صفحه اصلی arrow اخبار روز ایران و جهان arrow زمان رسيدن نيروگاه بوشهر به حداكثر ظرفيت
 

تابلو اعلانات نت گشت..

نت گشت را home page خود کنيد

ابزارهای رایگان برای افزایش بازدید سایت و وبلاگ شما
کدهای زیبا سازی سایت و وبلاگ - ساعت های زیبا
فروش سایت و دامنه زیبا، رند و با سابقه ده ساله و رنک دار
درمان سرماخوردگی با روش درمان های گیاهی و غذایی در ایران و جهان
دانلود تقویم نجومی سال 1403
دانلود کتاب مجربات باقر
دانلود کتاب صوتی تاریخ امپراطوری هخامنشیان از کوروش تا اسکندر
دانلود کتاب صوتی اروپا در قرون وسطی
دانلود جزوه حقایقی درباره سنگ پادزهر
فروشگاه اینترنتی عصر قدیم

جستجو در سایت نت گشت و در کل سایت ها

دانلود تقویم نجومی 1403 - تقویم نجومی 1403 منجم باشی - تقویم نجومی حسین جانقربان 1403 - تقویم نجومی گلپایگانی 1403

دانلود رایگان کتاب صوتی خداوند الموت - نوشته پل آمیر - مترجم ذبیح الله منصوری


اهدای عضو یعنی اهدای زندگی

كاربران آنلاین

ما 21 میهمان آنلاین داریم
خبر خوان سایت نت گشت
RSS 2.0

ورود كاربر





هنوز ثبت نام نكرده اید؟ عضویت در سایت
به وب

عكسي از اسما همسر بشار اسد در حال بازي
چهارشنبه ۰۷ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۵ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس جالب کامران نجف زاده به مناسبت روز خبرنگار
سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۲ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      عکس خانوادگی انجلینا جولی و براد پیت و 6 فرزندشان
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۳۰ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      پیکه و همسرش شکیرا و پسرش
پنج‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۶ بعدازظهر
  [جزئیات]...      شهید مصطفی احمدی روشن در تخت جمشید
پنج‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۲۲ قبل‏ازظهر
  [جزئیات]...      

زمان رسيدن نيروگاه بوشهر به حداكثر ظرفيت

ارزیابی كاربر: OFFOFFOFFOFFOFF / 0
ضعیف عالی 

دكتر فريدون عباسي ـ رييس سازمان انرژي اتمي ـ و سرگي اشماتكو ـ وزير انرژي روسيه ـ عصر دوشنبه بعد از مراسم رسمي شروع بهره‌برداري مقدماتي از نيروگاه اتمي بوشهر در كنفرانس خبري به سوالات خبرنگاران داخلي و خارجي پاسخ دادند.

تا رسيدن نيروگاه بوشهر به قدرت نامي يك سال طول خواهد كشيد

به گزارش ايسنا، وزير انرژي روسيه در پاسخ به اين پرسش كه نيروگاه بوشهر چه زماني به ظرفيت كامل توليد برق مي‌رسد؟ گفت: از لحظه بهره‌برداري مقدماتي تا رسيدن نيروگاه به قدرت نامي حدوداً يك سال طول خواهد كشيد. اين مساله طبق برنامه انجام نمي‌شود چرا كه بايد آزمايش‌هايي انجام گيرد و بعد نيروگاه مي‌تواند به قدرت نامي خود برسد.

او ادامه داد: مطالباتي بين‌المللي در مورد نيروگاه بوشهر وجود دارد كه آن‌ها بايد رعايت شوند.

اشماتكو ادامه داد: زمان راه‌اندازي صنعتي نيروگاه زماني مشخص مي‌شود كه تست‌هاي مربوطه را انجام داده باشيم. بعد از آن مي‌توان گفت چه وقت دقيقاً راه‌اندازي نهايي را خواهيم داشت.

