صفحه اصلی arrow اخبار روز ایران و جهان arrow تصمیم 15 دقیقه ای مجلس برای 15 سال، نادران: هنوز لاریجانی را نشناختید
 

تابلو اعلانات نت گشت..

نت گشت را home page خود کنيد

ابزارهای رایگان برای افزایش بازدید سایت و وبلاگ شما
کدهای زیبا سازی سایت و وبلاگ - ساعت های زیبا
فروش سایت و دامنه زیبا، رند و با سابقه ده ساله و رنک دار
درمان سرماخوردگی با روش درمان های گیاهی و غذایی در ایران و جهان
دانلود تقویم نجومی سال 1403
دانلود کتاب مجربات باقر
دانلود کتاب صوتی تاریخ امپراطوری هخامنشیان از کوروش تا اسکندر
دانلود کتاب صوتی اروپا در قرون وسطی
دانلود جزوه حقایقی درباره سنگ پادزهر
فروشگاه اینترنتی عصر قدیم

جستجو در سایت نت گشت و در کل سایت ها

دانلود تقویم نجومی 1403 - تقویم نجومی 1403 منجم باشی - تقویم نجومی حسین جانقربان 1403 - تقویم نجومی گلپایگانی 1403

دانلود رایگان کتاب صوتی خداوند الموت - نوشته پل آمیر - مترجم ذبیح الله منصوری


اهدای عضو یعنی اهدای زندگی

كاربران آنلاین

ما 10 میهمان آنلاین داریم
خبر خوان سایت نت گشت
RSS 2.0

ورود كاربر





هنوز ثبت نام نكرده اید؟ عضویت در سایت
به وب

عکس آخر هفته تابستونی سهراب پاکزاد
یك‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۰ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      سعيد جليلي در هواپيماي مسكو براي مذاكرات هسته اي
شنبه ۰۳ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۵ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      کاپشن پاره دکتر احمدی نژاد
سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۱ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عكسي متفاوت از مرحوم حاج احمد خميني
پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۵:۴۹ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      تصويري از فرزندان آيت الله خامنه اي
پنج‌شنبه ۰۱ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۰۶ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      

