صفحه اصلی arrow کامپیوتر ، اینترنت و موبایل arrow اسرار پارتيشن بندي هارد ديسك
 

تابلو اعلانات نت گشت..

نت گشت را home page خود کنيد

ابزارهای رایگان برای افزایش بازدید سایت و وبلاگ شما
کدهای زیبا سازی سایت و وبلاگ - ساعت های زیبا
فروش سایت و دامنه زیبا، رند و با سابقه ده ساله و رنک دار
درمان سرماخوردگی با روش درمان های گیاهی و غذایی در ایران و جهان
دانلود تقویم نجومی سال 1403
دانلود کتاب مجربات باقر
دانلود کتاب صوتی تاریخ امپراطوری هخامنشیان از کوروش تا اسکندر
دانلود کتاب صوتی اروپا در قرون وسطی
دانلود جزوه حقایقی درباره سنگ پادزهر
فروشگاه اینترنتی عصر قدیم

جستجو در سایت نت گشت و در کل سایت ها

دانلود تقویم نجومی 1403 - تقویم نجومی 1403 منجم باشی - تقویم نجومی حسین جانقربان 1403 - تقویم نجومی گلپایگانی 1403

دانلود رایگان کتاب صوتی خداوند الموت - نوشته پل آمیر - مترجم ذبیح الله منصوری


اهدای عضو یعنی اهدای زندگی

كاربران آنلاین

ما 13 میهمان آنلاین داریم
خبر خوان سایت نت گشت
RSS 2.0

ورود كاربر





هنوز ثبت نام نكرده اید؟ عضویت در سایت
به وب

کاهش شدید جذابیت آنجلیا جولی در پی بیماری و کاهش وزنش
یك‌شنبه ۰۶ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۲۷ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      وقتی زیدان فوکول داشت
پنج‌شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۱۹ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس حمید لولایی و همسر و دخترش
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۵:۴۶ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      تصاویر چشم چرانی سیاستداران به اندام زنان و دختران
پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۱۴ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      كنسرت همايون شجريان با رهبري اركستر نامزد گوگوش
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۳:۳۷ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      

اسرار پارتيشن بندي هارد ديسك

ارزیابی كاربر: OFFOFFOFFOFFOFF / 0
ضعیف عالی 

پارتيشن بندي به بياني ساده، عبارت است از تقسيم كردن فضاي هارد ديسك به دو يا چند قسمت به طوري كه هر يك از اين قسمت ها از ديد ويندوز همانند يك هارد ديسك مستقل عمل مي كنند. امروزه بالا رفتن فضاي هارد ديسك هايي كه براي كامپيوترها خريداري مي شود. پارتيشن بندي را امري تقريبا ضروري كرده است، چرا كه چند ديسك كوچك، بهتر از يك ديسك بزرگ اطلاعات را نگهداري مي كنند. امروزه بسياري از كامپيوترها به هارد ديسكي با ظرفيت بالا مجهزند اما از اين فضا به نحو مناسب استفاده نمي شود. معمولا اطلاعات خود شما، فايل ها و برنامه هاي ويندوز در كنا رهم روي درايو C مي نشينند و اگر اتفاقي براي سيستم بيفتد، همه چيز با هم از بين مي رود. اما با تقسيم بندي هارد به دو يا چند تكه، در واقع دو يا چند درايو مستقل از هم داريد، كه خراب شدن يكي، هيچ تاثيري روي اطلاعات بقيه درايوها نمي گذارد. بدين ترتيب. مي توانيد فايل هاي اطلاعاتي خود را از فايل هاي برنامه اي ويندوز جدا كرده و اسناد، عكس ها و فيلم هاي خود را حتي در صورت از كار افتادن ويندوز حفظ كنيد.