وزير انرژي روسيه تاكيد كرد: از كارشناسان و متخصصان نيروگاه بوشهر نبايد انتظار داشت كه مدت زمان برخي كارها و تست‌ها را كاهش دهند، چرا كه انجام اين روند بر اساس قوانين بين‌المللي است و تجربه‌اي است كه در جهان براي نيروگاه‌هاي اتمي وجود دارد.

او ادامه داد: اطمينان داريم با وجود متخصصان ايراني تمام اين كارها را انجام مي‌دهيم و تا ده‌ها سال ديگر نيروگاه بوشهر به فعاليت ادامه خواهد داد.

خبرنگاري از وزير انرژي روسيه پرسيد با توجه به افزايش استخراج منابع فسيلي از درياي خزر و برنامه روسيه براي رشد در اين مساله چه گفت‌وگوهايي با طرف ايراني صورت گرفت است؟ كه وي تصريح كرد: ما روز گذشته با رستم قاسمي ـ وزير نفت ايران ـ ملاقاتي داشتيم و پروژه‌هاي خيلي جالبي را درباره توسعه همكاري‌هاي دو كشور در زمينه نفت و گاز مورد تاكيد قرار داديم. هم‌چنين در توسعه درياي خزر موضع منسجمي با ايران داريم. ما اعتقاد داريم توسعه درياي خزر به لحاظ زيربنايي از جمله حمل و نقل و مواد هيدروكربن محدود به هر يك از كشورهاي حوزه درياي خزر مي‌شود. وزير نفت ايران به من گفت كه هر گونه توسعه امور زيربنايي در درياي خزر بايد به لحاظ زيست محيطي مورد مطالعات بين‌المللي قرار گيرد و هم‌چنين توسط كشورهاي حوزه درياي خزر به تاييد برسد.

وي اضافه كرد: درباره ساخت نيروگاه‌هاي بيش‌تر در ايران توافق‌هايي بين ايران و روسيه صورت گرفته است.

ميدان آذر نويد بخش‌ترين پروژه همكاري ايران و روسيه است

اشماتكو در پاسخ به سوال ديگر درباره توافقاتش در تهران گفت: ما نهمين جلسه همكاري‌هاي دائمي ميان ايران و روسيه را برگزار كرديم. پس از برگزاري جلسه پروتكل مشخصي را تنظيم كرديم و به لحاظ ماهوي يك اختلاف نظر هم در تنظيم اين پروتكل نداشتيم. در اين پروتكل توسعه همكاري‌هاي دو كشور در زمينه فضا، انرژي و غيره مورد توجه قرار گرفته است و هم‌چنين توافق كرديم كه همكاري‌هاي مالي و بانكي بين دو كشور توسعه يابد. معتقدم نويد بخش‌ترين پروژه همكاري ميان ايران و روسيه همكاري در توسعه ميدان آذر با حضور شركت‌هاي روسي است.

وزير انرژي روسيه ادامه داد: ما اعتقاد داريم پروژه‌هايي مثل افزايش بازدهي استخراج نفت در ميادين نفتي ايران با استفاده از فن‌آوري روسي به ويژه در مياديني كه نفت سنگين در آن وجود دارد مي‌تواند نويد بخش همكاري‌هاي دو كشور باشد.

او در مورد همكاري‌هاي دو كشور در زمينه برق نيز گفت: ما علاقه‌مند به ساخت نيروگاه‌هاي گازي هستيم و اميدواريم در آينده برق حاصل از اين نيروگاه‌ها را صادر كنيم.

