صفحه اصلی arrow اخبار روز ایران و جهان arrow بررسی تحلیلی علل و عوامل شکست اصولگرایان و مدعیان این جریان
 

تابلو اعلانات نت گشت..

نت گشت را home page خود کنيد

ابزارهای رایگان برای افزایش بازدید سایت و وبلاگ شما
کدهای زیبا سازی سایت و وبلاگ - ساعت های زیبا
فروش سایت و دامنه زیبا، رند و با سابقه ده ساله و رنک دار
درمان سرماخوردگی با روش درمان های گیاهی و غذایی در ایران و جهان
دانلود تقویم نجومی سال 1403
دانلود کتاب مجربات باقر
دانلود کتاب صوتی تاریخ امپراطوری هخامنشیان از کوروش تا اسکندر
دانلود کتاب صوتی اروپا در قرون وسطی
دانلود جزوه حقایقی درباره سنگ پادزهر
فروشگاه اینترنتی عصر قدیم

جستجو در سایت نت گشت و در کل سایت ها

دانلود تقویم نجومی 1403 - تقویم نجومی 1403 منجم باشی - تقویم نجومی حسین جانقربان 1403 - تقویم نجومی گلپایگانی 1403

دانلود رایگان کتاب صوتی خداوند الموت - نوشته پل آمیر - مترجم ذبیح الله منصوری


اهدای عضو یعنی اهدای زندگی

كاربران آنلاین

ما 18 میهمان آنلاین داریم
خبر خوان سایت نت گشت
RSS 2.0

ورود كاربر





هنوز ثبت نام نكرده اید؟ عضویت در سایت
به وب

خاطرات قدیمی/ عکس های گروهبان گارسیا
دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۱۰ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      صادقی هری پاتر می شود
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۰۶:۲۷ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      وقتی که ابوالحسن بنی صدر در نماز به آیت الله خامنه ای اقتدا می کرد
سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۰۹ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      آقای احمدی نژاد رو پشت وانت دیده بودین؟
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۰۳:۲۲ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      احمدي نژاد و خانمش در پاي صندوق راي
جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۲ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      

بررسی تحلیلی علل و عوامل شکست اصولگرایان و مدعیان این جریان

ارزیابی كاربر: OFFOFFOFFOFFOFF / 0
ضعیف عالی 

شبکه ایران - سعید علی بیگی / آنچه در انتخابات ریاست جمهوی این دوره اتفاق افتاد مصافی برای هویدا شدن وزن واقعی مدعیان اصولگرایی بود. احمدی نژاد توانست در دولت دهم و در موقعی مناسب حساب خود و گفتمان منتسب به خویش را از مدعیان اصولگرایی جدا نماید. وی پیش از این توانسته بود با ایجاد یک تعریف تازه از ماهیت آمدن خود در فضای سیاسی کشور یک تفکیک قوی بین خود و سایر گروه های سیاسی انجام دهد. احمدی نژاد طی انتخابات سال 84، 88 و 92 توانست این تفکیک گفتمانی را تثبیت کرده و در جامعه اصالت خود را حفظ نماید.
احمدی نژاد نشان داد حاضر نیست به خاطر قدرت، بِرند گفتمانش را خرج سیاست و بازی اصولگرایان کند و بدین صورت جایگاه خود را به اصولگرایان اثبات نماید. در این میان گروهی از اصولگرایان که در دو سال اخیر شدیدترین تخریب ها را نسبت به احمدی نژاد داشته اند تلاش کردند با روی کار آوردن جلیلی، کاریکاتور 84 او را ترسیم نمایند و بدین گونه در توهم خلق احمدی نژادی جدید برآیند. در این راستا ستاد جلیلی که مجری افکار این گروه از اصولگرایی بود وارد کار شد و در ابتدا سعی بر آن داشت با سوءاستفاده از بِرند احمدی نژاد، خود را در جامعه معرفی نماید ولیکن احمدی نژاد در دو مرحله این پروژه را شکست داد. احمدی نژاد در ابتدا در یک اقدام پیشگیرانه؛ با همراه کردن خود با مهندس مشایی در روز ثبت نام و سپس با اعلام موضع صریح انتخاباتی خود مبنی بر عدم حمایت از کاندیداتوری فردی خاص، دست طرف مقابل را در حنا گذاشت.

