صفحه اصلی arrow اخبار روز ایران و جهان arrow دکتر عطا بهرامی: دولت یازدهم عملآ باعث خلع سلاح کشور شد
 

تابلو اعلانات نت گشت..

نت گشت را home page خود کنيد

ابزارهای رایگان برای افزایش بازدید سایت و وبلاگ شما
کدهای زیبا سازی سایت و وبلاگ - ساعت های زیبا
فروش سایت و دامنه زیبا، رند و با سابقه ده ساله و رنک دار
درمان سرماخوردگی با روش درمان های گیاهی و غذایی در ایران و جهان
دانلود تقویم نجومی سال 1403
دانلود کتاب مجربات باقر
دانلود کتاب صوتی تاریخ امپراطوری هخامنشیان از کوروش تا اسکندر
دانلود کتاب صوتی اروپا در قرون وسطی
دانلود جزوه حقایقی درباره سنگ پادزهر
فروشگاه اینترنتی عصر قدیم

جستجو در سایت نت گشت و در کل سایت ها

دانلود تقویم نجومی 1403 - تقویم نجومی 1403 منجم باشی - تقویم نجومی حسین جانقربان 1403 - تقویم نجومی گلپایگانی 1403

دانلود رایگان کتاب صوتی خداوند الموت - نوشته پل آمیر - مترجم ذبیح الله منصوری


اهدای عضو یعنی اهدای زندگی

كاربران آنلاین

ما 11 میهمان آنلاین داریم
خبر خوان سایت نت گشت
RSS 2.0

ورود كاربر





هنوز ثبت نام نكرده اید؟ عضویت در سایت
به وب

عکس/ وقتی که احمدی نژاد قدش نمی رسه تا روبوسی کنه
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۴:۳۶ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      رضا عطاران رو با دامن و لباس زنانه ديدين؟
شنبه ۰۳ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۵ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      تام کروز و ستارگان مشهور هالیوودی و پسرشان
پنج‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۲ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکسی از مار بازی لادن طباطبایی
دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۷ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      مهدی مهدوی کیا در کنار ماشین پورشه اش
چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۱۸ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      

دکتر عطا بهرامی: دولت یازدهم عملآ باعث خلع سلاح کشور شد

ارزیابی كاربر: ONONONONON / 1
ضعیف عالی 

آنچه در ذیل می خوانید بخشی از مصاحبه دکتر عطا بهرامی درباره توافق هسته ای، برجام و پیامدهای آن و سیاسیت های خارجی دولت یازدهم می باشد.

بخش اول مصاحبه دکتر عطا بهرامی با میدان 72، به شرح ذیل می باشد:

دولت یازدهم، اولین دولتی که خط قرمز رابطه علنی با امریکا را نقض کرد

دکتر عطا بهرامی با اشاره به سیاست خارجی دولت یازدهم و مقایسه آن با آرمان های انقلاب اسلامی گفت: باید سال های پس از انقلاب را با دو سال این دولت مقایسه کرده و با هم تطبیق دهیم. این دولت اولین دولتی است که در تاریخ جمهوری اسلامی با آمریکایی ها رابطه علنی برقرار کرد. وزیر خارجه ما ده ها بار با وزیر خارجه آمریکا گفتگو کرده و عملاً آن چیزی که خط قرمز و یک هنجار شده بود را شکست. به عبارتی دولت یازدهم عملا بزرگترین خط قرمز انقلاب را نقض کرده است. این دولت به سمت آمریکا رفت، بدون اینکه آمریکا تغییری در رفتار خودش ایجاد کند. در واقع نه تنها آمریکا تغییری در رفتار خودش ایجاد نکرده بلکه ما در رفتار خودمان تغییر ایجاد کردیم. بزرگترین دستاورد این دولت نیز همان برجام است که به تازگی می گویند آن را خدا آورده و ما نیاوردیم.

دکتر عطا بهرامی: دولت یازدهم عملآ باعث خلع سلاح کشور شد

بازرسی بی حد و حصر با پذیرش پروتکل الحاقی

ایشان در ادامه بیان کرد: اگر بخواهیم جعبه سیاه برجام را باز کنیم و بدانیم که چه گذشته است، به این نتیجه می رسیم که یک معاهده خلع سلاح صددرصدی اجرا شد. در پروتکل الحاقی، دسترسی بی حد و حصر به طرف های غربی که تحت عنوان بازرسی به ایران می آیند داده شده است. که همین دسترسی ها نقطه ثقل برجام بوده و باعث خواهد شد که این برجام قطعا به بن بست بخورد.