تصمیم 15 دقیقه ای مجلس برای 15 سال، نادران: هنوز لاریجانی را نشناختید

ارزیابی كاربر: OFFOFFOFFOFFOFF / 0
ضعیف عالی 
تصمیم ۱۵دقیقه‌ای مجلس برای۱۵ سال!
روزنامه کیهان از اقدام غیرقانونی رئیس مجلس در تصویب جزئیات برجام در روز گذشته نوشته است: صبح دیروز نمایندگان مجلس در یک روند حدود 15 دقیقه‌ای ماده واحده و بندهای طرح موسوم به «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال اجرای برجام» را با 161 رای موافق، 59 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر تصویب کردند.
الیاس نادران نماینده تهران در جلسه علنی روز یک‌شنبه نکته‌ای را به وکلای ملت گوشزد کرد که در جلسه روز سه‌شنبه همه به عینه واقعیت آن را لمس کردند. او گفته بود؛ « اگر گمان کرده‌اید که در جلسه بعد پیشنهادات خود درباره برجام را مطرح خواهید ساخت تا در باره آن رای‌گیری شود، لاریجانی را نشناخته‌اید‌! » پیش‌بینی نادران در این مورد دیروز تحقق یافت.
روز یک‌شنبه کلیات طرح اجرای برجام در مجلس شورای اسلامی با 135 رای موافق در برابر 100 مخالف و 12 ممتنع به تصویب رسید؛ در آن روز عده‌ای گمان داشتند که روز سه‌شنبه نظرات خود را برای اصلاح جزییات مطرح کرده و کلیات طرح با اصلاحات اعمال شده در روز سه‌شنبه قابل پذیرش است.
در همان روز عده‌ای از نمایندگان با توجه به مشی رئیس مجلس شورای اسلامی که اجازه هیچ تحرکی را به مخالفین نمی‌دهد، تصور اصلاح طرح را ساده‌اندیشانه خواندند و الیاس نادران در تذکری به این مسئله اشاره کرد.
روزنامه شرق در شماره دیروز خود با یک حساب و کتاب از لزوم صرف وقت 57 ساعته برای بررسی 172 مورد پیشنهاد اصلاحی نمایندگان برای طرح اجرای برجام خبر داده و نوشته بود که مجلس چنین فرصتی را نداشته و برجام لاجرم باید اجرایی شود، این پیش‌بینی که ظاهرا از قبل با مدیریت مجلس نیز هماهنگ شده بود. در جلسه علنی دیروز عملی گردید تا نمایندگان در شگفتی تمام تنها شاهد رای‌گیری و رای‌آوری جزئیات طرح فوق باشند!
دروغی که در جلسه علنی گفته شد
در جلسه علنی دیروز اعلام شد که نمایندگان پیشنهادات خود را پس گرفته‌اند، ادعایی که تعدادی از نمایندگان در مصاحبه‌های خود آن را تکذیب کردند.
ابراهیم آقامحمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این راستا ضمن انتقاد از مدیریت رئیس مجلس گفت: این کار که امروز توسط رئیس مجلس انجام شد تزلزل، تضعیف و از راس امور پایین آمدن مجلس است.
وی در گفت‌وگو با «نماینده»، با اشاره به تصویب جزئیات برجام در جلسه دیروز مجلس، گفت: آقای رئیس مجلس برخلاف متن صریح آیین‌نامه اجازه نداد پیشنهادات مطرح شود، متاسفانه در صحن علنی اعلام شد آقایانی که پیشنهاد داشتند پیشنهادهای خود را پس گرفتند. یکی از آقایانی که پیشنهاد چاپ شده داشت بنده بودم، بنده با سایر دوستان هم صحبت کردم هیچ یک از آنها پیشنهادهایشان را پس نگرفته بودند.
به نتیجه رسیدیم نمایندگان حرف نزنند!
در جلسه علنی دیروز مجلس چنان که عنوان شد به هیچ یک از نمایندگان منتقد اجازه اظهار نظر داده نشد که این اقدام در نوع خود در طول تاریخ مجالس کشور بی‌نظیر و بی‌سابقه است.
تصمیم 15 دقیقه ای مجلس برای 15 سال، نادران: هنوز لاریجانی را نشناختید
ایجاد انتظار از برجام اهرم فشاری که برعکس می‌شود
کیهان: «با تصویب برجام، دیگر بهانه‌ای از دولت پذیرفتنی نیست.»
سایت تابناک در این زمینه نوشت: مجلس در حالی که کمتر کسی تصور آن را داشت اقدام به تصویب جزئیات طرح برجام کرد. تصویب جزئیات این طرح در مجلس البته با توجه به سابقه مطرح شدن طرح و تصویب آن در کلیات البته چندان دور از انتظار نبود؛ اما آنچه بسیاری را شگفت زده کرد، تصویب جزئیات تنها در کمتر از یک ساعت بود؛ چیزی که نه مخالفان و نه حتی خوشبین‌ترین موافقان طرح انتظار آن را نداشتند. اما موضوع دیگر تصویب برجام در مجلس نیست. آنچه اکنون باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد، وضعیت روحانی و دولت بعد از تصویب این طرح و اجرایی شدن برجام است.
