صفحه اصلی arrow اخبار روز ایران و جهان arrow مقایسه بازداشت 10 نظامی آمریکایی در زمان روحانی و 15 نظامی انگلیسی در زمان احمدی نژاد
 

تابلو اعلانات نت گشت..

نت گشت را home page خود کنيد

ابزارهای رایگان برای افزایش بازدید سایت و وبلاگ شما
کدهای زیبا سازی سایت و وبلاگ - ساعت های زیبا
فروش سایت و دامنه زیبا، رند و با سابقه ده ساله و رنک دار
درمان سرماخوردگی با روش درمان های گیاهی و غذایی در ایران و جهان
دانلود تقویم نجومی سال 1403
دانلود کتاب مجربات باقر
دانلود کتاب صوتی تاریخ امپراطوری هخامنشیان از کوروش تا اسکندر
دانلود کتاب صوتی اروپا در قرون وسطی
دانلود جزوه حقایقی درباره سنگ پادزهر
فروشگاه اینترنتی عصر قدیم

جستجو در سایت نت گشت و در کل سایت ها

دانلود تقویم نجومی 1403 - تقویم نجومی 1403 منجم باشی - تقویم نجومی حسین جانقربان 1403 - تقویم نجومی گلپایگانی 1403

دانلود رایگان کتاب صوتی خداوند الموت - نوشته پل آمیر - مترجم ذبیح الله منصوری


اهدای عضو یعنی اهدای زندگی

كاربران آنلاین

ما 13 میهمان آنلاین داریم
خبر خوان سایت نت گشت
RSS 2.0

ورود كاربر





هنوز ثبت نام نكرده اید؟ عضویت در سایت
به وب

ملیکا شریفی نیا و قند عسل های زنبیل خانم
سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۵۸ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکسی از اکبر عبدی و دخترش المیرا
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۳ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      الناز شاكردوست و برادرش
جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۱:۲۴ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس یادگاری شجریان و گوگوش
یك‌شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۷:۱۱ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکسی از زیا الاسد ، شیر دمشق
پنج‌شنبه ۰۷ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۷ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      

مقایسه بازداشت 10 نظامی آمریکایی در زمان روحانی و 15 نظامی انگلیسی در زمان احمدی نژاد

ارزیابی كاربر: ONONONONOFF / 4
ضعیف عالی 

در سال 94 ده تفنگدار دریایی آمریکایی در آبهای خلیج فارس دستگیر شدند که پس از چند ساعت آزاد شدند. در تلویزیون اعلام شد که آمریکا عذر خواهی کرده و جان کری اعلام کرد که "عذر خواهی نکردیم"
در سال 86 هم 15 تفنگدار دریایی انگلیسی در آبهای خلیج فارس دستگیر شدند که پس از 12 روز با عذرخواهی رسمی انگلیس در یک نامه رسمی، ملوانان در حالی که لباس نظامی آنها از تنشان خارج و با لباس ایرانی با کتاب حافظ به دست درحالی که دست برای ایران تکان می دادند بازگردانده شدند. آگاهان می دانند که بیرون آوردن لباس نظامی یک سرباز توهین به نیروی نظامی آن کشور تلقی می شود.
برای اینکه روند این دو رویداد را به تفصیل بدانید در زیر شرح کامل آن آورده شده.

دولت بهار: دو ناوچه امریکایی وارد آبهای سرزمینی ایران می‌شوند و غیورمردان سپاه پاسداران با کمترین امکانات و بدون توجه به تهدید ناو آمریکا که در همان نزدیکی‌ها بود با غیرتی مثال‌زدنی آنها را دستگیر و بازداشت کردند. خبر مثل بمب منفجر شد و عکس العملهای دو طرف ایرانی و امریکایی آغاز شد.

دستگیری ده تفنگدار دریایی آمریکایی در سال 94

جان کری، وزیر خارجه آمریکا هنگام ورود به کنگره در پاسخ به سوالی درباره بازداشت 10 نظامی آمریکایی که به صورت غیرمجاز وارد آب‌های ایران شده بودند گفت: «آنها خیلی زود آزاد خواهند شد.» در مقابل سردار شریف از سرداران سپاه گفت:«ملوانان آمریکایی تخلیه اطلاعاتی می‌شوند. ایران بر سر منافع ملی ایران با کسی شوخی نداشته و تسامحی نیز نخواهد کرد این چیزها که مطرح می‌شود گمانه‌زنی است و من، آنرا نه تایید می‌کنم و نه تکذیب می‌کنم.» واشنگتن‌پست همان ساعت اعلام کرد: «نیروهای بازداشت‌شده احتمالا در آب‌‌های بین‌المللی به یک کشتی آمریکایی تحویل داده می‌شوند» و سرلشگر فیروزآبادی گفت: «امیدوارم حادثه شمال خلیج‌فارس که احتمالا آخرین اشتباه نیروهای آمریکایی در منطقه نیست درسی برای سنگ‌اندازان در کنگره آمریکا باشد.»