وی افزود: ما پروتکل الحاقی را داوطلبانه قبول کردیم. آقای ظریف اوایل بحث پروتکل الحاقی را در حاشیه مطرح می کردند. ولی همان موقع که گاهی در رسانه ملی دعوت می کردند، عرض می کردیم که اصل موضوع، همین پروتکل الحاقی است. یعنی دال مرکزی، پروتکل الحاقی است و NPT است و بقیه چیزها حاشیه است. اینکه مثلا شما 10 هزار کیلو اورانیوم داشته باشید یا 500 کیلو، سانتفیوژها نسل اول یا دوم باشد، 20 هزارتا یا 3 هزار تا باشد، همه اینها حاشیه است. نه اینکه مهم نیست ولی حاشیه است. اما پروتکل الحاقی به شما می گوید که بازرسان آژانس هر زمان که اراده کردند و از هر ورودی کشور که اراده کردند رد بشوند و ظرف کمتر از 48 ساعت هرجا که خواستند را بازرسی کنند. معاهده ان پی تی چه چیزی را مشخص کرده؟ می گوید شما مکان هایی که فعالیت هسته ای انجام می دهید را خودت اعلام می کنی و همه این مکان ها به شکل موردی 6 ماه به 6 ماه و حتی با توافقات 2 طرفه، با سرعت بیشتری تحت بازرسی قرار بگیرند. طرف خارجی می گوید این کافی نیست. چون شما مظنون هستید که کارهای دیگری انجام می دهید ما چیزی فراتر از این بازرسی و گزارش شما می خواهیم. پروتکل الحاقی می گوید که ما از هر کجا که می خواهیم وارد کشور می شویم و بازرسی می کنیم. با اجازه معاهده CTBT که تکمیل کننده پروتکل الحاقی است، دستگاه هایی در کشور نصب می شود که این دستگاه ها دارای آخرین تکنولوژی جاسوسی ساخت بشر است. این دستگاه ها را همین تیم آقای حسن روحانی در دهه 70 بدون اطلاع مجلس در گچساران و کرمان نصب کرده بودند. این دستگاه ها چند صد متر زیر زمین نصب شده و لرزه نگاری بسیاری قوی دارند. کوچکترین اتفاقی نظیر آزمایش ساده یک بمب یا موشک که انجام شود، این دستگاه ها می توانند اطلاعاتش را به اتریش بفرستد. اطلاعاتش هم از دست کشور میزبان کلا خارج بوده و حق دسترسی ندارد. اولین بار این بحث توسط آقای دکتر عسگرخانی در مقاله ای در روزنامه کیهان افشا شد. رئیس شورای عالی امنیت ملی وقت که رئیسش آقای روحانی بود گفت: نصب این دستگاه ها بدون اطلاع مسئولین نبوده و شورا در جریان بوده است.

آمریکا با برجام هرچه خواسته بدست آورده

بهرامی با بیان اینکه در زمان دولت احمدی نژاد این دستگاه ها متوقف شد، بیان کرد: اخیراً ایران دوباره قبول کرده که پروتکل الحاقی و سی تی بی تی را امضا کند. بازرسانی که از سمت سی تی بی تی به ایران می آیند بازرس هایی هستند که باید ویزای آنها حداقل 18 ماه اعتبار داشته باشد و کشور میزبان حق ندارد حتی اگر اسرائیلی هم بیاید اعتراض کند. هرجا که دلش می خواهد را هم می تواند بازرسی کند. مثلاً می تواند بگوید من به فلان شهر موشکی مظنون هستم و باید بازرسی شود. ما نمی توانیم با درخواست او مخالفت کنیم و اگر این کار را بکنیم نقض تعهد کرده و تحریم ها را تشدید کردیم. قبلا آقای روحانی، ولایتی و ظریف تمام این تعهدات را مخفیانه و بدون اطلاع مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان داده بودند. ولی اینبار همه چیز علنی و در قالب برجام است. الان کشور علنا برجام را پذیرفته و نمی تواند آن را نقض کند. ما الان مثل عراق شده ایم. چه زمانی به عراق حمله شد؟ وقتی تمام حلقه اطلاعاتشان از عراق کامل شد. وقتی جای سلاح ها، کیفیت و تعداد بدست آمد، حمله و بمباران آسان می شود. فرض کنید ما 5 هزار موشک شهاب با بهترین کیفیت داریم.  اگر مکان ذخیره این موشک ها را بدانند و در یک حمله همه را از بین ببرند دیگر چیزی برای دفاع از خودمان نداریم.