16fwerq
يك راه حل: بك آپ
يكي از دلايلي كه بسياري از كاربران به خاطر آن از سيستم خود به طور كامل بك آپ نمي گيرند اين است كه جايي براي نگهداري فايل بك آپ ندارند. بك آپ گرفتن روي سي دي هم وقت گير است و هم اگر قرار باشد به طور منظم اين كار را بكنيد، خيلي زحمت دارد. اما بك آپ گرفتن روي هاردديسك، هم سريع است، هم آسان و هم بي دردسر . البته بعيد است كه همه روي سيستم خود دو هاردديسك داشته باشند، اما خوشبختانه اگر دو پارتيشن داشته باشيد، مي توانيد از دومي به عنوان بك آپ پارتيشن اول استفاده كنيد. در اين حالت مي توانيد كل ويندوز را روي پارتيشن دوم بك آپ بگيريد تا هر وقت ويندوز از كار افتاد يا دردسر درست كرد ظرف كم تر از نيم ساعت، آن را با تمام برنامه ها و نرم افزارهايش برگردانيد. البته توجه داشته باشيد كه اين كار شما را از خطر آسيب ديدگي فيزيكي هارد نجات نمي دهد، يعني اگر هاردديسك به طور فيزيكي اشكال پيدا كرد و قابل استفاده نبود ديگر نمي توانيد از بك آپ خود استفاده كنيد. به همين دليل هميشه بهتر است روي سي دي هم يك نسخه بك آپ داشته باشيد. اگر مي خواهيد درك بهتري از نحوه پارتيشن بندي هارد داشته باشيد، بايد ابتدا با خود هارد ديسك به صورت پايه اي آشنا شويد. هاردديسك به صورت فيزيكي از چند ديسك مغناطيسي تشكيل شده است كه در فواصل بسيار كوچك روي همديگر انباشته شده اند و يك محور مركزي آن ها را در جاي خود ثابت نگه مي دارد. اين صفحات حول اين محور مي چرخند و مي توانند اطلاعات مغناطيسي را در هر دو روي خود ثبت كنند. براي خواندن و نوشتن اطلاعات روي صفحات هدهايي تعبيه شده اند كه قابل حركت هستند. براي درك بهتر موضوع، دستگاه هاي گرامافون را در نظر بگيريد كه يك صفحه داخل آن مي چرخد و هد روي صفحه گذاشته مي شود. منتها اين مقايسه خيلي هم درست نيست؛ چرا كه در گرامافون فقط يك هد وجود دارد كه آن هم با صفحه تماس فيزيكي دارد. در حالي كه در هارد ديسك چنين نيست( براي هر صفحه يك هد گذاشته شده و تماس فيزيكي هم ندارند ) ديگر اين كه هد، در گرامافون به صورت مارپيچي به طرف مركز صفحه حركت مي كند. در حالي كه در هارد ديسك، هدها با آزادي كامل به جلو و عقب مي روند. چرش صفحات و جلو- عقب رفتن هد، باعث مي شود كه هر نقطه از ديسك قابل دسترسي باشد.

اسرار فرمت كردن
براي اين كه هارد ديسك قابل استفاده باشد،قبل از هر چيز بايد فرمت شود. فرمت كردن هارد آن را به وضعيت « صفر» مي برد تا اطلاعات روي آن قابل ذخيره و بازيابي شوند. معمولا سازنده هارد ديسك يك فرمت اوليه يا اصطلاحا «سطح پايين» روي هارد انجام مي دهد و شما فقط بايد فرمت سطح بالا روي آن انجام دهيد تا سيستم فايلي روي آن قابل اعتماد باشد. فرمت سطح پايين ساختار فيزيكي اوليه ديسك را شكل مي دهد. يعني تراك ها، سكتورها و سيلندرها را مي سازد. تراك مثل شيارهاي روي صفحات گرامافون هستند. با اين تفاوت كه شيارها در صفحه گرامافون به صورت مارپيچي به مركز صفحه منتهي مي شوند، ولي در هارد ديسك، شيارها هم مركزي هستند و هر چه به مركز نزديك تر مي شويم، دايره كوچك تر مي شود. هر شيار با يك خط فرضي كه از مركز صفحه بيرون كشيده شده ( شبيه به پره هاي چرخ يك دوچرخه) به چند سكتور تقسيم مي شود. هر سكتور مي تواند اندازه مشخصي از اطلاعات را نگهداري كند. هر چه از مركز صفحه به طرف بيرون مي رويم. سكتور بزرگ تر شده و در نتيجه اطلاعات بيش تري را مي تواند ذخيره كند. يادتان باشد كه شيارها هم روي صفحه و هم پشت صفحه تشكيل مي شوند. به عبارت ديگر،پشت و روي صفحه قابليت ذخيره سازي اطلاعات را دارد. شيارهايي كه از مركز صفحه فاصله يكساني دارند، در تمام صفحات تشكيل دهنده هارد ديسك از بالا به پايين سيلندر يا استوانه را تشكيل مي دهند. بنابراين، هر هارد ديسك به تعداد شيارهاي هر صفحه خود سيلندر دارد. با دسته كردن تعدادي از اين سيلندرهايي كه در مجاورت يكديگر قرار دارند،پارتيشن ساخته مي شود. به عبارت ديگر وقتي هارد ديسك را پارتيشن بندي مي كنيد، در واقع قسمت هاي لوله اي شكل را روي صفحات هارد جدا مي كنيد. قطر هر لوله بستگي به سايز پارتيشن شما دارد. مثلا در هارد ديسكي كه فقط يك پارتيشن دارد، قطر اين لوله به اندازه كل مساحت صفحه هارد ديسك است.


0 نظر

هیچ نظری وجود ندارد. اولین نفر برای نظر دهی به این مقاله باشید!

ارسال یك نظر


هجی كردن هجی كردن

آموزش زبان  دیالوگ

آخرین مطالب