صفحه اصلی arrow مطالب جالب و متنوع arrow بختک چیست و چگونه روی کسی می افتد؟- انگشت در بینی بختک انداختن
 
به وب

عکس های خیلی خوشگل از الناز شاکردوست
سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۱۰ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      اصغر فرهادی , لیلا حاتمی و پیمان معادی در مراسم جوایز اسپریت
پنج‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۵۱ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس/خانم های سوپر استار ما خوشگل ترند یا سوپر استارهای هالیوودی
دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۶:۲۵ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عكس/ ناصر عبداللهي و دخترش
دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۴ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکسی از جوانی های احمدی نژاد در حال کوهنوردی در جنگل
دوشنبه ۰۳ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۲ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      

بختک چیست و چگونه روی کسی می افتد؟- انگشت در بینی بختک انداختن

ارزیابی كاربر: ONOFFOFFOFFOFF / 1
ضعیف عالی 

حتمآ ضرب المثل "مثل بختک افتاده روش" رو زیاد شنیدید و حتی دستمایه رمانی به همین نام هم شده. اینکه بختک چیست و داستان آن مربوط به کدام ملل و اقوام است را در ذیل به طور کامل می آوریم:

َبختَک حالت اختناق و سنگینی است که گاهی در خواب به انسان دست می‌دهد، رؤیای وحشتناک توأم با احساس خفقان و سنگینی بدن که انسان را از خواب می‌پراند.
خفتک، خفتو، برفنجک، درفنجک و فرنجک و فدرنجک و برغفج و برخفج و خفج و فرهانج و کرنجو، سکاچه و تپتپو هم گفته شده به عربی کابوس می‌گویند.
عوام احساس سنگینی را که گاه اوقات به شخصی که خوابیده دست می‌دهد به وسیله آن توجیه می‌کنند. پدیده پزشکی فلج خواب در واقع همان بختک است.

افسانه‌ها و باور عامیانه

بَختَک در افسانه‌ها و باور عامیانه ایرانی نام موجودی تخیلی است که شبها قصد خفه کردن افراد در خواب را دارد.

برخی منابع نیز بختک را با کابوس هم‌معنی دانسته‌اند. البته بختک با کابوس هم معنا نیست، بختک موجودی نامریی است که شب هنگام بر بدن انسان چیره می‌شود و تمام بدن را در اختیار گرفته و قفل می‌کند، درین حالت انسان فقط نظاره‌گر ناتوانی خود است. ترسی بدون دلیل وجود انسان را در بر می‌گیرد و انسان توان کوچک‌ترین واکنشی نسبت به این ترس ندارد.

بختک چیست و چگونه روی کسی می افتد؟- بختک در اقوام مختلف

در برخی باورهای قدیمی معتقدند که بختک روی سینه افراد می‌نشیند و تمام وجود آنها را فلج می‌کند. شاید ترس انسان گرفتار از این موجود نیز بدلیل این است که حضور آنرا بر روی خود احساس می‌کند ولی نمی‌تواند آنرا ببیند.

برخی دیگر بر این باورند که بختک در درون انسان رخنه می‌کند و بدن را در اختیار می‌گیرد. اصطلاح «بختک روی زندگیش افتاده» نیز ازین جا وارد ادبیات فارسی شده‌است.

بختک یا فرنجک، به عقیده عوام، کنیز اسکندر بود. هنگامی که کلاغ به مشک محتوی آب حیات که اسکندر با خود از ظلمات آورده بود منقار زد و آن را درید و آب حیات بر زمین ریخت، این کنیز بی درنگ مشتی از آن آب را برداشته نوشید و اسکندر که سخت خشمگین شده بود به ضرب شمشیر بینی او را بینداخت، و فرنجک از گِل، و به قولی از خمیر. بینی برای خود ساخت.

فرنجک که به سبب نوشیدن آن آب عمر جاودانه یافته‌است چون کسی را به پشت خفته ببیند بر سینه او می‌جهد. اگر در آن حال خفته بیدار شده چنگ در بینی او اندازد فرنجک از بیم آن که بینیش کنده شود گنجی از گنجهای اسکندر را که می‌شناسد رشوه خواهد داد تا دست از بینیش بردارد.

ختک که به سبب همین افسانه بینی گلی، دماغ گلی و خمیری نیز خوانده می‌شود به عقیده عوام در تاریکی و بخصوص زیر درخت‌ها و در جنگل‌ها و باغ‌ها می‌گردد.

ظاهرأ این اعتقاد از ناآگاهی عوام به گاز کربنیکی که شب‌ها از گیاهان متصاعد می‌شود و کسی را که در جنگل یا در زیر درخت خفته باشد به خفقان می‌افکند ناشی شده‌است. برخی افراد معتقدند، در صورتی که بتوان گلو یا دماغ بختک را گرفت، می‌توان هر آرزویی کرد تا بختک آن را برآورده کند.

 

0 نظر

هیچ نظری وجود ندارد. اولین نفر برای نظر دهی به این مقاله باشید!

ارسال یك نظر


هجی كردن هجی كردن

آموزش زبان  دیالوگ

آخرین مطالب