ایشان گفت: دولت یازدهم عملاً باعث خلع سلاح کشور شده است. با این حال برجام اجرایی نخواهد شد. چرا که وقتی بازرسان به دنبال بازرسی از انبار سلاح های متعارف ما باشند، این روند متوقف خواهد شد. چون ما نمی خواهیم این بازرسی و این همکاری که آقایان متعهد شدند، منجر به نابودی نظام شود. این راهی که دولت باز کرده و اجرای کامل برجام، به نابود کردن نظام منجر خواهد شد. اینکه می گویند آمریکایی زیر برجام خواهند زد حرف خنده داری است. آمریکایی ها زیر برجام نمی زنند. آنها با برجام هر چیزی که می خواهند بدست آورده اند. چیز دیگری نمانده که اینها بخواهند و در برجام گیرشان نیامده باشد. این ما هستیم مجبوریم در گام آخر، بازی را بهم بزنیم.

وی با بیان اینکه ما حداکثر سقف غنی سازی مان 20 درصد بوده و آژانس هم طبق ان پی تی بازرسی های مشخص دارد گفت: اما بازرسی بیشتر قبول کردیم و گفتند همین ها هم کافی نیست. رسیدیم به پروتکل الحاقی در حالی که در گزارش هایی که توسط آژانس  ارائه شده بود، قید کرده بودند که این 10 جا را چک کردیم و چیزی نبود. اما نگفتند که فعالیت های ایران صلح آمیز است. بلکه گفتند نمی دانیم! این نمی دانم از کجا می آید؟ خوب اگر اورانیوم که ماده است وجود داشته باشد که معلوم است. ذهنی که نیست. اما آنها به دنبال چیز دیگری، درصدد تحت فشار قرار دادن شما هستند تا بلکه خواسته آنها را قبول کنید. با عراق هم همین کار را کردند. 10 سال گشتند و تمام اطلاعات را پیدا کردند و آخر هم گفتند نه هنوز معلوم نیست. باز باید بگردیم. حمله به عراق 20 روز هم طول نکشید. چرا که قبل از آن همه چیز را می دانستند. هر موشک بالاتر از میان برد بود را از بین برده بودند و فقط تانک و اسلحه سبک برجای گذاشته بودند.

بهرامی افزود: نتیجه ی عدم اجرای برجام توسط ما، به عنوان کشوری شناخته می شویم که تعهد کرده و زیر تعهدش زده است. یعنی از نظر مشروعیت در دنیا به شدت ضربه خواهیم خورد. 2 سال و اندی رفتیم و مذاکره کردیم و آخرش گفتیم این سند را قبول داریم و در مجلس هم تصویب کردیم. حالا می خواهیم اجرا نکنیم؟ با این کار مشروعیت آمریکا برای تشدید تحریم ها بیشتر شده و دستشان به شدت باز خواهد شد. آمریکا بعد از قطع نامه 1929  دیگر نمی توانست ایران را تحریم کند. همین قطعنامه 1929 و تحریم یک جانبه بانک مرکزی با دستاویز داخلی انجام شد. یعنی زمانی که اروپا گفت ما ایران را تحریم نمی کنیم قائله مشکوک سفارت انگیس رخ داد و بعدش هم تحریم ها اتفاق افتاد. یعنی بدون آن ماجرا، تحریم ها اتفاق نمی افتاد.

