صفحه اصلی arrow اخبار روز ایران و جهان arrow توقف غنی سازی 20 درصد، تعطیلی فردو در مقابل فروش قطعات هواپیما، تامین رادیو ایزوتوپ‌ها
 

تابلو اعلانات نت گشت..

نت گشت را home page خود کنيد

ابزارهای رایگان برای افزایش بازدید سایت و وبلاگ شما
کدهای زیبا سازی سایت و وبلاگ - ساعت های زیبا
فروش سایت و دامنه زیبا، رند و با سابقه ده ساله و رنک دار
درمان سرماخوردگی با روش درمان های گیاهی و غذایی در ایران و جهان
دانلود تقویم نجومی سال 1403
دانلود کتاب مجربات باقر
دانلود کتاب صوتی تاریخ امپراطوری هخامنشیان از کوروش تا اسکندر
دانلود کتاب صوتی اروپا در قرون وسطی
دانلود جزوه حقایقی درباره سنگ پادزهر
فروشگاه اینترنتی عصر قدیم

جستجو در سایت نت گشت و در کل سایت ها

دانلود تقویم نجومی 1403 - تقویم نجومی 1403 منجم باشی - تقویم نجومی حسین جانقربان 1403 - تقویم نجومی گلپایگانی 1403

دانلود رایگان کتاب صوتی خداوند الموت - نوشته پل آمیر - مترجم ذبیح الله منصوری


اهدای عضو یعنی اهدای زندگی

كاربران آنلاین

ما 9 میهمان آنلاین داریم
خبر خوان سایت نت گشت
RSS 2.0

ورود كاربر





هنوز ثبت نام نكرده اید؟ عضویت در سایت
به وب

علی کریمی، جادوگر سرخ پهلوانی به جا آورد+ عکس
سه‌شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۰۳ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عكس هاي جديد كريستين رونالدو
پنج‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۸ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکسی از زیا الاسد ، شیر دمشق
پنج‌شنبه ۰۷ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۷ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      كنسرت همايون شجريان با رهبري اركستر نامزد گوگوش
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۳:۳۷ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس آخر هفته تابستونی سهراب پاکزاد
یك‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۰ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      

توقف غنی سازی 20 درصد، تعطیلی فردو در مقابل فروش قطعات هواپیما، تامین رادیو ایزوتوپ‌ها

ارزیابی كاربر: OFFOFFOFFOFFOFF / 0
ضعیف عالی 

در جریان مذاکرات 1+5 و ایران، این گروه در نشست بغداد پیشنهاداتی را ارائه کرد که از چند روی از جانب هیات ایرانی به نقد کشیده شد.

به گزارش رجانیوز این پیشنهادها که شامل توقف غنی سازی 20 درصد از سوی ایران و تعطیلی فردو در مقابل فروش قطعات هواپیما، همکاری در تامین رادیو ایزوتوپ‌ها و همکاری در گداخت هسته‌ای بود.

این در حالی بود که این پیشنهادات به دلایل مختلف در نشست مسکو از سوی هیات ایرانی به نقد و چالش کشیده شد. شاید بتوان مهترین نقد به این درخواست‌ها را اینگونه بیان کرد:

اولا پیمان ان پی تی به عنوان سند پایه واصلی وچهارچوبی برای مذاکرات بغداد باشد وثانیا مذاکرات "مرحلهبه مرحله" به پیش برده شود.ایران دراین باره برویژگی های مهم گامهاي متقابل تاکید داشت:

1- همسنخ بودن گام هایی که دو طرف قرار است بردارند یعنی اگرایران قراراست اقدامی حقوقی انجام دهد طرف مقابل نیز به همین شکل واگرقرار است اقدامی فنی انجام دهد طرف مقابل هم گامی از همین سنخ بردارد .

2- متوازن بودن یعنی اگر اقدام ایران اهمیتی زیاد دارد اقدام طرف مقابل نیز به همان اندازه مهم باشد.

3- هم‌ زمان باشد یعنی هر دو طرف می توانند با هماهنگی هم اقدام های توافق شده را بصورت هم زمان انجام دهند تا نگرانی برای طرف مقابل در باره بدقولی ها و خلف وعده پیش نیاید

 

 

شفاف سازی سیاست ها در مسکو

بالاخره مذاکرات مسکو در شرایطی که هنوز در باره جزئیات دیدگاه های دو طرف توافقی حاصل نشده بود آغاز شد طرح گروه 1+5 به دلایل ضعف محتوایی ، نادیده گرفتن واقعیت های موجود ودرنهایت بخاطریکجانبه بودن نتوانست راه جدیدی برای رسیدن به تفاهم دو جانبه ایجاد کند.

