صفحه اصلی arrow اخبار روز ایران و جهان arrow روز اول مذاكرات مسكو، كاترين اشتون از سعيد جليلي مهلت خواست
 

تابلو اعلانات نت گشت..

نت گشت را home page خود کنيد

ابزارهای رایگان برای افزایش بازدید سایت و وبلاگ شما
کدهای زیبا سازی سایت و وبلاگ - ساعت های زیبا
فروش سایت و دامنه زیبا، رند و با سابقه ده ساله و رنک دار
درمان سرماخوردگی با روش درمان های گیاهی و غذایی در ایران و جهان
دانلود تقویم نجومی سال 1403
دانلود کتاب مجربات باقر
دانلود کتاب صوتی تاریخ امپراطوری هخامنشیان از کوروش تا اسکندر
دانلود کتاب صوتی اروپا در قرون وسطی
دانلود جزوه حقایقی درباره سنگ پادزهر
فروشگاه اینترنتی عصر قدیم

جستجو در سایت نت گشت و در کل سایت ها

دانلود تقویم نجومی 1403 - تقویم نجومی 1403 منجم باشی - تقویم نجومی حسین جانقربان 1403 - تقویم نجومی گلپایگانی 1403

دانلود رایگان کتاب صوتی خداوند الموت - نوشته پل آمیر - مترجم ذبیح الله منصوری


اهدای عضو یعنی اهدای زندگی

كاربران آنلاین

ما 11 میهمان آنلاین داریم
خبر خوان سایت نت گشت
RSS 2.0

ورود كاربر





هنوز ثبت نام نكرده اید؟ عضویت در سایت
به وب

عکس های جدید 2013 از تورها و کنسرت های پرواز همای و گروه مستان
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۸ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس/ رضا شفیعی جم در دوران دبیرستان
پنج‌شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۱۵ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس جالب کامران نجف زاده به مناسبت روز خبرنگار
سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۲ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس عروس احمدی نژاد
دوشنبه ۰۱ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۰۵:۲۵ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      حسن خمینی در کنار فرشته خانم
پنج‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۳ بعدازظهر
  [جزئیات]...      

روز اول مذاكرات مسكو، كاترين اشتون از سعيد جليلي مهلت خواست

ارزیابی كاربر: OFFOFFOFFOFFOFF / 0
ضعیف عالی 

روز اول گفت‌وگوهاي ايران و 1+5 در هتل "حلقه طلايي" مسكو پايان يافت و ادامه مذاكرات به روز سه‌شنبه موكول شد.

به گزارش رجانيوز، پس از اتمام مذاكرات نوبت عصر، دكتر علي باقري معاون سياست خارجي دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران كه از اعضاي ارشد تيم مذاكره كننده ايران در طول چهار، پنج سال اخير نيز بوده است، به جمع خبرنگاران آمد تا براي جلوگيري از انتقال اطلاعات يكسويه از سوي رسانه‌هاي غربي و يا افرادي نظير مايكل مان افسر اطلاعاتي سابق سيا كه در اين دور از مذاكرات به‌عنوان سخنگوي اشتون حاضر شده است، روايت ايراني را از جزئيات مذاكرات صبح و عصر سه‌شنبه بيان كند.

باقري خبر داد كه در نوبت صبح همان‌طور كه در استانبول 2 و همچنين جلسات معاونان قبل از مذاكرات بغداد توافق شده بود، ايران پيشنهادهاي پنج‌گانه خود را كه داراي يك ساختار مشخص و به‌هم پيوسته بود، ارائه كرد و همان محورهايي را كه در بغداد عنوان كرده بود، در نشست صبح دوشنبه به تفصيل توضيح داد.

باقری این محورهاي پنج‌گانه را شامل ۱-اصول راهنمای مورد توافق دو طرف، ۲- اهداف، ۳- موضوعات، ۴- ساختار شکلی فرآیند گفت‌وگوها و ۵- گام‌های متقابل دو طرف که باید برداشته شود، عنوان کرد و همچنين مبانی و نتیجه هر گام و همین طور اقداماتی که دو طرف باید انجام دهند، در اين پيشنهاد لحاظ شده بود.

