صفحه اصلی arrow اخبار روز ایران و جهان arrow تحلیل بر گزینه ها و شرایط حاکم بر سوریه
 

تابلو اعلانات نت گشت..

نت گشت را home page خود کنيد

ابزارهای رایگان برای افزایش بازدید سایت و وبلاگ شما
کدهای زیبا سازی سایت و وبلاگ - ساعت های زیبا
فروش سایت و دامنه زیبا، رند و با سابقه ده ساله و رنک دار
درمان سرماخوردگی با روش درمان های گیاهی و غذایی در ایران و جهان
دانلود تقویم نجومی سال 1403
دانلود کتاب مجربات باقر
دانلود کتاب صوتی تاریخ امپراطوری هخامنشیان از کوروش تا اسکندر
دانلود کتاب صوتی اروپا در قرون وسطی
دانلود جزوه حقایقی درباره سنگ پادزهر
فروشگاه اینترنتی عصر قدیم

جستجو در سایت نت گشت و در کل سایت ها

دانلود تقویم نجومی 1403 - تقویم نجومی 1403 منجم باشی - تقویم نجومی حسین جانقربان 1403 - تقویم نجومی گلپایگانی 1403

دانلود رایگان کتاب صوتی خداوند الموت - نوشته پل آمیر - مترجم ذبیح الله منصوری


اهدای عضو یعنی اهدای زندگی

كاربران آنلاین

ما 26 میهمان آنلاین داریم
خبر خوان سایت نت گشت
RSS 2.0

ورود كاربر





هنوز ثبت نام نكرده اید؟ عضویت در سایت
به وب

عكس هاي جديد حميد گودرزي
پنج‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۰ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      نیوشا ضیغمی و همسرش در لباس احرام / عکس
جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۲۰ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      حداد عادل ، چوب زير بغل به مجلس رفت
پنج‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۱۷ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      ليلا بلوكات و اسبش + بيوگرافي
جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۲۸ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس عروس احمدی نژاد
دوشنبه ۰۱ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۰۵:۲۵ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      

تحلیل بر گزینه ها و شرایط حاکم بر سوریه

ارزیابی كاربر: OFFOFFOFFOFFOFF / 0
ضعیف عالی 

1- اکنون کاملا روشن شده است که معارضه سوری و کشورهای حامی آن، قادر به بردن نبرد میدانی از ارتش و نیروهای امنیتی سوریه نیستند. درمیدان نبرد، هر جا که ارتش با معارضه رویارو شده برنده ارتش بوده است. مهم تر اینکه معارضه سوری تا امروز قادر به همراه کردن مردم سوریه و دادن جنبه اجتماعی فراگیر به بحران نبوده است. در بدترین حالت، مردم سوریه منفعل و منتظر هستند تا ببینند برنده منازعه کدام طرف است. دمشق اکنون کاملا امن است و وضعیت امنیتی حلب هم که معارضه اعلام کرده با تمام قوا درصدد تسخیر آن است رو به ثبات می رود.

2- ارتش سوریه در حال تست گزینه های جدید است. به موازات نظامی تر شدن معارضه سوری، و مشخص شدن ماهیت تروریستی آن، ارتش اکنون آزادی عمل بیشتری برای درگیری با معارضه دارد. دولت سوریه هم راهبرد خود در زمینه تمرکز صرف روی محیط داخلی را تغییر داده و تصمیم گرفته است که پروژه ناامن کردن مرزهای کشورهای مداخله کننده در امور خود را به طور جدی در دستور کار قرار بدهد. جابجا کردن محموله های موشکی و سلاح های شیمیایی و اصابت گلوله خمپاره به مرز سوریه و سرزمین های اشغالی در جولان، علائم اولیه این تغییر راهبرد ارزیابی می شود.

3- اکنون این موضوع تقریبا به طور کامل برای غربی ها روشن شده است که بدون یافته شدن یک راه حل سیاسی برای مسئله سوریه، این موضوع با ابزار نظامی و امنیتی صرف حل نخواهد شد. حتی اگر دولت بشار اسد سقوط کند –احتمالی که روز به روز ضعیف تر می شود- باز هم محتمل ترین اتفاق در این کشور این است که جای دولت و اپوزیسیون عوض شود و این بار علوی ها که گروهی بسیار منسجم و قدرتمند در سوریه محسوب می شوند به معارضه علیه دولت سنی مستقر روی بیاورند. بنابراین اکنون برای همه طرف ها روشن شده است که باید به دنبال یافتن راه حلی سیاسی برای این موضوع باشند که هر دو طرف را راضی کند. در شرایطی که طرح کوفی عنان هم کاملا شکست خورده، هرگونه طرح سیاسی برای سوریه در آینده بی شک نمی تواند از مبدا غرب تولید شود.

4- هم اکنون نشانه هایی از علاقه معارضه به مذاکره با دولت سوریه دیده می شود. حتی بخش هایی از تشکیلات تروریستی ارتش آزاد اعلام کرده اند که حاضرند تداوم دولت فعلی به ریاست معاون بشار اسد را بپذیرند. برخی شنیده ها حکایت از آن دارد که امریکایی ها تماس هایی را هم با برخی چهره های اطراف بشار برای تحقق نوعی سناریوی یمنی که در آن رییس جمهور برکنار می شود اما دولت بر سر کار می ماند آغاز کرده اند. اگرچه همه این تماس ها شکست خورده و اطرافیان اسد قاطعانه از تداوم دولت قانونی وی دفاع کرده اند، صرف اینکه امریکا و معارضه رویکردهای مذاکراتی را در پیش گرفته اند نشان می دهد محدودیت های عملیاتی صحنه نبرد در حال تحمیل اقتضائات خودبه آنهاست.

5- به رغم همه لفاظی هایی که از جانب صهیونیست ها و امریکایی ها شنیده می شود، تحلیلگران مرتبط با موضوع می گویندکه احتمال ورود غرب به هرگونه مداخله نظامی در سوریه منتفی است.
اصلی ترین علت این است که امریکایی ها به خوبی می دانند که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آغاز یک مداخله نظامی جدید به سرعت به سقوط وجهه اوباما نزد مردمی منتهی خواهد شد که خواهان جمع شدن هر چه سریع تر بساط مداخله در خارج و تمرکز دولت روی مسائل داخلی هستند. صهیونیست ها هم اگرچه علنا نمی گویند ولی به لحاظ اطلاعاتی به این ارزیابی رسیده اند که آغاز هرگونه رویارویی نظامی می تواند مرزهای بی ثبات آنها را به ناامنی کامل بکشاند و جولان را به سینایی دیگر تبدیل سازد.

×مهدی محمدی-کارشناس مسائل استراتژیک

کتاب صوتی تاریخی

آخرین مطالب