صفحه اصلی arrow اخبار روز ایران و جهان arrow روایت متکی از توصیه ایران به سوریه
 

تابلو اعلانات نت گشت..

نت گشت را home page خود کنيد

ابزارهای رایگان برای افزایش بازدید سایت و وبلاگ شما
کدهای زیبا سازی سایت و وبلاگ - ساعت های زیبا
فروش سایت و دامنه زیبا، رند و با سابقه ده ساله و رنک دار
درمان سرماخوردگی با روش درمان های گیاهی و غذایی در ایران و جهان
دانلود تقویم نجومی سال 1403
دانلود کتاب مجربات باقر
دانلود کتاب صوتی تاریخ امپراطوری هخامنشیان از کوروش تا اسکندر
دانلود کتاب صوتی اروپا در قرون وسطی
دانلود جزوه حقایقی درباره سنگ پادزهر
فروشگاه اینترنتی عصر قدیم

جستجو در سایت نت گشت و در کل سایت ها

دانلود تقویم نجومی 1403 - تقویم نجومی 1403 منجم باشی - تقویم نجومی حسین جانقربان 1403 - تقویم نجومی گلپایگانی 1403

دانلود رایگان کتاب صوتی خداوند الموت - نوشته پل آمیر - مترجم ذبیح الله منصوری


اهدای عضو یعنی اهدای زندگی

كاربران آنلاین

ما 11 میهمان آنلاین داریم
خبر خوان سایت نت گشت
RSS 2.0

ورود كاربر





هنوز ثبت نام نكرده اید؟ عضویت در سایت
به وب

عکس ها، بیوگرافی، آلبوم ها و آهنگ های فریدون آسرایی داور برنامه شب کوک
جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۲ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      آقای احمدی نژاد رو پشت وانت دیده بودین؟
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۰۳:۲۲ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس/ دیدار احمدی نژاد و هیلاری کلینتون
یك‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۴:۰۱ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس تغییرات تاسف بار چهره نادر طالب زاده قبل و بعد از ترور بیولوژیکی توسط موساد
یك‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۳۳ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      شهید مصطفی احمدی روشن در تخت جمشید
پنج‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۲۲ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      

روایت متکی از توصیه ایران به سوریه

ارزیابی كاربر: OFFOFFOFFOFFOFF / 0
ضعیف عالی 

وزیر امور خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران در خصوص مواضع ترکیه در قبال سوریه گفت: فکر می‌کنم مقامات ترکیه نیازمند بازنگری در سیاست‌های خود هستند زیرا سیاست نادرست هرگز به سرانجام نمی‌رسد و ترکیه باید این احتمال را بدهد که همانند بسیاری از تحولات در دیگر کشورها بشار اسد در سوریه ماندنی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر متکی که عصر امروز در سالن خواجه عبدالله انصاری دانشگاه تهران در همایشی با موضوع بررسی تحولات منطقه و موضوع تحولات سوریه حضور یافته بود گفت: دولت سوریه باید به مطالبات مردم خود توجه کند و این توصیه از سوی جمهوری اسلامی ایران به دولتمردان سوریه صورت گرفته است اما اینکه بخواهد در قبال مداخلات خارجی عقب نشینی کند کار درستی نیست و پایانی برای عقب نشینی در برابر غرب وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه سوریه راهی جز توجه به اصلاحات ندارد، گفت: حکومت سوریه باید به قول‌هایی که به مردمش داده عمل کند و البته در این مسیر گام‌هایی را نیز برداشته ولی اگر در رابطه به اصلاحات به تفاهم ملی برسند مردم سوریه قادر خواهند بود که بالاترین مسئول کشور خود را نیز با رای خود تغییر دهند.

وی در رابطه با مبانی حزب بعث سوریه و عراق نیز گفت: آنها مبانی مشترکی در آغاز شکل گیری داشتند ولی زمانی که صدام از مسیر واقعی حزب بعث منحرف شد سوریه بر علیه آن موضع گرفته ولی تفاوت محوری حزب بعث سوریه و عراق در عملکردها، سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های آنها بوده است.

متکی همچنین در خصوص بحث مداخله نظامی ایران در سوریه نیز گفت: من تصور می‌کنم نیازی به کمک نظامی به سوریه نیست زیرا مسئولین آن کشور نیز خشونت‌هایی که در ابتدای تحولات سوریه رخ داد را رد کردند.

وی در خصوص مواضع ترکیه در قبال سوریه نیز گفت: فکر می‌کنم مقامات ترکیه نیازمند بازنگری در سیاست‌های خود هستند زیرا سیاست نادرست هرگز به سرانجام نمی‌رسد و ترکیه باید این احتمال را بدهد که همانند بسیاری از تحولات در دیگر کشورها بشار اسد در سوریه ماندنی شود.

