صفحه اصلی arrow مطالب پزشکی و سلامت arrow خواص پروتئین ها در حفظ تعادل مواد غذایی
 

تابلو اعلانات نت گشت..

نت گشت را home page خود کنيد

ابزارهای رایگان برای افزایش بازدید سایت و وبلاگ شما
کدهای زیبا سازی سایت و وبلاگ - ساعت های زیبا
فروش سایت و دامنه زیبا، رند و با سابقه ده ساله و رنک دار
درمان سرماخوردگی با روش درمان های گیاهی و غذایی در ایران و جهان
دانلود تقویم نجومی سال 1403
دانلود کتاب مجربات باقر
دانلود کتاب صوتی تاریخ امپراطوری هخامنشیان از کوروش تا اسکندر
دانلود کتاب صوتی اروپا در قرون وسطی
دانلود جزوه حقایقی درباره سنگ پادزهر
فروشگاه اینترنتی عصر قدیم

جستجو در سایت نت گشت و در کل سایت ها

دانلود تقویم نجومی 1403 - تقویم نجومی 1403 منجم باشی - تقویم نجومی حسین جانقربان 1403 - تقویم نجومی گلپایگانی 1403

دانلود رایگان کتاب صوتی خداوند الموت - نوشته پل آمیر - مترجم ذبیح الله منصوری


اهدای عضو یعنی اهدای زندگی

كاربران آنلاین

ما 13 میهمان آنلاین داریم
خبر خوان سایت نت گشت
RSS 2.0

ورود كاربر





هنوز ثبت نام نكرده اید؟ عضویت در سایت
به وب

خواص پروتئین ها در حفظ تعادل مواد غذایی

ارزیابی كاربر: OFFOFFOFFOFFOFF / 0
ضعیف عالی 

پروتئین ها در حفظ تعادل غذایی مواد غذایی نقش مهمی دارند اما نکتۀ بسيار مهمي که نبايد از آن غافل شد، اين است که اين مواد خوراکي (به جز ماهي ها) حاوي چربي نيز هستند و زياده روي در مصرف آنها باعث اختلال تغذيه اي مي‌شود.
چگونه به درستي نيازهاي بدن مان به پروتئين را تأمين کنيم؟
بهتر است تا حد ممکن گوشت هاي بدون چربي، گوشت پرندگان يا ماهي را انتخاب کنيم. اين نوع گوشت ها چربي کمتري دارند و حاوي اسيدهاي چرب اشباع نيز هستند.
بايد خوراکي هايي که حاوي پروتئين گياهي هستند را بيشتر مورد استفاده قرار دهيم، خوراکي هايي مانند: نان، ماکاروني ها، برنج و ديگر غلات، سيب زميني، و سبزيجات خشکي که حاوي کربوهيدرات هاي ملايم هم هستند و همان طور که مي‌دانيم بدن اغلب دچار کمبود اين نوع کربوهيدرات هاست.

خواص پروتئین ها در حفظ تعادل مواد غذایی

پروتئين ها و رژيم هاي گياه خواري
گاهي اوقات برقراري تعادل در اسيدهاي آمينۀ ضروري در رژيم هاي گياهي خيلي مشکل است. زماني که گياه خوران فقط گوشت و ماهي را از رژيم غذايي شان حذف مي‌کنند، مي‌توان از پروتئين هاي موجود در تخم مرغ و لبنيات بهره برد. بنابراين، در اين موارد مشکلي وجود ندارد. در رژيم هاي گياه خواري که تمام انواع منابع حيواني ممنوع اند، دستيابي به چنين تعادلي تقريباً غيرممکن است.
خطر کمبود پروتئين چيست؟
کمبود پروتئين در کشورهاي غربي تقريباً نادر است. در اين کشورها بيشتر مصرف بيش از حد پروتئين مشاهده مي‌شود.
اما در بين افرادي که خود را ملزم به رعايت رژيم هاي لاغري سفت و سخت و نامتعادل مي‌کنند، در بين افراد سالخورده اي که به خوبي تغذيه نمي‌شوند و همچنين گياه خواران محض و سختگير، کمبود پروتئين ديده مي‌شود.
کمبود پروتئين خطرناک است زيرا سوء تغذيه را با خود به همراه دارد و اين سوء تغذيه خود را به شکل تحريک پذيري و حساسيت شديد، مقاومت بسيار کم در برابر عفونت ها، و آب شدن قابل توجه عضلات نشان مي‌دهد.

خطر جذب بيش از حد پروتئين چيست؟
زماني که دريافت پروتئين بيشتر از حد متعادل باشد، به طور طبيعي مصرف بيش از حد چربي را نيز با خود به همراه دارد، اين امر باعث افزايش وزن خواهد شد.
زياده روي در مصرف پروتئين در بين ورزشکاراني ديده مي‌شود که مخلوطي از پروتئين ها و اسيدهاي آمينه را به شکل شربت تقويتي براي ساختن عضله مي‌بلعند. در واقع. نياز به پروتئين فقط در موارد تمرينات شديد، طولاني و هر روزه افزايش مي‌يابد و به راحتي و با افرايش ميزان خوراکي هاي سرشار از پروتئين حيواني تأمين مي‌‌شود.
زياده روي ديگر در رژيم هاي لاغر پُرپروتين ديده مي‌شود که بر پايۀ ترکيبات خاص و سرشار از پروتئين قرار دارد. اين رژيم ها کاملاً احمقانه هستند زيرا پس از کم کردن وزن، بيشتر از وزن کم شده، فرد وزن اضافه مي‌کند. علاوه بر اين، با اتخاذ چنين رژيم هايي، مقدار زيادي کلسيم از ادرار خارج مي‌شود، و اين امر به آب شدن استخوان ها ختم مي‌شود.
در جريان سوخت و ساز بدن، پروتئين ها ته نشين هايي از خود به جا مي‌گذارند، از جمله: اوره، و اسيد اوريک که به طور طبيعي توسط کليه ها از بين مي‌روند. اما زماني که توانايي تصفيۀ کليه از حد بگذرد، اين ته نشين ها و باقي مانده ها وارد خون مي‌شود و اين ورود آثار بسيار شومي را براي بدن به همراه خواهد داشت.

0 نظر

هیچ نظری وجود ندارد. اولین نفر برای نظر دهی به این مقاله باشید!

ارسال یك نظر


هجی كردن هجی كردن

آموزش زبان  دیالوگ

آخرین مطالب