برخی گزاره ها در پیشنهاد 1+5 نادرست، برخی مبهم، برخی برخلاف اسناد بین المللی و برخی غیرمنطبق با واقعیت ها است. بطور کلی می توان گفت طرح پيشنهادي 1+،5 اشكالات شكلی و محتوايی متعددی دارد که به مهم ترین انها در اینجا اشاره می شود:

 

 

الف: اشكالات ساختاری پيشنهاد 1+5

1- برخی اقدامات درخواستی ازايران دارای ابعاد نامشخص است.

از جمله پیشنهاد ها برای سه مرحله درنظر گرفته شده که اصولا درمرحله دوم و سوم ، رویکرد به گذشته غیرمنطقی وغیرواقع بینانه بوده در نتیجه غیر قابل قبول برای طرف ایران شده است .

2- اقدامات متقابل 1+5، كلی و مبهم است. به عنوان نمونه مشخص نیست که توصیه برای تامین اورانیوم مورد نیاز راکتور تهران دقیقا چگونه و توسط چه نهاد یا کشوری اجرا می شود .

3- پيشنهاد 1+5، فاقد زمان‌بندی است. مانند توقف غنی سازی اورانیوم 20 درصد مشخص نیست ازچه زمانی برای چه مدتی درنظرگرفته اند

ب: اشكالات محتوایی پيشنهاد 1+5

1- درخواست ”توقف غنی‌سازی 20 درصد“ به معنی محروم سازی مردم ایران از حقوق خود بوده و بر خلاف اسناد بین المللی از جمله اسناد زیر است.

 

الف: ماده چهارم پیمان ان پی تی

ب: اسناد کنفرانسهای بازنگری معاهده ان پی تی در سالهای 2000 و2010

پ: اسناد پايانی نشست ويژه مجمع عمومی ملل متحد درباره خلع سلاح

ت: اسناد جنبش عدم تعهد

ث: اسناد گروه 77

ج: اسناد سازمان همكاری‌های اسلامی

 

2- درخواست توقف غنی سازی 20 درصد برخلاف رویه های بین المللی از جمله رویه های زیراست:

الف: رویه ناشی ازاجرای ان پی تی در طول چند دهه گذشته

ب: عدم اعتراض به چرخه سوخت هسته ای و غنی سازی كشورهايی مانند برزيل، آرژانتين و ژاپن و . . . حتی از سوی کشورهای گروه 1+5

ایران می گوید برای توسعه فعالیت های هسته ای صلح آمیزخود درچارچوب پیمان ان پی تی و مقررات آژانس تأمین سوخت رآکتورهای تحقیقاتی ازجمله رآکتور تحقیقاتی تهران برای مصارف پزشکی یک میلیون بیمار به اورانیوم غنی سازی شده در سطح 20 درصد نیاز دارد

عدم فروش سوخت مورد نیاز رآکتورتحقیقاتی تهران از سوی کشورهای دارنده این فناوری در سال 1390 وهمچنین نپذیرفتن چارچوب پیشنهاد شده ازسوی یکی از اعضای 1+5 برای مبادله سوخت (بیانیه تهران) از سوی این گروه ایران را ترغیب کرد که از دو سال پیش زیر نظر آزانس بین المللی انرژی هسته ای، سوخت مورد نیازراتور تحقیقاتی تهران را تامین کند

3- درخواست غیر منطقی تعطیلی سایت فردو

درخواست «توقف تمام فعالیت ها در فردو شامل غنی سازی 5 درصد و 20 درصد و نصب سانتریفیوژهای اضافی و اجزای سانتریفیوژ» به استناد کدام قانون و با چه منطقی باید انجام شود ؟

مگر کشورهای غربی نمی گویند نگران فعالیت هایی هستند که ادعا می کنند ایران بصورت مخفیانه انجام می دهد؟ سایت فردوکه به تائید بازرسان آژانس 24 ساعته زیرنظرقراردارد وتمام فعالیت های غنی سازی ان ثبت می شود . پس نگرانی بابت چیست؟ ضمن انکه فعالیت های غنی سازی 5 درصد، نصب سانتریفیوژهای اضافی و اجزای سانتریفیوژ ارتباطی با غنی سازی 20 درصد ندارد. یعنی ایران می تواند در صورت توافق غنی سازی 20درصد را موقتا تعلیق کند بدون انکه لازم باشد فعالیت های فردو در سایر زمینه های صلح امیز متوقف شود. جالب آنکه گروه 1+5 برای توجیه نگرانی خود در طرح ارائه شده می گوید:

