صفحه اصلی arrow اخبار روز ایران و جهان arrow روحانی در اولین قدم به وعده اش درباره دریاچه ارومیه عمل کرد
 

تابلو اعلانات نت گشت..

نت گشت را home page خود کنيد

ابزارهای رایگان برای افزایش بازدید سایت و وبلاگ شما
کدهای زیبا سازی سایت و وبلاگ - ساعت های زیبا
فروش سایت و دامنه زیبا، رند و با سابقه ده ساله و رنک دار
درمان سرماخوردگی با روش درمان های گیاهی و غذایی در ایران و جهان
دانلود تقویم نجومی سال 1403
دانلود کتاب مجربات باقر
دانلود کتاب صوتی تاریخ امپراطوری هخامنشیان از کوروش تا اسکندر
دانلود کتاب صوتی اروپا در قرون وسطی
دانلود جزوه حقایقی درباره سنگ پادزهر
فروشگاه اینترنتی عصر قدیم

جستجو در سایت نت گشت و در کل سایت ها

دانلود تقویم نجومی 1403 - تقویم نجومی 1403 منجم باشی - تقویم نجومی حسین جانقربان 1403 - تقویم نجومی گلپایگانی 1403

دانلود رایگان کتاب صوتی خداوند الموت - نوشته پل آمیر - مترجم ذبیح الله منصوری


اهدای عضو یعنی اهدای زندگی

كاربران آنلاین

ما 15 میهمان آنلاین داریم
خبر خوان سایت نت گشت
RSS 2.0

ورود كاربر





هنوز ثبت نام نكرده اید؟ عضویت در سایت
به وب

حسن خمینی در کنار فرشته خانم
پنج‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۳ بعدازظهر
  [جزئیات]...      علی کریمی، جادوگر سرخ پهلوانی به جا آورد+ عکس
سه‌شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۰۳ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      گريه در آغوش احمدي نژاد
چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۳۷ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس / دهنمکی و شریفی نیا در آغوش غول برره!
پنج‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۲۴ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      نیلوفر پارسا هم مانکن شد
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۰ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      

روحانی در اولین قدم به وعده اش درباره دریاچه ارومیه عمل کرد

ارزیابی كاربر: OFFOFFOFFOFFOFF / 0
ضعیف عالی 

روزنامه بهار: دریاچه زیبای «ارومیه» که زمانی بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان بعد از بحرالمیت به‌شمار می‌رفت با 102‌جزیره کوچک و بزرگ و طولی در حدود 130 تا 140‌کیلومتر و عرضی بین 15 تا 50‌کیلومتر با سطح آبی به عمق متوسط شش متر که در عمیق‌ترین نقطه به 25‌متر می‌رسید به بزرگ‌ترین زیستگاه طبیعی «آرتمییا» مشهور بود، اما امروزه در حال خشکیدن است و تاسف‌بار است بگوییم کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند باوجود 21‌رودخانه و 39‌مسیل تغذیه‌کننده از جمله زرینه‌رود، سیمینه‌رود، گادر، باراندوز، شهر چای، نازلو و زولا، این دریاچه تا چند سال دیگر کاملا خشک خواهد شد. این در حالی است که دریاچه ارومیه به‌دلیل ویژگی‌های طبیعی و اکولوژیکی به‌عنوان ذخیره‌گاه بیوسفر در برنامه انسان و کره مسکون سازمان یونسکو معرفی و به‌ثبت رسیده است.
تمام ویژگی طبیعی و اکولوژیکی به‌دنبال بی‌مهری‌های مسئولان در سال‌های اخیر رو به نابودی و خشک‌شدن گرویده و با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کند و طبق آمار نسبت به 15‌سال گذشته حدود یک‌سوم آب این دریاچه خشک شده است.