وی گفت: از نظر ایران برداشتن این پنج گام می‌تواند روند را به درستی پیش برد. این پنج گام، پیوسته و به هم ارتباط درونی دارد و می‌تواند پیشرفت جدی را در گفت‌وگوها پدید آورد.
باقری خاطرنشان کرد: در گام‌های متقابلی که ما مطرح کردیم حق غنی سازی ایران به عنوان عضو مسئول NPT مورد تأکید قرار گرفت، همین طور اقدامات شفاف ساز و اعتمادساز طرف مقابل و اقدامات همکاری جویانه‌ای که دو طرف می‌توانند هم در عرصه هسته‌ای و غیر هسته‌ای انجام دهند.
وی اضافه کرد: آنچه ایران بر آن تأکید دارد و در جلسه امروز بر آن تصریح شد که راهکار اصلی پیشرفت در عرصه گفت‌وگوها جلب اعتماد ملت ایران و پاسخ مناسب به اقدامات ایران در عرصه‌های مختلف برای تثبیت حقوق هسته‌ای خود است.
باقری سپس در مورد محورهاي مورد بحث در نشست عصر توضيح داد و خبر داد كه نمايندگان ایران در جلسه عصر به طور مستدل، حقوقی و فنی و براساس واقعیات پاسخ جامعی را به پیشنهاد 1+5 که در گفت‌وگوهای بغداد ارائه شده بود، مطرح و این پاسخ را به طور تفصیلی برای طرف مقابل تبیین کردند.
وی خاطرنشان کرد: هم بحث‌های ارائه شده در نشست صبح و هم بحث‌های ارائه شده در نشست عصر توسط ایران، مورد توجه طرف مقابل قرار گرفت.
معاون جلیلی با بیان اینکه صبح و عصر دو گفت‌‌وگوی جدی و سازنده را با طرف مقابل برگزار کردیم، خاطرنشان کرد: در عرصه‌های مختلف چه در بیان پیشنهادات‌مان و چه در نقد پیشنهاد طرف مقابل، دقیقا در چارچوب معیارهای قانونی صحبت کردیم.
باقري همچنين خبر داد كه در جلسه عصر، علاوه بر بحث در مورد پيشنهادهاي ارائه شده از سوي 1+5 در بغداد، نمايندگان ايران به طور دقیق و براساس مفاد اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هم مفاد منشور ملل متحد، غیرقانونی بودن ارجاع موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران از شورای حکام به شورای امنیت و صدور قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت را برای طرف مقابل به طور تفصیلی تبیین کردند.
وی اضافه کرد: پس از پایان صحبت‌های آقای جلیلی، خانم کاترین اشتون به نمایندگی از شش کشور با تشکر از تبیین دیدگاه‌های ایران چه در عرصه مفاد پیشنهادی طرف ایرانی و چه در عرصه نقد پیشنهادات 1+5 از جلیلی خواست تا فردا به طرف مقابل فرصت داده شود، در هر دو موضوع یعنی هم پیشنهادهای طرف ایرانی و هم نقد پیشنهاد 1+5 تامل کنند.
وی با اعلام اینکه جلسه فردا 12 ظهر برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: پاسخ طرف مقابل را در هر دو عرصه خواهیم شنید.
به گزارش رجانيوز، طرح بحث‌ها از سوي ايران درمذاكرات روز دوشنبه آن‌قدر دقيق، عيني و عمل‌گرايانه بوده است كه سخنگوي اشتون نيز به اين مسئله اذعان كرد. وي اظهار داشت: برای اولین بار طرفین به ارائه طرح های خود و به بحث در مورد آنها پرداختند. مذاکرات سخت بود، طرف ایرانی سوالات زیادی را مطرح و مواضع خود را تکرار کرد.
در عين حال، گزارش‌ها از مسكو حاكي است كه هر چه ايران در مذاكرات روز دوشنبه در طرح خود بر انسجام و به‌هم پيوستگي مطالب و همچنين مشخص بودن ابتدا و انتهاي يك توافق جامع تأكيد كرده‌اند، در ميان اعضاي 1+5 درك فراگيري از يك توافق جامع و داراي چهارچوب وجود ندارد و به نظر مي‌رسد طرف‌هاي غربي صرفاً اصرار دارند كه ايران يك گام مشخص يعني توقف غني سازي 20 درصد را بردارد اما در مورد گام‌هاي بعدي ايران و 1+5 تمايلي به اظهار نظر ندارند.
بر اساس گزارش سايت ايران هسته‌اي، دپیلمات های حاضر در مسکو که به تیم ایران نزدیک هستند، می گویند كه "مسئله چارچوب" مهم ترین مسئله ای است که اکنون روی میز مذاکرات قرار دارد.

این دیپلمات ها می گویند گروه 1+5 پیشنهادهای خود را در هیچ چارچوب بلند مدتی که مشخص کننده الزامات و تبعات آن، و گام های بعدی باشد قرار نمی دهند و صرفا بر برداشته شدن یک گام تاکید دارند.

از دید طرف ایرانی این به این معناست که گروه 1+5 در واقع به دنبال پیدا شدن راه حل کلانی برای مسئله نیست بلکه فقط بر گرفتن یک امتیاز تاکتیکی تمرکز کرده و بعد از آن هم احتمالا دوباره حرف های سابق خود را تکرار خواهد کرد.

این در حالی است که طرف ایرانی عقیده دارد هرگونه مذاکره درباره یک گام مشخص بستگی به این دارد که آن گام در چه چاچوبی مطرح شود.

منابع نزدیک به تیم ایران می گویند بسته به اینکه گام درخواستی در کدام چارچوب مطرح شود و برنامه کاری پس ازآن چه باشد، پاسخ به آن متفاوت خواهد بود

0 نظر

هیچ نظری وجود ندارد. اولین نفر برای نظر دهی به این مقاله باشید!

ارسال یك نظر


هجی كردن هجی كردن

آموزش زبان  دیالوگ

آخرین مطالب