وزیر امور خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران همراهی ترکیه با معارضان سوریه را پیگیری سیاست‌های غرب عنوان کرد و گفت: سیاستی که ترکیه در قبال سوریه اتخاذ کرده به نیابت از غرب تعبیر می‌شود و این برای مردم خود ترکیه نیز قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد ترکیه جایگاه خود را تنزل داده است و از دیدگاه شخصی من سیاست‌های ترکیه در سه ماهه گذشته به هیچوجه قابل قبول نیست.

متکی در خصوص مواضع ایران در قبال ترکیه و سوریه به تحولات فیمابین این دو کشور گفت: ما ارتباط‌مان را باید با هر دو کشور ادامه دهیم و البته می‌توانیم در مسایل موجود در منطقه به سوریه و ترکیه کمک کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مداخلات خارجی در کار دیگر کشورها درست نیست گفت: ممکن است در سیاست خارجی میان ایران و ترکیه و سوریه عده‌ای تلاش بکنند که اهرمی برای اثرگذاری داشته باشند ولی معتقدم که ما می‌توانیم رابطه خود را با هر دو کشور ادامه بدهیم.

وزیر امور خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران در ادامه در پاسخ به سئوال دانشجویی در خصوص تعریف دقیق از تحولات منطقه و این که آیا این تحولات به واقع بیداری اسلامی است یا طرحی که از سوی دولت غربی پیگیری می‌شود، گفت: در ابتدای قصه و زمانی که مردم تونس در مدت کوتاهی بن علی را ساقط کردند بعضی بر این باور بودند که این کار، کار غرب و ‌آمریکایی‌ها است و البته عناوین مختلفی نیز برای این تحولات به کار بردند ولی امروز دیگر خود این تحولات خودش را تعریف می‌کند.

وی افزود: فکر می‌کنم ما امروز دیگر از الفاظ گذر کردیم و می‌توانیم حتی بیداری اسلامی را نهضت اسلامی در منطقه بنامیم.

متکی در رابطه با نقش فرماندهی سپاه قدس در تحولات منطقه بالاخص عراق و تداخل کاری فعالیت‌های سپاه قدس با دستگاه دیپلماسی کشور نیز گفت: آقای سلیمانی از فرماندهان دوران سختی‌ها بوده و وفاداری خود را به نظام و کشور به اثبات رسانده‌اند.

وی با اشاره به پیگیری‌های قضائی صورت گرفته برای محاکمه کسانی که طرح ترور سردار سلیمانی را مطرح کرده‌اند، گفت: این پیگیری‌ها جا دارد که تا حد نهایت ادامه یابد.

وزیر امور خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران در خصوص مواضع سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: این مواضع برآیند و فرآیند فعالیت‌های کلی در نظام است و زمانی که نظامیان آمریکایی اقدامات ضد امنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران در عراق انجام می‌دادند نیاز به اقدامات امنیتی- نظامی بر علیه آنها بود لذا بحث دخالت در مواضع سیاسی کشور مطرح نبوده و در جایگاهی بالاتر از دستگاه سیاست خارجی هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد تا از همه ظرفیت‌های نظام برای اثرگذاری در عرصه بین‌الملل استفاده شود.

متکی در خصوص بحث کردهای ۴ کشور ایران، ‌عراق، ترکیه و سوریه نیز گفت: به اعتقاد ما بحث کردستان در چهار کشور به طور یکسان مطرح نبوده و بر خلاف اینکه برخی می‌گویند این قوم را دشمن مشترک تعریف بکنیم استدلال درستی محسوب نمی‌شود و تئوری مشکل مشترک در خصوص ایران و سوریه در زمینه کردها صحیح نیست.

وی همچنین در خصوص نقش عربستان در تحولات منطقه نیز گفت: عربستان طی سالهای اخیر دخالت‌های زیادی در کشورهای منطقه و تحولات این کشورها داشته است.

وزیر امور خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد:‌ عربستان کارنامه بسیار سیاهی در عراق دارد و در حالی که یک نظامی تبعه سعودی در سوریه کشته شد به بشار اسد پیغام فرستاده بودند چنانچه در روابط با ایران تجدید نظر کند کمک‌های خود را به مخالفین نظام سوریه کاهش خواهند داد.

وی در پایان سخنانش قیام‌های اخیر در منطقه را حرکت اصیل بیداری اسلامی عنوان کرد و گفت: البته بدل‌هایی نیز برای این قیام درست کرده‌اند که به اعتقاد من در سوریه حاشیه‌هایی به این بدل‌ها ساخته شده ولی اگر در یمن علی عبدالله صالح و هوادارانش نیز کنار گذاشته شوند زبانه‌های این تحول به شکل جدیدی در عربستان به وجود خواهد آمد و عربستان از این جهت مشکلات اساسی در آینده خواهد داشت

کتاب صوتی تاریخی

آخرین مطالب