در خبر بعدی اعلام شد تجاوز عمدی نبود و سپاه پاسداران پس از عذرخواهی آمریکا و اخذ تعهد مبنی بر عدم تکرار اشتباهات، 10 تفنگدار آمریکایی بازداشت شده را رها کرد و در مقابل جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «از ایران عذرخواهی نکردیم، آیا زمانی که قایق شما دچار مشکل می‌شود، عذرخواهی می‌کنید؟ نه!»

بله در عمل آمریکایی ها آنچه روی کاغذ امضا کرده بودند را مورد آزمایش قرارداده و بنظر می‌رسد جواب مناسبی گرفتند. این از شرایط پسابرجام است! برای درک بهتر این شرایط بهتر است آن را مقایسه کنیم با شرایط پیشابرجام، در فروردین سال 86 ، پانزده نظامی انگلیسی وارد آبهای سرزمینی ایران شدند و توسط نیروهای نظامی کشورمان دستگیر شدند.

15 نظامی انگلیسی در سوم فرودین ماه سال 86 آب‌های ایرانی خلیج‌فارس دستگیر شدند.توقع دولت وقت انگلیس آزادی فوری ملوان‌ها بود. همان روز وزارت خارجه رژیم سلطنتی انگلیس بیانیه‌ای صادر کرد و خواستار آزادی سریع ملوانان خود شد. مارگارت بکت وزیر امورخارجه وقت انگلیس نیز هفتم فروردینماه گفت:«ابتدا ما خواستار نه فقط سلامت آنها بلکه همچنین بازگشت فوری این افراد و بعد دسترسی دیپلماتیک به آنها هستیم.»

دستگیری 15 تفنگدار دریایی انگلیسی در سال 86

در واکنش به این بیانیه ، وزارت خارجه کشورمان کاردار این کشور را احضار و اعتراض شدید تهران به تجاوز انگلیس به آبهای سرزمینی کشورمان را اعلام کرد.

تونی بلر، نخست وزیر وقت انگلیس از زمان بازداشت ملوانان کشورش پس از بازداشت چند مرتبه در سخنرانی‌های مختلف نسبت به این عمل ایران عکس العمل نشان داد و با زبان تهدید در پی آزادی سریع متجاوزان انگلیسی بود و در چند روز اول لحن خود را تند تر از قبل می‌کرد تا آنکه چهار روز پس از دستگیری ملوانان در تندترین لحن خود اعلام کرد: در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی 15 نظامی انگلیسی، این مسئله وارد مرحله متفاوتی خواهد شد.

آمریکا نیز برای فشار بیشتر به ایران وارد صحنه شد و کاخ سفید اعلام کرد مساله بازداشت ملوانان انگلیسی در ایران را دنبال می‌کنیم.

نشریه آمریکایی تایم نوشت، برخی مقامات انگلیسی معتقدند اظهارات جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص ملوانان انگلیسی در ایران، کار دولت انگلیس را برای آزادی آنها سخت‌‌تر کرده است و با وجود دوستی به نام آمریکا، دیگر چه نیازی به دشمن است؟

اتحادیه اروپا، روسیه، آمریکا، دبیرکل سازمان ملل و شورای مسلمانان بریتانیا، خواستار آزادی تفنگداران انگلیسی بازداشت شده در ایران شدند. خاویر سولانا بازداشت ملوانان انگلیسی را غیرقابل‌قبول خواند.

دکتر احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق کشورمان اما با آرامشی مثال‌زدنی در تماس تلفنی با همتای ترک خود گفت: انگلیس باید عذرخواهی کند.

