صفحه اصلی arrow مطالب پزشکی و سلامت arrow روزهای گرم در راه است، نکات تغذیه ای زیر را فراموش نکنید
 

تابلو اعلانات نت گشت..

نت گشت را home page خود کنيد

ابزارهای رایگان برای افزایش بازدید سایت و وبلاگ شما
کدهای زیبا سازی سایت و وبلاگ - ساعت های زیبا
فروش سایت و دامنه زیبا، رند و با سابقه ده ساله و رنک دار
درمان سرماخوردگی با روش درمان های گیاهی و غذایی در ایران و جهان
دانلود تقویم نجومی سال 1403
دانلود کتاب مجربات باقر
دانلود کتاب صوتی تاریخ امپراطوری هخامنشیان از کوروش تا اسکندر
دانلود کتاب صوتی اروپا در قرون وسطی
دانلود جزوه حقایقی درباره سنگ پادزهر
فروشگاه اینترنتی عصر قدیم

جستجو در سایت نت گشت و در کل سایت ها

دانلود تقویم نجومی 1403 - تقویم نجومی 1403 منجم باشی - تقویم نجومی حسین جانقربان 1403 - تقویم نجومی گلپایگانی 1403

دانلود رایگان کتاب صوتی خداوند الموت - نوشته پل آمیر - مترجم ذبیح الله منصوری


اهدای عضو یعنی اهدای زندگی

كاربران آنلاین

ما 16 میهمان آنلاین داریم
خبر خوان سایت نت گشت
RSS 2.0

ورود كاربر





هنوز ثبت نام نكرده اید؟ عضویت در سایت
به وب

روزهای گرم در راه است، نکات تغذیه ای زیر را فراموش نکنید

ارزیابی كاربر: OFFOFFOFFOFFOFF / 0
ضعیف عالی 

این نکات داغ تغذیه‌ای برای روزهای گرم  را فراموش نکنید

در فضاي خنک غذا بخوريد
هنگامي که وقت خوردن غذا مي‌رسد، محيط اطراف را خنک کنيد يا در فضاي خنک غذا بخوريد. غذا خوردن زير آفتاب در هواي گرم اصلاً مناسب نيست. حتماً جاي سايه و خنک را انتخاب کنيد. غذاها هم نبايد در معرض نور مستقيم خورشيد قرار گيرند. نور مستقيم آفتاب مواد حياتي غذاها مثل ويتامين‌ها را از بين مي‌برد که به خصوص در مورد ميوه‌ها و آب‌ميوه‌ها بيشتر صدق مي‌کند.
از اين مواد غذايي کمتر بخوريد
در هنگامي که درجه حرارت هوا از 20 درجه سانتي‌گراد رو به فزوني گذاشت، بايد مصرف غذاهايي مثل گوشت پرچرب، ماهي‌هاي چرب، تخم‌مرغ، آجيل و انواع مغزها و دانه‌ها کاهش يابد. اين بدان معنا نيست که مصرف مواد غذايي ذکر شده را کلاً قطع کنيم. جالب است بدانيد که اتفاقاً اين غذاها در بدن يک نوع احساس رضايت ايجاد مي‌نمايند. مصرف اين غذاها به مقدار کم باعث مي‌شود از پرخوري، ريزه‌خواري و خوردن اسنک‌ها و ميان وعده‌هاي ناسالم جلوگيري شود.
غذاهاي سبک و کم حجم بخوريد
در گرم‌ترين حالت‌هاي هواي تابستان حتماً به غذاهاي سبک‌تر و کم حجم‌تر توجه کنيد و آن‌ها را مصرف نماييد.
سعي کنيد به طرق مختلف مقدار زيادي مايعات وارد بدن خود کنيد. اين موضوع مي‌تواند از طريق مصرف سوپ سبزي‌ها، انواع نوشيدني‌هاي گياهي مثل چاي سبز، عرقيات گياهي و غيره تأمين شود.
همراه غذاهاي سرخ کرده و گريل شده ميوه و سبزي بخوريد
