صفحه اصلی arrow اخبار روز ایران و جهان arrow بازتاب درخواست اوباما از ايران در رسانه ها
 

تابلو اعلانات نت گشت..

نت گشت را home page خود کنيد

ابزارهای رایگان برای افزایش بازدید سایت و وبلاگ شما
کدهای زیبا سازی سایت و وبلاگ - ساعت های زیبا
فروش سایت و دامنه زیبا، رند و با سابقه ده ساله و رنک دار
درمان سرماخوردگی با روش درمان های گیاهی و غذایی در ایران و جهان
دانلود تقویم نجومی سال 1403
دانلود کتاب مجربات باقر
دانلود کتاب صوتی تاریخ امپراطوری هخامنشیان از کوروش تا اسکندر
دانلود کتاب صوتی اروپا در قرون وسطی
دانلود جزوه حقایقی درباره سنگ پادزهر
فروشگاه اینترنتی عصر قدیم

جستجو در سایت نت گشت و در کل سایت ها

دانلود تقویم نجومی 1403 - تقویم نجومی 1403 منجم باشی - تقویم نجومی حسین جانقربان 1403 - تقویم نجومی گلپایگانی 1403

دانلود رایگان کتاب صوتی خداوند الموت - نوشته پل آمیر - مترجم ذبیح الله منصوری


اهدای عضو یعنی اهدای زندگی

كاربران آنلاین

ما 23 میهمان آنلاین داریم
خبر خوان سایت نت گشت
RSS 2.0

ورود كاربر





هنوز ثبت نام نكرده اید؟ عضویت در سایت
به وب

عکس بازیگران مشهور هالیوودی در کنار دخترشان
پنج‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۱ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      رزيتا غفاري و عباس صالحي همسرش و دخترش
پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۲۲ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      هانیه توسلی در حال برف بازی
پنج‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۲۰ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      تصاویر/ النازشاکردوست درهیبت جدید
چهارشنبه ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۰۴:۳۸ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      بدل محمدرضا گلزار در افغانستان پيدا شد
چهارشنبه ۰۷ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۰ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      

بازتاب درخواست اوباما از ايران در رسانه ها

ارزیابی كاربر: OFFOFFOFFOFFOFF / 0
ضعیف عالی 

باشگاه خبرنگاران: درخواست غير منتظره باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا از ايران در کنفرانس خبري با نوري مالکي نخست وزير عراق براي بازگرداندن هواپيماي جاسوسي، تعجب و ناراحتي رسانه هاي فارسي زبان بيگانه را برانگيخت.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری با نوری المالکی نخست‌ وزیر عراق در کاخ سفید از ایران خواست تا هواپیمای جاسوسی و بدون سرنشین این کشور که در آسمان ایران به زمین نشانده شده را پس دهد.

خبرنگار تلويزيون بي بي سي فارسي در واشنگتن با تعجب از اين که عالي رتبه ترين مقام امريکا به درستي اظهارات مسئولان ايراني اعتراف کرد که تصاوير نشان داده شده از تلويزيون ايران، همان هواپيماي جاسوسي فوق پيشرفته امريکا است، گفت: آخر چه طور ممکن است رئيس جمهوري امريکا چنين حرفي بزند؟

در ادامه يك از مجريان تلويزيون ضد انقلاب پارس، همگام با عناصر خود فروخته اي همچون نوري زاده که طي روزهاي اخير ضمن تمسخر سخنان مقامات ايران، مدعي بودند تصوير نمايش داده شده در تلويزيون ماکت هواپيما است؛ با ناراحتي از اعتراف اوباما به دراختيار بودن اين هواپيما در دست ايراني ها،گفت: متاسفانه نمي دانم چرا آقاي اوباما به اين موضوع که هواپيما در اختيار ايران است اشاره کردند آيا نمي دانند که ايراني ها اين هواپيما را پس نمي دهند؟

برخي ديگر از رسانه ها با تعجب از اين اقدام اوباما مي گويند: در حالی که هواپیمای بدون سرنشین آمریکا بیش از یک‌سال بود حریم هوایی ایران را نقض می‌کرد و در حال اقدام علیه امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور بوده است، چگونه بالاترین مقام سیاسی و اجرایی آمریکا از ایران می‌خواهد تا وسیله مهم جاسوسی را به این کشور تحویل دهد.