اشماتكو تاكيد كرد: بنده با وزير نفت ايران به توافق رسيديم كه در عرض يك ماه مشخص كنيم كه شركت گاز پروم نفت در پروژه ميدان آذر شركت مي‌كند يا خير؟

او در پاسخ به پرسش ديگري در مورد اين كه آيا برنامه‌اي براي تاسيس نيروگاه‌هاي اتمي در ايران در نظر داريد؟ گفت: همان طور كه رييس سازمان انرژي اتمي ايران اشاره كرد برنامه‌اي مربوط به توسعه‌ي نيروگاه‌هاي اتمي در ايران زماني مشخص خواهد شد كه نيروگاه اتمي در بوشهر وارد مرحله‌ي بهره‌برداري خود شود. زيرا در جهان مساله‌ي مربوط به ايمني نيروگاه بسيار مورد توجه است. ايران تصميم دارد پتانسيل خود را در اين‌باره افزايش دهد.

روسيه در پروژه‌ي توسعه‌ي نيروگاه‌هاي ايران شركت خواهد كرد

اشماتكو ادامه داد: با توجه به اعتمادي كه در حين تعامل با همكاران ايراني خود به دست آورديم ما از سوي روسيه مي‌گوييم كه روسيه در پروژه‌ي توسعه‌ي نيروگاه‌ها در ايران شركت خواهد كرد و از آن حمايت مي‌كنيم و اگر ايران برنامه‌اي با توجه به ظرفيت‌هاي داخلي خود و پتانسيل مهندسان داخلي خود داشته باشد ما از آن حمايت خواهيم كرد. مذاكرات در اين‌باره با طرف ايراني مدت‌هاست شروع شده و هيچ‌گاه نيز متوقف نشده است.

گارانتي نيروگاه بوشهر يك سال است

خبرنگار ديگري در مورد گارانتي و تضمين نيروگاه بوشهر پرسيد كه وزير انرژي روسيه پاسخ داد: مدت گارانتي نيروگاه بر اساس موازين و قواعدي است كه قراردادهاي بين‌المللي آن را تعيين مي‌كنند كه اين مدت يك سال در نظر گرفته شده است و در قراردادهاي ما نيز مورد توجه قرار گرفته و ما مي‌خواهيم آن را اجرا كنيم. بهره‌برداري توام با گارانتي به اين معنا است كه اگر چنان چه در حين بهره‌برداري قطعه‌اي خراب شود و از مدار خارج شود، به صورت مجاني و بلاعوض تامين يا تعويض خواهد شد، مدت گارانتي هم پس از بهره‌برداري صنعتي از نيروگاه آغاز مي‌شود.

مقدمات جابه‌جايي ساكنان حاشيه‌ي نيروگاه بوشهر فراهم شده است

در ادامه‌ي اين كنفرانس خبري فريدون عباسي ـ رييس سازمان انرژي اتمي ـ در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد مصوبه‌ي دولت درباره ايجاد تسهيلاتي براي ساكنان حاشيه‌ي نيروگاه بوشهر براي اسكان دادن در مناطق ديگر اين استان گفت: بهتر است بزرگ‌ترهاي قوم مصلحت جامعه را در نظر بگيرند و به رفع اين مشكل بپردازند. ما نه مي‌خواهيم به مردم اين روستا چيزي كم‌تر بدهيم و نه مطمئنا آن‌ها مي‌خواهند از دولت اضافه بگيرند. به هر حال بايد بر روي رقمي توافق كنند كه استانداري بتواند آن را پرداخت كنند.

معاون رييس‌جمهور گفت: ما هم در تهران تلاش مي‌كنيم بودجه‌ي لازم را فراهم كنيم. رييس‌جمهور دستور اوليه را صادر كرده‌ است. وزارت كشور عهده‌دار انتقال مردم اطراف نيروگاه بوشهر به مكان ديگري است. پس هرچه زودتر استانداري با مردم اين منطقه به توافق برسد به نفع همه است. قطعا همه تلاش دارند رفاه مردم منطقه حفظ شود. البته مردم هم بايد درخواست منطقي داشته باشند.