انگلیس پس از مشاهده‌ی اقتدار کشورمان تصمیم گرفت لحن خود را در مقابل ایران تغییر دهد. خبرنگار سی ان ان امریکا در کنفرانس خبری رئیس جمهور سابق در روز آزادسازی ملوانان انگلیسی به این واقعیت اشاره کرد و پرسید با در نظر گرفتن این که از 3 روز پیش لحن انگلیس نسبت به ایران ملایم شده و تحلیلگران می‌گفتند بده بستانهایی در میان است و نیز آزادی جلال شرفی، این نظر بوجود می‌آید که معامله‌ای در میان بوده است یا خیر؟ که رئیس جمهور سابق کشورمان در پاسخ به این سوال گفت: اگر قرار بود معاوضه کنیم با صد هزار نفر معاوضه می‌کردیم، هیچ نسبتی با هم ندارند آزادی این افراد هدیه‌ای از طرف ملت ایران است، ربطی به تحلیل‌های رسانه‌ای ندارد. نگاه ما مادی و سیاست زده نیست بلکه انسانی است.

خبرنگار بی‌ بی سی هم در سؤالی پرسید چه چیزی باعث شد که نظرتان در مورد 15 انگلیسی عوض شود؟ که رئیس جمهور گفت: از ابتدا تصمیم بر ایجاد مناقشه نداشتیم، حق خودمان را می‌‌خواستیم. تصمیم بر استمرار مناقشه نبود، دولت انگلیس بد عمل کرد، لذا آزادی ملوانان مدتی طول کشید. رئیس جمهور در پاسخ به این که پیام شما به 15 ملوان آزاد شده انگلیسی چیست؟ گفت: این سربازان مثل بقیه مردم از منظر انسانی برای ما محترم هستند، ما دنبال برقراری صلح و امنیت پایدار در سایه عدالت و یکتا پرستی برای همه انسانها هستیم و ناراحتیم که جوانان انگلیسی برای امرار معاش به ارتش می‌پیوندند و با فرسنگ‌ها فاصله در موضعی گرفتار می‌شوند.

پس از گذشت 12 روز از بازداشت کماندوهای انگلیسی (سوم تا 15 فروردین 86)، به دلیل ورود به حریم آبی جمهوری اسلامی ایران، انگلیس با ارسال نامه عذرخواهی، خواستار آزادی نیروهای خود شدند. لباس نظامی افسران انگلیسی پس از این نامه درآورده شد و با کت و شلوار به کشور خود رفتند.

قتدار رئیس جمهور سابق کشورمان در برخورد با تجاوز نظامیان انگلیسی باعث شد جان بولتون در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکا چنین عکس العمل نشان دهد: «به اعتقاد من تهران در ماجرای دستگیری 15 ملوان انگلیسی به نوعی به پیروزی مضاعف دست یافت. وی افزود، ایرانی‌ها زمانی که 15 ملوان انگلیسی را اسیر کردند به یک پیروزی دست یافتند و زمانی که آنها را آزاد کردند به پیروزی دیگری رسیدند. ایران سطح تصمیم انگلیس در واکنش به این اقدام تحریک‌آمیز را آزمایش کرده بود و معتقدم که آنها این پاسخ را که انگلیس به زور متوسل نخواهد شد، دریافت کردند.

یک روزنامه صهیونیستی در گزارش از بازداشت و آزادی ملوانان انگلیسی با ادعای غیرقانونی بودن این اقدام، گفت: باید گفت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران و طرفدارانش در نهایت از این مسئله سربلند بیرون آمده و از احساس آرامشی که سراسر انگلیس و اروپا را فراگرفت نفع بردند. این مقاله با اشاره به عفو یک‌جانبه نیروهای متجاوز انگلیسی توسط رئیس جمهور ایران به عنوان هدیه میلاد پیامبر اسلام ص نوشت: «با این کار احمدی‌نژاد خود را در مقام تجسم جوانمردی‌، بخشندگی و عقلانیت به جهانیان نشان داد.» به نوشته این روزنامه رفتار ایران با ملوانان انگلیسی در زمان آزادی‌شان به شدت دولت انگلیس را تحقیر کرد و تشکر آنها از احمدی‌نژاد به دلیل آزاد کردنشان و دست تکان دادن برای مردم ایران در حالیکه رئیس جمهور این کشور در مقابلشان ایستاده بود،‌ همه نشانه‌های همین مسئله بود.

0 نظر

هیچ نظری وجود ندارد. اولین نفر برای نظر دهی به این مقاله باشید!

ارسال یك نظر


هجی كردن هجی كردن

کتاب صوتی تاریخی

آخرین مطالب