌ان، فاكس، فرانس 24، تلویزيون المستقبل و ام‌تي‌وي بودند.

همچنین بر اساس اخبار رسیده، افسرانی از یگان ویژه عملیات روانی ارتش آمریکا نیز در این نشست حضور داشتند که در سال 1998 ميلادي به تحریریه خبر شبکه سی‌ان‌ان ملحق شده بودند.

در چارچوب طرح توجیه‌شده علیه سوریه، خبرها با هدفمندی بیشتر و به شکل "روايی" یا داستانی پخش خواهند شد و این مسؤولیت را گروه کاری وابسته به بن‌رودس در کاخ سفید برعهده می‌‌گیرد. این گروه همچنین برنامه‌های تحقیقاتی گسترده‌ای برای بررسی و تحلیل اطلاعات تدارک دیده‌اند که به رسانه‌های تحت پوشش و زیر نظر آنها اجازه می‌دهد به اخبار دروغین، جلوه‌ای راستین و حقیقی دهند تا هرچه بیشتر بر اعتبار و مصداقیت خبرهای خود بیفزایند.

همچنین شرکت‌کنندگان در این نشست مقرر کردند تنها به شبکه‌هایی اکتفا نکنند که تحت پوشش و زیر نظر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا علیه سوریه و لبنان فعالیت می‌کنند؛ ‌شبکه‌هایی مانند "بردى"، "المستقبل"، "ام‌تی‌وی"، "اورينت‌نيوز"، "سوريا الشعب" و "سوريا الغد"، بلکه باید بر روی شبکه‌های دینی و مذهبی هم تمرکز کرد که حدود 40 شبکه دینی و مذهبی وهابی را در برمی‌ گیرد و از آنها خواست 24 ساعت با پخش فیلم‌ها و تصاویر قتل‌ها و کشتارهايي که عامل آن "علویان" اعلام خواهند شد، دید مردم سوریه را نسبت به دولت تغییر دهند.

اما دیدار دوم را مهندسان، تولیدکنندگان، تهیه‌کنندگان و کارگردانان برگزار کردند که در اين ديدار، طرح‌هایی به آنها ارائه شد که هدف از آن، تولید و تهیه تصاویر و فیلم‌های دروغیني است که آمیخته‌ای از فیلم‌برداری در فضای باز و تصاویر گرفته‌شده در استودیوها و مونتاژهای رايانه‌اي است. به این افراد اطلاع داده شد که طی هفته‌های اخیر، استودیوهایی برای این منظور در عربستان سعودی ساخته شده و طی هفته‌های آینده چندین استدیوي دیگر نیز ساخته خواهد شد که شبیه صحنه‌ها و حوادث جاری در سوریه و به ویژه کاخ ریاست جمهوری سوریه و میدان‌ های مهم این کشور مانند دمشق، حلب و حمص است. این درحالی است که استودیوهای مشابهی نیز در دوحه،‌ پایتخت قطر در حال ساخت و احداث است.

در نشست سوم ژنرال "جیمز اسمیت"‌ سفیر آمریکا و نماینده این کشور در این نشست و همچنین شاهزاده بندر بن سلطان که جرج بوش،‌ رئیس جمهوری سابق آمریکا او را چون فرزند خود دوست می‌داشت و روزنامه‌های آمریکایی بر او نام "بندر بوش" را نهاده بودند.

هدف این دیدار، ايجاد چارچوبی برای هماهنگی بین فعالیت رسانه‌ها و فعالیت "ارتش آزاد سوریه" بود. ارتشي که اکنون مزدوران بندر بن سلطان بخش قابل توجهی از آن را تشکیل می‌دهند.

در اين ديدر مقرر شد این طرح به‌سرعت به اجرا گذاشته شود، ‌به ویژه آنکه این طرح از ماه‌ها پیش در شورای امنیت ملی آمریکا در حال بررسی بوده است.‌ آن هم پس از هشداری که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه به کاخ سفید داد و تأکید کرد که روسیه در قبال هر دخالت نظامی در سوریه، دست به اقدام نظامی خواهد زد؛ هشداري که ناتو را نیز مد نظر داشت.

این طرح دو روند توأمان را دربرمی‌گیرد: از یک سو ارائه اطلاعات دروغین و از سوی دیگر نظارت و کنترل هرگونه اقدامی که برای مقابله با انتشار این اخبار صورت ‌گیرد؛ به همین دلیل جلوگیری و ممانعت از پخش برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی موضوع جدیدی نبود که در این طرح ارائه و پیشنهاد شده باشد، چون پیش‌تر هم ملاحظه کرده بودیم که چگونه آمریکا و اتحادیه اروپا در پاسخ به فشارهای اسرائیل از پخش برنامه‌های شبکه‌ های لبنانی و فلسطینی و عراقی و لیبیایی و ایرانی ممانعت به عمل آورده بودند.

پس همان طور که ممانعت از فعالیت شبکه‌های تلویزیونی امر جدیدی نیست، انتشار اخبار دروغین نیز موضوع تازه‌ای نیست که در این راستا چهار اقدام مد نظر قرار گرفته است:

- وحشت‌افکني در میان مردم با کشتارهای پياپي

- توجیه اشغالگری و مداخله نظامي نیروهای خارجی

- تبیین وجود اعتراض‌های گسترده علیه دولت

- نشان‌دادن پیروزی‌های موهوم و کذایی معترضان علیه نظام.

بر اين اساس، رسانه‌ها نه‌تنها به ابزاری برای حمایت از جنگ، که به ابزاري براي ايجاد آن تبدیل می‌شوند؛ این درحالی است که این اقدام را باید نقض آشکار قوانین بین‌المللی حقوق بشر از جمله ماده 19 حقوق بشر به شمار آورد

0 نظر

هیچ نظری وجود ندارد. اولین نفر برای نظر دهی به این مقاله باشید!

ارسال یك نظر


هجی كردن هجی كردن

آموزش زبان  دیالوگ

آخرین مطالب