روحانی در اولین قدم به وعده اش درباره دریاچه ارومیه عمل کرد

از سوی دیگر پراکنده‌شدن ریزگرهای نمکی از دیگر زیان‌های خشک‌شدن دریاچه ارومیه به‌شمار می‌رود که به گواه کارشناسان زندگی شهروندان شهرهای آذربایجان از جمله تبریز و ارومیه را با خطرات جدی مواجه ساخته است تا آنجا که در صورت تداوم این شرایط شهرهای بزرگ آذربایجان به تخلیه از سکنه محکوم خواهند بود.
همچنین طوفان‌های نمکی علاوه بر آثار تخریبی انکارناپذیر بر زندگی مردم استان آذربایجان غربی و استان‌های مجاور آن و حتی استان‌های غربی و شمالی کشور بر کشاورزی منطقه نیز تاثیر سوء داشته و به‌دلیل شوری بیش‌از‌حد آب و رسوب گردوغبار طوفان‌های نمکی تهدیدی جدی برای مزارع و باغ‌ها منطقه به‌شمار می‌رود.
با توجه به تمام نگرانی‌ها و دغدغه‌های یادشده اینجانب دو ماه پیش از برگزاری انتخابات خرداد خدمت جناب آقای روحانی رسیدم و در حضور آقای نعمت‌زاده و واعظی خطرات ناشی از خشک‌شدن دریاچه ارومیه را به استحضار ایشان رساندم و طرحی نیز برای احیای دریاچه ارومیه تقدیم ایشان شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. همچنین طبق دستور دکتر روحانی قرار شد موضوع پی‌گیری شود که در این‌باره سایتی با عنوان urmiacampaign.com برای نجات دریاچه ارومیه ایجاد و نسبت به عوارض و خطرات ناشی از خشک‌شدن دریاچه هشدار داده شد.
اهمیت موضوع احیای دریاچه ارومیه تا آنجا بود که دکتر حسن روحانی در سفر پیش از برگزاری انتخابات به ارومیه در جمع مردم آذربایجان با بیان این‌که نخواهیم گذاشت دریاچه ارومیه خشک شود، گفت: «من به شما قول می‌دهم که اگر بار مسئولیت اجرایی کشور را بر دوش من قرار دادید، در اولین روز دولت، حل مشکل دریاچه ارومیه در دستور کار قرار خواهد گرفت.»
حسن روحانی در جمع هواداران خود در ورزشگاه شهید آهندوست ارومیه در جواب فریاد هواداران خود مبنی بر این‌که باید دریاچه ارومیه احیا شود، اظهار کرد: «در مرکز مطالعات استراتژیک مدت‌هاست کارگروه ویژه‌ای برای حل مشکل دریاچه ارومیه تشکیل شده است و اولین بررسی‌ها به ما می‌گوید اگر خدای‌ناکرده دریاچه ارومیه خشک شود، زیست 14‌میلیون نفر در معرض خطر قرار خواهد گرفت و آن‌وقت ریزگردهای نمک تمام زمین‌های کشاورزی کشور را نابود خواهد کرد.»
روحانی آن روز به مردم ارومیه قول داد در اولین روز کاری دولت جدید حل مشکل دریاچه ارومیه را در دستور کار قرار دهد و تاکید کرد: «من به شما قول می‌دهم در دولت تدبیر و امید، احیای دریاچه ارومیه، جزو اولین برنامه‌هایمان باشد.»
روز یکشنبه، 27‌مرداد، نخستین جلسه هیات‌دولت دولت تدبیر و امید برگزار شد
در این جلسه، هیات دولت مصوب کرد کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزرای جهاد کشاورزی، کشور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست و نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایجاد شود.
این کارگروه ماموریت یافت با استفاده از سوابق مطالعات و اقدامات قبلی به‌عمل‌آمده در این زمینه و بررسی‌های تخصصی و میدانی بیشتر، ظرف دو ماه راهکارهای نجات دریاچه ارومیه را تدوین و برای تصمیم‌گیری نهایی به دولت ارائه کند.
شاید باور خوش‌‌قول‌بودن رییس‌جمهوری که مسئولیت دولتی پر از مشکل را پذیرفته، برای ما که سال‌های گذشته را با وعده‌های به‌سرانجام‌نرسیده و خیل بدقولی‌ها سپری کرده‌ایم کمی مشکل باشد، اما وفا‌ی‌به‌عهد رییس‌جمهوری در نخستین روز کاری هیات‌دولت بارقه امید را دل مسئولان، مردم ایران و مردم شهرهای آذربایجان دمید؛ زیرا وفای‌به‌عهد باب تازه‌ای است که امیدواریم به برکت این دولت در جامعه ایران رخنه کند و ریشه بدواند. در این بین باز باید انتخاب به‌حق و شایسته دکتر حسن روحانی برای کلید‌داری دولت تدبیر و امید را به حماسه‌آفرینان 24‌خرداد‌ هزارباره تبریک گفت که مردی برای «وفای به عهدها» به میدان آمده و امید است تحقق وعده‌ها و وفای به قول‌های داده‌شده در مراحل اجرایی و درباره تمام موارد بین‌المللی، ملی و کشوری تدوام یابد. در پایان خوشا‌به‌حال وزرایی که با چنین رییس‌جمهوری کار می‌کنند و خوشا‌به‌حال مردمی که چنین رییس‌جمهوری دارند.

0 نظر

هیچ نظری وجود ندارد. اولین نفر برای نظر دهی به این مقاله باشید!

ارسال یك نظر


هجی كردن هجی كردن

کتاب صوتی تاریخی

آخرین مطالب