بررسی تحلیلی علل و عوامل شکست اصولگرایان و مدعیان این جریان

با شکست خوردن این پروژه، یاران جلیلی فکر بازی دیگری افتادند؛ فلذا پیروزی را در عقب نیفتادن از سایر رقبا در فحاشی نسبت به دولت و اعلام برائت از شخص احمدی نژاد یافتند که البته با این رویه نتیجه کاملا عکس حاصل نمودند.
در تحلیل این مقوله می توان یادآوری نمود که طی سال های 87-84 در کشور شاهد پیشرفتهای خیره کننده ای بودیم، چنانکه طی سفرهای استانی احمدی نژاد در اقصی نقاط کشور، شعار "انرژی هسته ای، حق مسلم ماست"، ترجیع بند همه شعارها و خواسته های ملت ایران بود و اینگونه در کنار تثبیت حق هسته ای، اثرگذاری تحریم ها را به حداقل رساند؛ اما از حدود 2سال پیش که احمدی نژاد پیشنهاد غنی سازی اورانیوم با میانجیگری ترکیه و برزیل را داد، اصولگرایان وی را از گردونه تصمیم گیری در خصوص سیاست خارجی هسته ای کنار گذاشتند و همزمان با تسخیر سفارت انگلیس توسط جوانان جریان اصولگرایی، تحریم بی سابقه هسته ای بانک مرکزی که به آن "قتل عام اقتصادی" گفته می شود. به پیشنهاد انگلیس توسط اتحادیه اروپا به تصویب رسید.
این بار اصولگرایان با آوردن جلیلی در صحنه انتخابات دست به بازی خطرناکی زدند، چراکه آمدن جلیلی با عنوان "نماینده هسته ای نظام"، به معنای تضعیف موضع هسته ای کشور بود درحالی که احمدی نژاد در زمانی که افسار گفتگوهای هسته ای را در دست داشت توانست مردم را پشتوانه خود در بحث مقاومت بر سر حق هسته ای قرار دهد.

بزرگترین اشتباه استراتژیک اصولگرایان، آمدن جلیلی پای میز انتخابات بود. امروز باید از کسانی که ایشان را وادار به حضور کردند و ایشان را اصلح بین ارض و سماء خواندند پرسید این شکست بزرگ را چطور باید تفسیر و جبران نمود؟
نکته مهم دیگری که در این میان حائز اهمیت می باشد آن است که وزن اصولگرایان در غیاب احمدی نژاد مشخص گشت. جریان اصولگرایی پس از چند شقه شدن در انتخابات مجلس و همچنین ناامید شدن از اینکه قالیباف به هیچ عنوان نمی تواند جریان اصولگرایی را نمایندگی کند؛ در نظر داشت با اعلام حمایت از جلیلی تحت عنوان اصولگرایان ناب خود را احیا نماید و بازتولید و بازتعریف دیگری از اصولگرایی معرفی کنند که با رأی شکننده و ضعیف جلیلی که قابل پیش بینی هم بود، شکست نهایی نیز برای آنها حاصل گشت. امروز احمدی نژاد به بدنه اصولگرایی که تحت تاثیر قرق رسانه ای بوده است فهماند که وزن واقعیشان چقدر است و این نکته اثبات گردید که فقط شعار گفتمان دادن به تنهایی کافی نیست و علمداری لازم است تا مردم گِرد علمش جمع شوند. به قول ظریفی که می گفت: در دوره احمدی نژاد سخن جدیدی به میان نیامد ولیکن گذشتگان نتوانسته بودند علمدار این سخنان شوند و شخص احمدی نژاد توانست "تروآی ملت" در دل حاکمیت گذشتگان باشد و اگر این علمدار نباشد، بدل بازنده پیکار خواهد بود.
اصولگرایان بر این باور بودند که می توانند گفتمان را صاحب شوند و با به زیر کشیدن احمدی نژاد تحت عنوان رد صلاحیت نامزد احمدی نژاد مانع رساندن پیام او به مردم شوند و در غیاب رقیب اصلی، خود را صاحب گفتمان انقلاب و اسلام ناب معرفی کنند. امروز مشخص شد که صرفا با ولایتمدار نامیدن خود و دارا بودن حمایت مراجع و علما و چند مداح اهل بیت، مدعیان اصولگرایی در اذهان ملت و مردم هیچ وزنی ندارد.