کارشناسان مسایل نظامی و امنیتی بر این باور هستند ارزش و جایگاه هواپیمای RQ-۱۷۰ به گونه‌ای است که آمریکایی‌ها همچنان در شوک از دست دادن آن به سر می‌برند و باور آن برای سران واشنگتن سخت و سنگین است تا جایی که سخنان آمریکایی‌ها مبنی بر درخواست از ایران برای تحویل این هواپیما ناشی از ضعف و ناتوانی این کشور برآورد می‌شود.

آمریکایی‌ها که در طول دهه‌های گذشته از همه کس و همه جا جاسوسی کرده و با این پرنده مخوف خود هر اقدام غیرقانونی را انجام می‌دادند، در حالی خواستار پس دادن "جانور قندهار" شده است که همه به ارزش‌های این بدون سرنشین واقف هستند و همین درخواست نشان از اهمیت آن دارد، پس این گنج راهبردی را نمی‌توان به سادگی تحویل داد چرا که اشراف بر آن می‌تواند امنیت ملی ایران را در دراز مدت تامین کند.

این ارزش‌گذاری در حالی صورت می‌گیرد که برخی از منابع آگاه گفته‌اند مقامات آمریکایی حاضرند در برابر تحویل این هواپیما امتیازات گسترده‌ای به ایران بدهند، امتیازاتی که خود نشان از اهمیت بالای این هواپیما دارد. به گفته این منابع، در حالی که جانور قندهار سرگرم جاسوسی از ایران بوده و حتی ممکن بود ویروس‌های بیماری‌زای خطرناک را هم در ایران پخش کند .

کارشناسان می‌گویند سران واشنگتن حاضرند تضمین‌های امنیتی و نظامی گسترده‌ای به ایران بدهند تا این هواپیما را تحویل آنها دهد.

این کارشناسان این اظهارات را از آنجا اعلام می‌کنند که باراک اوباما به صورت عاجزانه‌ای از ایران خواست تا RQ-۱۷۰ را پس بدهد، امتیازاتی مانند عدم تکرار چنین تجاوزهای هوایی که البته به شدت از آمریکایی‌ها بعید است و همچنین امتیازاتی در مساله سوریه، بحرین و حتی افغانستان.

به باور این کارشناسان سیاسی و امنیتی، ضعف موقعیت آمریکا در برابر ایران در منطقه پس از موفقیت در سالم نشاندن این هواپیما از جمله مسایلی است که به شدت سران کاخ سفید را به خود مشغول داشته و تا آنجا که حتی این ترس و واهمه به تل‌آویو هم رسیده و سران رژیم صهیونیستی با احتیاط بیشتری بدون ‌سرنشین‌های خود را به آسمان لبنان می‌فرستند.

هر چند هنوز محتوای درخواست آمریکایی‌ها فاش نشده است اما این درخواست بدون دادن امتیازاتی این‌چنینی نیز هیچ ارزشی ندارد، دست برداشتن از فعالیت‌های خرابکارانه و عدم حمایت از گروه‌های تروریستی در این کشور، تغییر موضع در قبال مساله بحرین و حتی تجدیدنظر در نصب رادارهای سپر دفاع موشکی هر چند به باور بسیاری می‌تواند امتیازات دندان‌گیری باشد، اما آنچه مشخص است اوضاع در سوریه بر خلاف میل آمریکا، ترکیه و متحدان عرب این کشور پیش می‌رود، دامنه انقلاب از بحرین به عربستان کشیده شده است، در کشورهای شمال آفریقا جریان‌ها و احزاب اسلام‌گرا پیروز شده‌اند، در عراق نظامیان آمریکایی‌ چاره‌ای جز خروج از این کشور ندارند و در نهایت ایران با اشراف اطلاعاتی و نظامی بر تحرکات آمریکا و نشاندن RQ-۱۷۰ نشان داد که احتیاجی هم به این امتیازات ندارد.

به هر حال آنچه مشخص است اگر آمریکا بخواهد امتیازی هم بدهد و این امتياز در سوریه و بحرین باشد، اخبار ناگواری برای شورشیان مسلح در سوریه و هم‌چنین رژیم‌های آل‌خلیفه و آ‌ل‌سعود در بحرین و عربستان خواهد بود

کتاب صوتی تاریخی

آخرین مطالب