به جنگ نزدیکتر شدیم

وی، مدلی که برای ایران پیاده می شود را یک مدل خیلی پیچیده دانست و افزود: طراحی این مدل از آمریکایی ها بر نمی آید. یعنی آمریکایی ها انقدر باهوش نیستند که بتوانند انقدر نرم مدیریت کنند. این طراحی بیشتر به طراحی انگلیسی ها می خورد. یعنی افسار این اتفاقات دست انگلیسی هاست و انگیسی ها بر روی مدیریت داخل خیلی مسلط تر هستند. من فکر می کنم آمریکایی ها بر روی تغییر از درون ایران خیلی حساب کردند. به نظر می آید سناریو اصلی را انگیسی ها نوشتند. مدلی که الان کار می شود یک مدل مرموز و پیچیده هست. خانم شرمن خیلی صریح اعلام کرد: تحریم، ایران را پای میز مذاکره نیاورد بلکه حسن روحانی ایران را پای میز آورد. آنها قطعا با برنامه ریزی روی مجلس و خبرگان کار می کنند و امیدوارند این تغییر از داخل بتواند این روند را ادامه دهد. اگر از این راه ناامید بشوند با شیب تند به سراغ بازرسی ها رفته و آخرش به جنگ ختم می شود. بر خلاف اینکه دولت یازدهم می گوید ما سایه جنگ را از کشور دور کردیم، مطمئا باشید که ابرهای جنگ بالای آسمان ایران آمده است. یعنی بعد از امضاء معاهده خلع سلاح که به اسم برجام امضاء کردند، ایران به جنگ بسیار نزدیک تر شده است. سال 84 که دولت نهم آمد، افغانستان در سمت راستش محاصره بود و سمت چپش، عراق را گرفته بودند و هر روز هم تهدید به جنگ می شد. آمریکایی ها 150 هزار نیرو در اینجا داشتند. اما بعد چه شد؟ عراق دست ما بود. سوریه و یمن دست ما بود. در افغانستان هم بازیگر مهمی هستیم. در زمان دولت های نهم و دهم، سایه جنگ دور شد اما الان آمریکایی ها تحت پوشش ائتلاف به عراق و سوریه برگشته اند و مطمئن باشید روند حضورشان پررنگ تر خواهد شد. فکر می کنم به محض اینکه از این روند فرسایش از داخل مثل انتخابات مجلس و خبرگان ناامید بشوند سریعاً وضعیت را تغییر خواهند داد.

این کارشناس مسائل بین الملل با پیش بینی اینکه 2 هفته دیگر در برجام به مشکل برخواهیم خورد اظهار داشت: نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی اگر آن چیزی باشد که فرسایش داخلی را تسریع کند باز هم صبر می کنند و اگر نتیجه آن طوری باشد که کمکی به فرسایش داخلی نکند اتفاقات جدید به سرعت شروع خواهد شد.

دکتر عطا بهرامی: دولت یازدهم عملآ باعث خلع سلاح کشور شد

جلیلی احمدی نژاد را دور می زد

بهرامی با اشاره به روند مذاکره در دولت دهم بیان کرد: آقای جلیلی مستقل از دولت عمل می کرد و هر چه جلوتر آمدیم فاصله از دولت بیشتر شد. ایشان در سیستمی که رئیس جمهور می خواست عمل نمی کرد. یک استقلال عملی داشت که قابل توجیه نیست. یعنی اگر کسی که در سیستم اداری کشور کار کرده باشد در هر درجه ای از آبدارچی تا وزیر، باید روال را رعایت کند. اگر مدیرکل است باید به معاونین پاسخگو باشد. معاون به وزیر پاسخ گو است. اگر رئیس اداره است به مدیر کل پاسخگو است. اینکه رئیس وقت عملاً رئیس جمهور را دور بزند درست نیست و برهم زدن سیستم است. و اگر خود ایشان هم رای می آورد، یعنی آقای جلیلی رئیس جمهور می شد و بر فرض، بنده دبیر شورای عالی می شدم و ایشان را دور می زدم نمی پذیرفت و زیر بار نمی رفت.

مذاکره باید با کل دنیا باشد نه با 6 کشور خاص

وی افزود: اصل انجام مذاکره درست است و کسی درباره اصل آن حرفی ندارد. اما محدود کردن مذاکره به 6 کشور و بدتر از آن به 3 کشور اشتباه است. آقای روحانی دوره آقای خاتمی را فراموش کردند که طی دو سال به بست رسیدیم. کار عملا تمام شده بود. اگر ما در در دولت نهم و دهم جهش فناوری در حوزه موشکی و هسته ای در داخل نداشتیم، بسیار سریع ساقط می شدیم. ما باید با کل دنیا مذاکره می کردیم. با کل اروپا، بزریل، آرژانتین و ... مدیریت کردن فضای مذاکره با کل دنیا برای آمریکایی ها غیر ممکن بود و آنها نمی توانستند همه را برای هدف خودشان قانع کنند.