بررسی تحلیلی علل و عوامل شکست اصولگرایان و مدعیان این جریان

امروز معنای سخن دکتر احمدی نژاد را می فهمیم که گفت: "اگر گروهی بخواهند مردم و انتخابشان را مدیریت کنند، نتیجه عکس می گیرند؛ چرا که این مردم هستند که آنان را مدیریت خواهند کرد" و به خوبی مدیریت مردم در این عرصه عیان گشت. اصولگرایان امروز باید از قطاری که بی بلیت سوار آن شده بود پیاده شوند. امروز همه وزن مدعیان مشخص گشت و همان هایی که ادعا می کردند ما احمدی نژاد را بر سر کار آوردیم متوجه خواهند شد که هیچ کاره بوده اند چرا که نتوانستند امروز حتی یک دهم رأی احمدی نژاد سال 88 را با تلاش آشکار برای جلیلی جمع کنند.
امروز در این موقعیت یادآوری سخنان منتشر نشده دکتر احمدی نژاد حکایت ماجرا را تکمیل می کند. دکتر احمدی نژاد در ماجرای "ورود زنان به ورزشگاه" به نماینده مرجع سیاسی - اعتقادی اصولگرایان گفت که من برای ایشان احساس خطر می کنم و  هشدار داد که اگر کسی فکر کند، او ما را سر کار آورده است؛ خدواند کاری می کند که همه عالم بفهمند او هیچ کاره بوده است چراکه وقتی حمایت او از ما برداشته شد، هیچ اتفاقی برای ما نیفتاد. همچنین به آنها می گویم اگر فکر می کنید که شما ما را سر کار آورده اید، پس یک نفر دیگر را هم بیاورید؛ که قطعا نخواهید توانست...

 


مسعود ده‌نمکی طی مطلبی در وبلاگ شخصی‌اش نوشت: لطیفه‌ای است مشهور که می‌گویند در یک مسابقه فوتبال به دلیل دوستی خاله خرسه یکی از بازیکنان در گل زدن به دروازه خودی، مربی از روی نیمکت فریاد زد که احتیاجی به دفاع نیست مارادونا را رها کنید غضنفر را بگیرید.

 

حالا حکایت آرایش سیاسی و توهمات عجیب دوستان اصولگرا در انتخابات اخیر است که با دست خودشان خودشان را بازنده کردند و جالب آن‌که هرکدام خود را از قبل پیروز میدان می‌دانستند. اصلاح‌طلبانی که در مناظرات نسبت به اصول خودشان اصولگراتر بودند و تا دقیقه آخر از خاتمی و هاشمی دفاع کردند ولی اینها حتی از مثبتات خودشان و دولت حرف نزدند و منصفانه عیب‌هایش را نقد نکردند.

آنها یک خاتمی داشتند تا در عین دلخوری گوش به حرفش بدهند و کنار بکشند و اینها برای آمدن احساس تکلیف کردند اما برای کنار رفتن احساس تکلیف نکردند. برای همین قبل از انتخابات نوشتم که احساس تکلیف کردن با تکلیف شناسی تفاوت دارد و تفاوتش در یک کلمه تعریف می‌شود و آن هم بصیرت است.

خیلی از دوستان حزب اللهی دو آتشه به خاطر این موضع و مطلب و تحلیل مرا شماتت کردند و به جای گریبان چاک کردن برای یک گفتمان برای مصداق سینه چاک کردند و مرا متهم به محافظه کاری کردند اما امروز کارنامه رفتارشان پیش چشمانشان است. از این بدتر خرج کردن همه چیز پای یک رقابت در درون ساختار نظام است که هزینه‌های دیگری دارد که به مرور مشخص خواهد شد.

سایت نزدیک به محسن رضایی روز گذشته در قالب یادداشتی نوشت: شکست اصولگرایی واجب بود؛ واجب‌تر از نان شب! جریان اصولگرایی باید این نکته را درک کند که نمی‌توان ناکارآمد بود و انتظار داشت مردم باز هم فوج فوج به سمت آنان حرکت کنند. جریان اصولگرایی باید درک کند که باید مسئولیت‌پذیر باشد و پاسخگو. نمی‌تواند تمام قد به حمایت از یک کاندیدای ریاست جمهوری برخاسته و در نیمه کار از او اعلام برائت کرد.

جریان اصولگرایی باید بداند که نمایندگان مجلس اصولگرایی در انتخابات اخیر، 140 نفر از آنان از قالیباف حمایت کرده بود و 160 نفر از آنان از ولایتی و نزدیک همین تعداد هم از جلیلی در حالی که تعداد نمایندگان مجلس فعلی کمتر از 290 نفر است، اما حدود 500 امضا از این مجلس برای حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری جمع می‌شود!

جریان اصولگرایی باید درک کند که فقط در مونولوگ است که می‌تواند فرمایش‌های خود را برای مردم بخواند و دیکته کند و در یک دیالوگ و گفت‌وگوی دو نفره همیشه کم می‌آورد و قافیه بازی را می‌بازد و مردم هم خوب می‌بینند که عیار هر کس به چه میزان است! رسانه‌های اصولگرایی و در رأس‌شان صدا و سیما، باید بدانند دوران انحصار رسانه‌ای پایان یافته و نمی‌توان با نادیده گرفتن بخشی از مردم یا کاندیدای آنان، آنان را به شکست رساند.

0 نظر

هیچ نظری وجود ندارد. اولین نفر برای نظر دهی به این مقاله باشید!

ارسال یك نظر


هجی كردن هجی كردن

کتاب صوتی تاریخی

آخرین مطالب