صفحه اصلی arrow اخبار روز ایران و جهان arrow طرح امریکا برای لیبی‌زاسیون کردن معادله سوریه + عکس
 

تابلو اعلانات نت گشت..

نت گشت را home page خود کنيد

ابزارهای رایگان برای افزایش بازدید سایت و وبلاگ شما
کدهای زیبا سازی سایت و وبلاگ - ساعت های زیبا
فروش سایت و دامنه زیبا، رند و با سابقه ده ساله و رنک دار
درمان سرماخوردگی با روش درمان های گیاهی و غذایی در ایران و جهان
دانلود تقویم نجومی سال 1403
دانلود کتاب مجربات باقر
دانلود کتاب صوتی تاریخ امپراطوری هخامنشیان از کوروش تا اسکندر
دانلود کتاب صوتی اروپا در قرون وسطی
دانلود جزوه حقایقی درباره سنگ پادزهر
فروشگاه اینترنتی عصر قدیم

جستجو در سایت نت گشت و در کل سایت ها

دانلود تقویم نجومی 1403 - تقویم نجومی 1403 منجم باشی - تقویم نجومی حسین جانقربان 1403 - تقویم نجومی گلپایگانی 1403

دانلود رایگان کتاب صوتی خداوند الموت - نوشته پل آمیر - مترجم ذبیح الله منصوری


اهدای عضو یعنی اهدای زندگی

كاربران آنلاین

ما 17 میهمان آنلاین داریم
خبر خوان سایت نت گشت
RSS 2.0

ورود كاربر





هنوز ثبت نام نكرده اید؟ عضویت در سایت
به وب

عکس پویا امینی و همسر و پسرش
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۶ بعدازظهر
  [جزئیات]...      محمدرضا گلزار در کنار خودروی شخصی اش
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۰۶:۳۱ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عكس هاي مارك ژوكربرگ، بنيانگذار فيس بوك و همسرش
یك‌شنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۲ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس/ احمدی نژاد وقتی که حسابی خیس می شود
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۴:۲۴ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عكس جواني هاي پروانه معصومي، ثريا قاسمي، زري خوشكام
پنج‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۰۰ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      

طرح امریکا برای لیبی‌زاسیون کردن معادله سوریه + عکس

ارزیابی كاربر: OFFOFFOFFOFFOFF / 0
ضعیف عالی 

 

روزهای پر کش و قوس خاورمیانه چندی است که سوریه را در متن توجه خود قرار داده است تا امریکا با یاری همکاران منطقه‌ای خود از جمله ترکیه، قطر و عربستان، تکیه گاه مقاومت اسلامی در مرزهای اسرائیل، را هدف قرار دهد و با طراحی یک سناریوی پیچیده از فتنه و شورش داخلی گرفته تا فشارهای عجیب و غریب منطقه‌ای و بین المللی، بشار اسد را که تکیه‌گاهی مطمئن برای مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین است به سمت سقوط هدایت کند و به این طریق، راه تنفسی جدید برای رژیم صهیونیستی بگشاید.
428yh93_400
اما این طراحی پیچیده، که با لغو عضویت سوریه در اتحادیه عرب به نقطه حساسی رسیده بود، روز چهارشنبه با حمله گروهی شبه نظامی به یک مقر ارتش سوریه در دمشق، وارد فاز جديدي شد تا سناریوی لیبی برای حضور نیروهای خارجی در این کشور، در سوریه نیز به اجرا گذاشته شود.

در شرایطی که پس از تلاش‌های جدی و پیگیر ترکیه، قطر و عربستان عضویت سوریه در اتحادیه عرب به حالت تعلیق در آمد، روز چهارشنبه گروهی که رسانه‌های غربی تلاش کردند آنها را نیروهای جدا شده از ارتش سوریه بنامند، به واحد حفاظت و اطلاعات یگان پدافند هوایی ارتش در شهر حرستا در نزدیکی دمشق حمله کردند تا سناریوی لیبی‌زاسیون سوریه که با تعلیق دولت لیبی از اتحادیه عرب، حمله نظامی معترضین داخلی به ارتش قذافی و سپس ورود ناتو به جنگ لیبی همراه بود، بار دیگر در سوریه تجربه شود.

این در حالی است که با وجود ادعای این گروه شبه نظامی که رسانه‌های غربی از آن با عنوان "ارتش آزاد سوریه" یاد می‌کنند مبنی بر دارا بودن 15هزار عضو، این گروه شبه نظامی اعلام کرده است در حال حاضر توان کافی را برای غلبه بر ارتش سوریه ندارد.

هم‌زمان با این حمله نیز برخی منابع غربی از بازگشت فردی به نام "ریاض اسد"، به عنوان فرمانده این گروه شبه نظامی که در چند ماه گذشته در ترکیه بوده است، به کشور سوریه خبر داده و مدعی شده‌اند وی مصمم است هدایت این دست عملیات را با پشتیبانی ترکیه در سوریه در دست بگیرد؛ این در حالی است که ریاض اسد، نشان معاویه ابن ابی سفیان را برای فعالیت‌های گروهش برگزیده است.

اما نقش ترکیه در تلاش برای باز کردن باب حمله نظامی به سوریه به همین جا ختم نمی‌شود؛ چنانکه این کشور با میزبانی از ائتلافی از مخالفان دولت بشار اسد که مسئول اصلی هدایت ناآرامی‌های خون‎بار ماه‌های اخیر در این کشور هستند، به پشتیبانی سیاسی و نظامی از گروهی که آن را شورای ملی سوریه می‌نامد، پرداخته است؛ گروهی که شبه نظامیان عمل کننده علیه ارتش سوریه، خود را زیر مجموعه آن می‌دانند.