آمادگي داريم به طور جدي وارد ساخت نيروگاه‌هاي اتمي شويم

عباسي در پاسخ به سوالي درباره‌ي ادامه‌ي همكاري‌ها با روسيه و اين‌كه اين همكاري‌ها منوط به اتمام كار نيروگاه بوشهر است يا خير؟ گفت: ما آمادگي داريم به طور جدي وارد ساخت نيروگاه‌هاي اتمي شويم. با توجه به جمعيت و صنعت رو به رشد كشور نياز به اين بحث داريم. ما درباره‌ي سهم برق هسته‌يي با وزارت نيرو براي يك دوره‌ي 10 تا 15 ساله به توافق رسيده‌ايم و به زودي عدد مورد نظر نهايي مي‌شود و بر آن اساس در مذاكره با كشورهاي ديگر مي‌توانيم وارد شويم. كشورهاي مختلفي مي‌توانند به ما براي ساخت نيروگاه پيشنهاد دهند كه يكي از آن‌ها روسيه است.

با حفظ عزت و احترام خودمان با روسيه تعامل مي‌كنيم

او ادامه داد: روسيه از جمله كشورهايي است كه در بحث آموزش هسته‌يي كمك زيادي به ايران كرد و به طور نسبي كسب دانشي كه در روسيه براي اساتيد و كارشناسان ايراني شده است در مقايسه با برخي كشورهاي غربي بيش‌تر بوده است. ما اين را نبايد ناديده بگيريم. روسيه كشور پيشرفته‌اي است. در تعامل با روسيه با حفظ عزت و احترام خودمان وارد تعاملات مناسب و معقول خواهيم شد.

رييس سازمان انرژي اتمي ادامه داد: در زمينه‌ي هسته‌يي روسيه كشوري قوي است و نشان داده صاحب سبك در ساخت نيروگاه‌هاي اتمي است و كار كردن با ايران فرصتي را براي روسيه ايجاد كرده است كه خودشان را به كشورهاي ديگر در دنيا برسانند. ما تكنولوژي آن‌ها را مي‌شناسيم و مي‌توانيم در آينده با آن‌ها همكاري داشته باشيم با اين شرط كه بومي‌سازي را مدنظر بگيريم.

بعد از انتخاب سايت‌هاي جديد نيروگاهي به آژانس اطلاع مي‌دهيم

وي درباره‌ي انتخاب سايت‌هاي جديد براي ساخت نيروگاه‌هاي هسته‌يي گفت: سايت‌هاي هسته‌يي در استان‌هاي مختلف قرار مي‌گيرند و ما در حال حاضر دنبال شناسايي آن‌ها هستيم. ما هيچ چيز پنهاني از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نداريم و هر وقت انتخاب سايت را انجام داديم آن را به آژانس اطلاع مي‌دهيم.

خبرنگار ديگري در مورد تجربه‌ي روسيه پس از راه‌اندازي نيروگاه بوشهر و زمان لازم براي راه‌اندازي يك نيروگاه از سوي روسيه پرسيد كه اشماتكو پاسخ داد: روسيه تجربه‌ي بسيار بالايي در ساخت نيروگاه‌هاي اتمي دارد. با توجه به تجربه و روالي كه بر ساخت نيروگاه‌هاي اتمي حاكم شده است ساخت يك نيروگاه بين 6 تا 7 سال طول مي‌كشد.

وزير انرژي روسيه در پاسخ به پرسش ايسنا، مبني بر اين كه نيروگاه بوشهر از تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران مستثني بود؛ بعد از راه‌اندازي اين نيروگاه روسيه چه اقداماتي را براي تعديل تحريم‌هاي ناعادلانه عليه ايران دارد؟ گفت: رژيم بهره‌برداري از نيروگاه اتمي به صورت بسيار فشرده به قوانين داخلي بهره‌برداري آن كشور مرتبط است. متخصصان روسيه همه نوع همكاري را با مهندسان و متخصصان ايراني در زمينه‌ي بهره‌برداري از اين نيروگاه ارائه خواهند داد. من هيچ نوع ترديدي در قبال بهره‌برداري ايمن و صلح آميز نيروگاه صلح‌آميز بوشهر براي ايران نمي‌بينم.