تابناک می‌افزاید: بخش مهمی از چرایی تبدیل شدن عرصه اقتصادی به آوردگاه بعدی را باید در مدیریت ضعیف این حوزه از سوی کابینه دولت دنبال کرد. علیرغم انتقادات شدیدی که روحانی و تیم وی به نحوه مدیریت دولت قبل در حوزه اقتصاد داشتند، گویا مجموعه تلاش‌های آنها در این حوزه چندان تفاوتی در ماهیت با دولت قبل نداشته است. شاید مهمترین نقطه قوت دولت در حوزه اقتصاد را باید در مهار تورم و رساندن آن به حدود 15 درصد دانست. اما نگاهی به همین مورد نیز حاکی از آن است که این اقدام دولت در پی تلاش‌های عمیق برای اصلاح ساختاری در اقتصاد نبوده و ناشی از تلاش‌های سطحی همچون کنترل بازار با سیاست‌های پولی و مالی بوده است. پیش‌بینی‌ها از افزایش نرخ تورم با برخود به هسته سخت نیز چیزی جز این را بیان نمی‌کند که تلاش‌های دولت در این موضوع سطحی و عجولانه بوده است؛ ضمن آنکه نباید آفت این سیاست‌ها برای عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی را نیز از نظر دور داشت.
تابناک خاطرنشان کرد: دقیقاً مشابه اشتباهی که روحانی در زمان انتخابات مرتکب شد و انتظارات عمومی را از بهبود اوضاع اقتصادی در کوتاه مدت به شدت افزایش داد، طی ماه‌های گذشته حامیان دولت و برخی مسئولان دولتی مرتکب شده‌اند. داستان این افزایش انتظارات را باید در یکسری از اظهار نظرهای به نظر غیرکارشناسی و بدون آمار و جزئیات دقیق از ضرر و زیان‌های عدم اجرای برجام جستجو کرد. طی یک ماه گذشته، بارها شاهد اینگونه اظهار نظرات بوده‌ایم که عدم اجرای برجام به شکل روزانه ضررهای میلیونی و میلیارد دلاری برای اقتصاد ایران خواهد داشت.
اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور در اولین اظهارنظر در این مورد هزینه هر روز عدم اجرای برجام را معادل 100 میلیون دلار برآوردکرد. دیگرانی نیز در این میان لب به سخن گشودند و از زیان‌های کلان عدم اجرای برجام اعداد و ارقام متفاوتی ارائه دادند. سیروس ناصری این هزینه را روزانه 100 تا 150 میلیون دلار برآوردکرد و صادق زیباکلام، هزینه عدم لغو تحریم‌ها را روزانه 3 میلیارد دلار ارزیابی کرده است.(!)
این موضوع جدی‌تر از آن است که با نگاهی طنزآلود و تمسخرگونه به آن نگریسته شود. اکنون دولت و حامیان دولت باید پاسخ دهند با اجرای برجام هزینه‌های برداشته شده از دوش دولت و اقتصاد ایران به کجا می‌رود و چه نتایجی دارد! به عبارت دیگر، هزینه‌های اعلام شده از تأخیرهای روزانه در اجرای برجام به معنی آن است که پس از اجرا، معادل ارقام اعلام شده باید سرمایه- به شکل ارز یا کالا- به اقتصاد ایران تزریق شود؛ این موضوعی است که چندی پیش در موردجریان پول‌های بلوکه شده نیز شاهد آن بودیم. به عبارتی مسئولان دولتی اکنون با تکرار اشتباه گذشته، انتظارات عمومی را از دوره اجرایی شدن برجام افزایش داده‌اند؛ هرچند به نظر می‌آید، این اعداد و ارقام اعلامی از سوی موافقان برجام و دولت، بدون هیچ محاسبه دقیق و مشخصی بیان شده، اما اکنون باید در این مورد پاسخگو باشند.
اعلام این ارقام شاید بیش از همه برای افزایش فشار بر مخالفان و تسهیل تصویب برجام در مجلس بوده است. روحانی به خوبی می‌داند که آنچه امروز گریبان دولت را گرفته، اقتصاد است و نه مسئله هسته‌ای؛ موضوعی که اگر روحانی و دولت زودتر فکری به حال آن نکنند، حتی قدرت این را دارد که تمامی دستاوردهای توافق هسته‌ای را نزدافکار عمومی زیر سؤال ببرد.

0 نظر

هیچ نظری وجود ندارد. اولین نفر برای نظر دهی به این مقاله باشید!

ارسال یك نظر


هجی كردن هجی كردن

آموزش زبان  دیالوگ

آخرین مطالب