با بالا رفتن درجه حرارت هوا به بالاتر از ۲۰ درجه سانتي‌گراد، غذاي اصلي مصرفي نبايد غذاهاي داغ و گرم باشد. غذاهاي گرم عمدتاً متعلق به بهار، پاييز و زمستان هستند. حتماً متوجه شده‌ايد که غذاهاي سرخ‌کرده و غوطه‌ور در روغن و چربي و حتي تا حدودي غذاهاي گريل شده به سيستم هضم انسان آسيب مي‌زنند.
مايعات بسيار سرد به دستگاه‌هاي مختلف بدن آسيب وارد مي‌کنند و به خصوص کار طبيعي کبد و معده را دچار اختلال کرده و گاهي در مسير گوارش انسداد ايجاد مي‌نمايند
روش گريل کردن غذا، آب غذاها را خشک مي‌کند و لذا غذاهاي پخته شده به اين شيوه خشک‌تر مي‌باشند. اگر در تابستان خواستيد غذاهاي سرخ‌کرده يا گريل شده مصرف کنيد، يادتان باشد که حتماً در کنار آن‌ها از سبزي و ميوه‌هاي سرد و مرطوب مثل گوجه‌فرنگي، خيار، کيوي، انبه و آناناس که آبدار هستند، استفاده کنيد. اين‌ها هم مي‌توانند همراه گوشت پخته شوند و يا به صورت دورچين غذا و يا سالاد در کنار غذا مصرف شوند. اين نوع تغذيه جبران خشکي و کم آبي غذاهاي خشک و گريل شده را مي‌نمايد.
از غذاها و مايعات خيلي سرد کمتر بخوريد
در روزهاي گرم لازم است آب و املاح از دست رفته از بدن با افزودن کمي نمک به غذا جبران شود. استفاده از مايعات با درجه حرارت معمولي در تابستان بسيار مناسب‌تر از آب و مايعات بسيار سرد است. مايعات بسيار سرد به دستگاه‌هاي مختلف بدن آسيب وارد مي‌کنند و به خصوص کار طبيعي کبد و معده را دچار اختلال کرده و گاهي در مسير گوارش انسداد ايجاد مي‌نمايند.
در هواي گرم بايد از مصرف غذاهاي چرب و سنگين در وعده‌هاي غذايي اجتناب کرد، زيرا اين نوع غذاها در گردش خون نيز خلل وارد مي‌کنند. با بالا رفتن درجه حرارت معمولاً افراد سبزي، سالاد، آب‌ميوه و ميوه بيشتري استفاده مي‌کنند. دسرهاي غذايي سرد معمولاً باعث ضعيف شدن سيستم گوارش مي‌شوند.
پس به طور کلي بايد از مصرف غذاها و نوشيدني‌هاي بسيار سرد در تابستان اجتناب کرد. اين نوع غذاها علاوه بر اثرات سوئي که بر کبد مي‌گذارند ناراحتي‌هاي معده و مري ايجاد مي‌کنند. همچنين مصرف غذاها و نوشيدني‌هاي بسيار سرد باعث مي‌شود که عمل هضم غذا متوقف شده و فقط هنگامي که طحال و کليه‌ها معده را گرم کنند مجدداً به عمل هضم ادامه مي‌دهد
. اگر مصرف نوشيدني‌ها و غذاهاي سرد به صورت عادت درآيد، مي‌تواند کاملاً سيستم هضم را از کار بيندازد.
غذاها و نوشيدني‌هاي سرد همچنين باعث جلوگيري از عرق کردن مي‌شوند. اگر به هر حال با مصرف اين نوع غذاهاي سرد عرق مي‌کنيد، شما ذخاير انرژي قبلي در بدن را مي‌سوزانيد.
به غذاهاي خود ادويه بيفزاييد
اگر دچار ناراحتي معده نيستيد، مي‌توانيد در روزهاي خيلي گرم از ادويه‌هاي تند استفاده کنيد. اين امر باعث مي‌شود شما بهتر عرق کنيد. البته بهتر است ادويه‌ها و سبزي‌هاي تند مثل فلفل را همراه با ميوه و سالاد مصرف نماييد. استفاده از مواد غذايي مثل تربچه، کاهو و ميوه‌ها به همراه سبزي‌ها و ادويه‌هاي تند از تأثيرات منفي آن‌ها خواهد کاست.

آموزش زبان  دیالوگ

آخرین مطالب