آمریکایی ها در منطقه به دنبال تجزیه هستند

ایشان در ادامه اظهار داشت: آمریکایی ها یک هدف نهایی دارند که از آن نمی گذرند. آمریکایی ها بر خلاف ما می دانند که سند بالا دستی چه می گوید.  یعنی می دانند دنبال چه می گردند. آمریکایی ها در منطقه دنبال تجزیه کامل هستند و به مرزهای فعلی اکتفا نمی کنند. دولت فعلی فکر می کند آمریکایی ها مارا به شکل دیگر قبول می کنند. اگر خوشبینانه بخواهیم نگاه کنیم با تغییر رفتار از سوی ما به پسر خوب جامعه جهانی تبدیل می شویم. اما آمریکایی ها زیر بار همین هم نمی روند. آمریکایی ها یک سند بالادستی دارند که کیسینجر در سال 92 رسما از آن پرده برداری کرد. زمانی که به عراق حمله شد، وقتی آمریکایی ها توانستند وارد منطقه بشوند گفتند: آرزویی که 30 سال منتظرش بودیم محقق شد. آمریکا یک هژمون است. هژمون وقتی می تواند پایدار بماند که قدرت ها را ریز کند تا نتوانند بحران سازی کنند. این ریز کردن قدرت ها شامل روسیه، چین، ترکیه و آرژانتین هم می شود. می خواهد این کشورها قدرت های مختصر و قابل مدیریت باشند. سند بالادستی آنها این را می گوید و طبیعتا همه اتفاق ها ذیل آن سند است.  ما باید در ایران کاری کنیم که اقتصادش قوی باشد. آنها 400 اتاق فکر اساسی دارند که ما حتی یکی از آن اتاق فکرها را هم نداریم.  برجام توان تقویت اقتصاد ما را ندارد. در حال حاضر تمام منطقه تجزیه شده و فقط ایران باقی مانده. عراق، سوریه، یمن، لیبی و ... همه تجزیه شده اند. تنها کشور منطقه که مانع این روند است ایران می باشد. اگر بتوانند ایران را بهم بزنند آن پروژه کامل می شود.

با برجام، سه-هیچ باختیم، باید دعا کنیم باخت سنگین تر نشود

وی تصریح کرد: چون آمریکا از اصلش کوتاه نخواهد آمد مذاکره با آن نمی تواند موفق باشد. در جریان مذاکره با وجود اینکه ما پروتکل الحاقی را پذیرفتیم آنها یک سری تحریم های فانتزی را تعلیق کردند. در بحث نفت هم که می بینیم نفت به یک چهارم قیمت رسیده است. من فکر میکنم الان سه هیچ باختیم. اما باید دعا کنیم که شش هیچ و نه هیچ نشیم! یعنی ادامه این روندی که در پیش گرفتند باخت را سنگین تر نکند. ما ضربه سنگینی خوردیم و معاهده ای امضا کردیم که باید در آخر نقضش کنیم. همچنان که یک سیستم اقتصادی پیاده کردیم که هزینه های سنگینی داشته و بر هم زدنش ساده نیست.  اما باید روشنگری کرد که انتهای این مذاکره و رفتن به سمت آمریکا هیچ بود. باید این تجارت به ملت ایران اضافه بشود. حداقل باید از این هزینه سنگین، تجربه اش بماند. مردم به مختصات نظام جهانی برسند.

تمام کشورهایی که با آمریکا رابطه بیشتری دارند مشکلات بیشتری هم دارند

بهرامی در پایان گفت: در این 180 کشور مهم در جهان، به غیر از ایران، کره شمالی و کوبا بقیه با آمریکا ارتباط داشتند. سوریه، صدام، قذافی و ... با آمریکا رابطه داشته است. خوب است یک معدل از کشورهایی که با آمریکا همراه بودند بگیریم که در چه سطح اقتصادی و رفاهی هستند. مثلا در همین آمریکای جنوبی چسبیده به مرز آمریکا، کلمبیا که اصلا ذوب در آمریکا هست را با کوبا یا ونزوئلا مقایسه کنید. رفاه مردم کوبا که فقط نیشکر دارد بیشتر است یا کلمبیا؟ در این همه کشورهای آفریقایی که همه با آمریکا رابطه دارند، در نیجریه، مراکش و همه کشورهای دیگر الان وضعیت چگونه است؟ آیا ارتباط با آمریکا تمام مشکلاتشان را حل کرده است؟ اصلا شما درست می گویید و ما هم بر روی منافع ملی صحبت می کنیم. منافع ملی ما در اثر ارتباط با آمریکا بهتر خواهد شد؟ مگر یونان و پرتغال با آمریکا رابطه اش بد بود؟ اتفاقا تمام کشورهایی که با آمریکا رابطه بیشتری دارند مشکلات بیشتری هم دارند. مگر اینکه خودشان قدرتمند باشند. هر کشوری که خودش قدرتمند نباشد و با آمریکا رابطه داشته باشد، مطمئنا وضع بدتری خواهد داشت.

0 نظر

هیچ نظری وجود ندارد. اولین نفر برای نظر دهی به این مقاله باشید!

ارسال یك نظر


هجی كردن هجی كردن

آموزش زبان  دیالوگ

آخرین مطالب