این در حالی است که ترکیه با همکاری قطر به عنوان رئیس اتحادیه عرب، تلاش پیگیری را برای تعلیق عضویت سوریه از این اتحادیه نیز دنبال کرده‌اند. تلاشی که بسیاری آن را زمینه چینی برای حمله نظامی به سوریه قلمداد کرده‌اند، به‌طوري كه وزیر امور خارجه قطر در واکنش به این مصوبه اتحادیه عرب، از نزدیک شدن تلاش‌های دیپلماتیک درباره موضوع سوریه به پایان راه خبر داد.

در عين حال، به نظر مي‌رسد جنگ طلبی‎هاي دولت امریکا ظاهرا منحصر به حزب جمهوری خواه نیست و طراحی برای ایجاد جنگ ظاهرا به عنوان منبع مطمئن برای تامین کسری‌های سنگین بودجه در ذهن دولت‌مردان امریکا به يك رويه شده است به نحوی که پس از جرج بوش، این روزها رئیس جمهور دموکرات امریکا هم به دنبال آن است تا با کوک کردن ساز یک جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه، هم از فشارهاي داخلي كم كند و هم دلال‌هاي اسلحه در امريكا را كه عمدتاً يهودي‌ها هستند، خوشحال كند تا اين ضرب المثل كه امريكا با يك تاريخ سراسر جنگ معتاد به جنگ شده است، از رونق نيفتد.

فشار بر دولت بشار اسد به عنوان تکیه‌گاه مقاومت اسلامی علیه رژیم صهیونیستی، در روزهای اخیر و با طراحی و پیگیری ترکیه، قطر و عربستان وارد دور تازه‌ای شده است تا این کشورها با همکاری امریکا و ناتو در تلاش باشند که سناریوی لیبی را اینبار با اجماعی منطقه‌ای علیه دولت بشار اسد و سوریه به اجرا در آورند، سناریویی که در صورت اجرایی شدن، با وجود پیمان استراتژیک نظامی ایران و سوریه و حمایت حزب الله لبنان از دولت اسد، منطقه را وارد درگیری جدی خواهد کرد.

اما شاید آنچه معادله سوریه را با لیبی متفاوت کرده باشد، و از آن بتوان به‌عنوان مهم‎ترین تفاوت ياد كرد، محبوبیت شخص بشار اسد (جدا از ساختار حکومتی نظامی محور سوریه) و ابراز حمایت مردم از وی است. چنانکه یک روز پس از تصمیم اتحادیه عرب، مردم سوریه با برگزاری تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف سوریه به این اقدام اتحادیه عرب اعتراض کرده و حتی کار به همین‎جا نيز ختم نشد، به‌طوري كه برخی از مردم با حمله به سفارتخانه‌های قطر، عربستان و مراکش از نقش آفرینی این کشورها در تصمیم مذکور ابراز انزجار کردند.



این درحالی است که مخالفان دولت سوریه که محدود به چند گروه شبه نظامی و مورد حمایت ترکیه، اردن و عربستان می‌شوند، تا کنون با وجود حمایت عجیب و خارج از عرف رسانه‌های غربی، نتوانسته‌اند بدنه مردمی قابل توجهی برای خود دست و پا کنند و دامنه درگیری آن‌ها تا کنون از چند شهر مرزی همچون حمص فراتر نرفته است.

همچنين، توان نظامی محدود این شبه نظامیان در سوریه، عملا یک قسمت از سناریوی لیبی برای سوریه را که اپوزسیون قدرتمند و دست به اسلحه است، دچار نقصان کرده است.

در عین حال، موقعیت استراتژیک سوریه در محور مقاومت موجب شده است تا اقدام نظامی در قبال سوریه بسیار پر هزینه باشد، به‌طوري كه قطعنامه امریکا علیه سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد که برخی آن را زمینه سازی بین المللی برای حمله نظامی به سوریه قلمداد کرده بودند، در ماه گذشته بلافاصله با ابراز عصبانیت از سوی روسیه و چین وتو شد تا به گفته مقامات روس، زمينه اجراي سناریوی لیبی در سوریه ايجاد نشود.

این در حالی است که پیمان استراتژیک نظامی میان ایران و سوریه، و همچنین روابط گسترده حزب الله لبنان و گروه‌های مقاومت فلسطینی با این کشور نیز موجب شده است تا عملا اقدام نظامی علیه سوریه، منطقه خاورمیانه را به یک سرزمین بزرگ جنگی تبدیل کند.

به هر حال، تجربه زور آزمایی جریان سازش در خاورمیانه (عربستان، قطر، مصر، شورای همکاری خلیج فارس و اردن) که معمولا حمایت غرب و امریکا را به همراه دارد با جبهه پایداری و مقاومت در خاورمیانه (ایران، لبنان، عراق، فلسطین) در جنگ 33 روزه و فتنه بزرگ سیاسی در لبنان، حمله 22 روزه به نوار غزه و تشکیل دولت شیعی در عراق نشان داده است که پیروزی با رویکرد مقاومت و پایداری در منطقه بوده و به نظر می‌رسد این اتفاق، با وجود پیچیده بودن فتنه اخیر در قبال سوریه، به دلیل دارا بودن مزیت‌هاي منحصر به فرد این جبهه، باز هم تکرار شود.

این در حالی است که نباید نقش بحران مالی امریکا و تلاش برای تأمین منابع جدید مالی با فروش میلیاردی اسلحه را در جنگ طلبی غرب و ناتو در منطقه خاورمیانه نادیده گرفت

کتاب صوتی تاریخی

آخرین مطالب