« تأسیسات فردودربرگیرنده نگرانی است،چرا که در یک پایگاه نظامی واقع شده و این تأسیسات مقاصد نظامی دارد. به همین دلیل به شدت از آن حفاظت می شود.»این ادعای خلاف واقع درحالی مطرح می شود که این تأسیسات نظامی نیست و هیچ دلیلی بر نظامی بودن آن هم وجود ندارد. زیرا هیچ یک از ”تجهیزات“، ”اقلام“، ”طراحی“ و ”سیستم“ بکار گرفته شده در فردو به ویژه ”تجهیزات جمع آوری مواد غنی شده“، قابلیت جمع آوری مواد با غنای بالا و یا تولید آن را ندارد. علاوه بر این آقای آمنومدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در گزارش های دوره ای خود با صراحت تأیید نموده که کلیه تجهیزات و فعالیت های فردو برای مقاصد صلح آمیز بوده و تحت نظارت آژانس قرار دارد.ضمن آنکه حفاظت از تأسیسات حساس هسته ای نه تنها مجاز بلکه لازم و ضروری است.

تهدیدات مستمر(برخلاف منشور ملل متحد و قطعنامه های سازمان ملل)، علیه تأسیسات و تجهیزات غنی سازی، همچنین تهدیدات مستمر علیه دانشمندان هسته ای ایران و حملات سایبری ، لزوم ایجاد تأسیسات امن تر را ایجاب می نماید. در برابر تهدایدات ، حداقل وجود یک تأسیسات پشتیبان محدود back up برای تداوم غنی سازی و عدم وقفه در فعالیت آن، ضروری است.

4- «انتقال اورانیوم غنی شده 20 درصد به کشورسوم تحت اختیارآژانس بین المللی انرژی اتمی»انتقال مواد 20 درصد به خارج با غنی سازی 20 درصد ارتباطی ندارد. همه مواد تحت نظارت“ دوربین ها“ ، ”مهر و موم“ ، ”بازرسی های بدون اطلاع قبلی و ”بازرسان“سازوکارهای ایجادشده بین المللی برای امنیت هسته ای بر لزوم حفاظت شدید از تأسیسات هسته ای تأکید می کند.

5- ترکیب سه گام در یک مرحله

گروه پنج به علاوه یک بدون در نظر گرفتن این واقعیت که نمی توان موضوعاتی که ماهیت جداگانه دارند با زور به یکدیگر پیوند داد و نیز نمی توان سه گام مهم را در یک گام به مورد اجرا گذاشت در پیشنهاد خود می گویند «توافق برروی اجرای این سه عامل (توقف غنی سازی 20درصد ، تعطیلی فردو و انتقال کل اورانیوم غنی سازی شده 20 درصد از ایران به کشور ثالث ) مرتبط با هم واجرای کامل آن ضرورت دارد. » از نظر ایران این سه اقدام مهم یک گام محسوب نمی شوند و غیر مرتبط با هم هستند ضمن آنکه گام متقابلی که پیشنهاد طرف مقابل است اساسا نه اهمیت اساسی دارد و نه با نیاز امروز ایران منطبق است .

آنها در ازای این سه اقدام پیشنهادی به ایران وعده کرده اند تحریم ها علیه فروش قطلعات هواپیمای مسافر بری را لغو کنند و برای تامین سوخت راکتور تهران توصیه های لازم را به عمل اورند. این درحالی است که ایران چند ماه قبل، پس از تولید مجتمع های سوخت مورد نیاز، این مجتمع ها را در رآکتور تحقیقاتی تهران مورد استفاده قرار داد، لذا ”همکاری“ 1+5 برای ”تهیه مجتمع سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران“ در اولویت های اصلی و واقعی ایران نیست .

موارد دیگر پیشنهادی برای اجرا فاز اول هم به همین شکل برای ایران اهمیت اساسی ندارد بر این اساس به نظر می رسد برای اینکه دو طرف بتوانند در استانبول به توافق مشترکی دست یابند گروه 1+5 باید مشوق های جذاب تری به ایران ارائه کند . همچنان که ایران نیز باید نشان دهد از هیچ اقدامی برای اثبات اینکه به هیچ وجه بدنبال انحراف از فعالیت های صلح امیز هسته ای نیست ، فروگذار نخواهد بود

آموزش زبان  دیالوگ

آخرین مطالب