به گزارش خبرنگار ايسنا، عباسي نيز در پاسخ به سوالي درباره اهميت برنامه‌يي هسته‌يي ايران گفت:‌ هر كشور و هر مجمعي مي‌تواند كشور ديگري را به هر دليلي تحريم كند اين موضوع به كشورها مربوط نيست. ما معتقديم كه بايد از حقوق‌مان بهره‌مند شويم. وقتي از حقوق هسته‌يي خود بهره‌مند شويم تكاليف را انجام مي‌دهيم. همان‌گونه كه تاكنون به اين تكاليف عمل كرده‌ايم و اگر تكاليف بيش‌تري و قانوني نيز باشد به آن‌ها عمل خواهيم كرد.

فن‌آوري هسته‌يي موجب رشد صنايع ما شده است

او ادامه داد: دانش و فن‌آوري هسته‌يي موجب رشد صنايع ما در بخش‌هاي علوم پايه و مهندسي شده است. ساير كشورهاي ديگر نيز بدين شكل صاحب تكنولوژي شدند و اگر سابقه تاريخچه آن‌ها را بررسي كنيم مشاهده مي‌كنيم كه يكي از راه‌هاي دست‌يابي به فن‌آوري‌هاي بالاتر عبور از فن‌آوري هسته‌يي بوده و ايران نيز شاهد ديگر بر اين مدعي است بر همين اساس اگر رشد صنعتي ايران در پانزده سال گذشته بررسي شود مشاهده مي‌كنيد جهش بسيار بزرگي را داشته است.

او ادامه داد: هم‌چنين دانشگاه‌هاي ايران نيز در زمينه‌هاي تحقيقاتي خود رشد بسياري كرده‌اند و ما اين مساله را مرهون توجه مسوولان كشور به فن‌آوري‌هاي پيشرفته و به ويژه فن‌آوري هسته‌يي مي‌دانيم.

به تحريم‌ها توجه نخواهيم كرد

رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان با اشاره به تحريم‌هاي اعمالي از سوي غرب عليه ايران گفت: تحريم‌هاي اعمال شده در چند سال گذشته عليه ايران موجب قدرتمند شدن اين كشور در منطقه شده است. ما با قوت و قدرت به كار خود در استفاده از فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي ادامه داده و به تحريم‌ها توجه نخواهيم كرد.

از پيشنهاد روس‌ها براي بومي‌سازي فن‌آوري هسته‌يي استقبال مي‌كنيم

عباسي در پاسخ به سوالي ديگري درباره اين‌كه آيا تحريم‌هاي اعمالي مانعي براي همكاري ايران و روسيه شده است؟ ادامه داد: همان‌گونه كه در صحبت‌هاي اخير ذكر شده ما همكاري خوبي با روسيه و شركت‌هاي روسي در زمينه هسته‌يي داشته‌ايم و يك نمونه بارز آن به نتيجه رسيدن نيروگاه اتمي بوشهر در حد فعلي است. در همين زمينه همكاري خوبي بين متخصصان دو طرف وجود داشته و اين زمينه را براي همكاري‌هاي آينده فراهم مي‌كند. ما به هر حال روي پيشنهادات روسيه براي توسعه نيروگاه‌هاي اتمي فكر خواهيم كرد و مطمئناً با تجربه مشتركي كه به دست آورده‌ايم همديگر را بيش‌تر از گذشته مي‌فهميم.

وي با اشاره به اظهارات اشماتكو گفت: همان‌گونه كه دوست‌مان گفته‌اند روس‌ها حاضرند در بومي‌سازي فن‌آوري هسته‌يي به ما كمك مي‌كند ما از اين پيشنهاد استقبال مي‌كنيم

آموزش زبان  دیالوگ

آخرین مطالب